lørdag den 24. december 2011

Når politik smadrer en by

13 billeder af et smadret Detroit


Bernie Planck


I en artikel fornylig beklagede jeg mig over en husvært, der har nægtet at sænke lejen i de sidste ti år, og resultatet er at hans butik har været gabende tom i alle årene.

Læseren Chris stillede sig på udlejers side ved at hævde, at hvis udlejer ikke ønsker at udleje sin ejendom og fortsætter med at have tab på den konto, så er det hans personlige valg. Chris har ikke ret. Hvad andre husværter eller butiksejere gør på min gade er ligeså meget mit anliggende som, hvis jeg selv var en husvært eller butiksejer.

Overvej følgende: Lad os formode jeg ejer en butik inde i byen, og en masse butikker lidt udenfor byen er mine værste konkurrenter og du er butiksejer i den sektion. For at knække min forretning beslutter du at leje dig ind i mit kvarter, og din butik skal være en ‘øjenbæ.’

Oveni det tillader du at dine hunde skider indenfor i din butik, og så smider du lortet udenfor på gaden. Du har ikke noget imod graffiti på dine vinduer, og du ansætter barsk udseende unge til at hænge ud foran din butik. De laver intet ulovligt, de står der blot og ser ud som om de kunne finde på at røve enhver der går forbi. Alt dette gør du for at ødelægge min forretning.

Tror du virkelig at dette blot er dit personlige anliggende? Hvis de andre butiksejere ikke er gennemførte fjolser så vil de hurtigt pudse Ordenspolitiet på mig, og det er der vist ingen der kan have noget imod.

I min hjemby havde vi en lignende situation. Ejeren af en butik ved navnet London Shops på 525 Broadway er en idiot og en fare for samfundet. Han har vist ikke tilhensigt bevidst at smadre forretningsdistriktet, han kan bare ikke lade være, fordi han er mentalt syg; han lider af en sygelig samlermani.  Han åbner aldrig døren til sin butik - det eneste han foretager sig er at fylde hver tomme ledig plads indenfor med forskellige varer, børnetøj. Efter klager fra mig og andre handlende erklærede Brandvæsenet hans butik for en brandfælde, og han blev tvunget til at smide det meste af sit ragelse i affaldscontaineren.

Men hurtigt fik han fyldt op igen. En dag vil hans butik og de omkringliggende byggninger alle forsvinde i en kæmpe ildkugle. Det er kun et spørgsmål om tid.

Detroit var engang en levende og smuk by. Her kan man se hvordan den ser ud i dag efter af fagforeningerne fik smadre byens bilindustri. (klik for et større billede.)





Her følger en synopsis-kommtar: 
Jeg har fundet denne video som også illustrerer forfaldet, og hvad der sker når uansvarlige politikere som har befængt Detroit ikke hindres gennem et aktivt vælgersegment.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails