søndag den 27. november 2011

Om Islam af Toqueville

Toqueville om Islam

                           
FSM: Quote of the Day
                                          
“Jeg har studeret Koranen grundigt. Da jeg var færdig med det studium havde jeg den overbevisning, at der kun har været få religioner i verden med en så dødbringende påvirkning af menneskeheden som Muhammads. Så vidt jeg kan se, er det hovedårsagen til dekadencen der er så tydelig i den muslimske verden i dag, skønt mindre absurd, end oldtidens polyteisme, dens sociale og politiske tendenser er efter min mening noget man bør frygte, og jeg betragter den derfor som en slags dekadence fremfor en form for fremskridt i relation til selve hedenskabet.”  

                              
                   

- Alexis de Tocqueville (1805 – 1859), skrevet i et brev til Arthur de Gobineau, 22 Oktober 1843, gengivet i “Tocqueville Reader”, s. 229.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ja, af alle sindssyge religioner er islam den mest sindssyge!

Santor.

Related Posts with Thumbnails