onsdag den 19. januar 2011

Sådan vækkes børn

Sådan vækkes børnene

Bernie Planck

For mere end 8000 år siden var der kun lidt man kunne foretage sig når solen var gået ned. Til mine unge læsere der er blevet uddannet i vor regeringsfinansierede offentlige skoler: Den tid var altså helt og aldeles uden X-Box eller Kabel-TV, for ikke at nævne natklubber til at holde os vågne om natten. Jeg ved - man bliver forbløffet over hvor primitivt livet dengang var.

rooster wake up

Det var pærelet at stå op for at arbejde. Hvis du var jæger, da ville solens første stråler give genskær på hulens vægge og ramme dine øjne. Hvis du var landbruger, da ville ænderne, kvæget og hanerne simpelthen få din nathue til at falde af med deres kor af rap, rap, muuh, og kykkelikyyy... Den eneste slumreknap du kunne benytte var at kvæle hanen.

I dag lever vi et meget mere kompliceret liv, med mange jobs, mange alarmer og vækkeure, dusinvis af ting vi skal foretage os, digitale kalendere og ufattelige mængder af information der skal ind i vor hjerne. Hvis du har det ligesom jeg, da vågner du sjældent på samme tid hver dag. Hvis en af mine kunder i Indien har brug for ar tale med mig kl. 16.00 om eftermiddagen, indisk tid, da må jeg sætte mit vækkeur i New Jersey til at ringe kl. 5.30 om morgenen.

Næsten ethvert alarmsignal vil flå mig ud af selv den dybeste søvn; mine børn kan på den anden side sove selvom en brandsprøjte kører lige forbi deres soveværelse.

Undertiden, uden nogen særlig grund, sætter de deres vækkeur til at give signal på et eller andet ugudeligt tidspunkt, men derpå lader de det larme, hvine, hyle og bimle i timevis uden at afbryde det. Forbavsende nok, så er det eneste der kan vække dem mit høje og konstante råb: "Vågn så op""

Her følger så løsningen: Jeg har optaget råbet og downloadet det som alarmtonen på deres mobil.

Det virker måske ikke hos nogle. Måske skal dine unger høre hundegøen eller en baby der græder. Mit forslag er: Find ud af hvad der rigtig irriterer dem, eller ryster dem og benyt det som alarmtonen.

Selvfølgelig kan du også forsøge med hanegalet som alarmtonen; det har trods alt virket hos vore forfædre i årtusinder.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails