tirsdag den 6. december 2011

Figaros Bryllup og Muhammad

Figaros Bryllup og Muhammad                           

FSM: Quote of the Day
                                          
“Jeg skabte en komedie om manérerne i seragliet (haremet). Som spansk forfatter mener jeg at jeg kan kritisere Mahomet (Muhammad) uden skrupler: Lige med det samme ankommer en udsending....fra ja, jeg ved det ikke, for at klage over at mine vers giver årsag til fornærmelse i den Sublime Porte (den Osmanniske hovedstad) i Persien og en del af det indiske subkontinent, hele Egypten, Kongedømmerne Barca (Etiopien), Tripoli, Algeriet og Marokko: Og hallo Presto! Min komedie brændes for at tilfredsstille muhamedanske prinser af hvem ingen, så vidt jeg ved, endog ikke kan læse, mens de tæver løs på vore rygge og kalder os kristne hunde. Ude af stand til at ødelægge en mands ånd, forøver de deres hævn gennem fysisk mishandling.”


-  Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732 – 1799), i hans skuespil “Le Mariage de Figaro”, (Figaros Bryllup) skrevet i 1783.

Tre år efter Beaumarchais havde skrevet skuespillet skulle Mozart benytte det som grundlag for sin berømte opera, Figaros Bryllup (Le nozze di Figaro). Den originale franske version af talen fra Beaumarchais’ skuespil kan findes her. Endnu et af Beaumarchais’ skuespil – Barberen i Sevilla, første gang opført i 1775, gav også inspiration til operaer, den berømteste er Rossinis fra 1816.

Trivia: Den berømte musikalske indledning fra filmen The Shawshank Redemption (En Verden Udenfor) er Sull’Aria fra Mozart’s “Figaros Bryllup” opera.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails