lørdag den 6. april 2013

Talentfulde skal tilskyndes - Ben Carsons eksempel

Talentfulde skal tilskyndes

           
Thomas Sowell        


Dr. Ben Carsons bemærkelsesværdige historie.
På et tidspunkt havde den unge Ben Carson de laveste karakter i sin skoleklasse, og var den som hans hvide klassekammerater virkelig drillede. Værre dog, han troede selv at han ikke være klog nok til at klare skolearbejdet.        

Heldigvis for ham insisterede hans mor, hvis egen uddannelse ikke gik længere end til 6. klasse, på at han var klog. Hun slukkede for TV’et og fik ham og hans bror til at læse bøger - bøger hun knap selv kunne stave sig igennem.

Da unge Bens’ skoleindsats begyndt at indhente klassekammeraterne, og så blev langt bedre end deres begyndte hele hans syn på sig selv og på den større verden omkring ham at ændres. Han begyndt at tænke over - om han ikke skulle blive læge.

Der var masser af forhindringer der skulle overvindes, herunder den kendsgerning at hans mor undertiden måtte borte fra hjemmet grundet psykiatrisk behandling, da hun led under det enorme pres med at opfostre to drenge hvis far havde forladt familien, og hun måtte klare det hele på en hotelstuepiges løn.

På mange områder var forhindringerne den unge Ben Carson stod overfor de samme som mange andre unge i ghettoerne. Det som var anderledes var at han overvandt forhindringerne med hjælp af en i sandhed heroisk mor, og de værdier hun indgydede ham.

Det er en inspirerende personlig beretning, der er fortalt ærligt og uden forbehold, herunder de stadig tilbagevendende udfordringer han senere skulle imødekomme som en neurokirurg der opererer på menneskehjerner med livstruende lægelige problemer, ofte med odds mod sig.
 

For mig var det en personlig beretning i anden forstand, ved at nogle af hans erfaringer som en ung mand fik mig til at erindre erfaringer jeg gennemgik da jeg voksede op i Harlem mange år tidligere.

Jeg forstod alt for godt, hvordan det var at være det barn i klassen der præsterede dårligst. Det var min situation i 5 klasse efter min familie var flyttet fra Syden, hvor jeg havde været en af de bedste i 4. klasse - men i et fuldstændigt utilstrækkeligt, elendigt skolesystem

Undertiden får jeg tårer i øjnene, fordi jeg erindrer hvor vanskeligt det var at knokle mig igennem, og forsøge at få styr på mine lektier.

Men i en henseende var jeg meget mere heldig end Ben Carson og andre unge sorte i dag. Chokket ved at være i en skole, hvis standarder var højere end jeg var i stand til at indfri i begyndelsen fandt sted i en udelukkende sort skole i Harlem, og derfor stod Carson også overfor de ekstra komplikationer som en sådan oplevelse kan være for en ung sort i en overvejende hvid skole.

Da jeg så første gang kom til en overvejende hvid skole havde jeg allerede indhentet det jeg skulle og havde ingen problemer med skolearbejdet. Årtier senerem i kølvandet på at have ledet et forskningsprojekt, erfarede jeg at Harlem skolen, hvor jeg havde det så svært med at følge med, havde en gennemsnits IK på 84, da jeg gik der.

I den overvejende hvide skole jeg senere kom til, blev jeg sat i klasse med elever med IK på 120 og mere, og jeg havde intet problem med at konkurrere med dem. Men jeg ville være helt og aldeles fejet af bordet og gulvet hvis jeg var kommer der to år tidligere - og hvem ved hvad racemæssige udelukkelser kunne have ført til?

Forandring spiller en stor rolle i alles liv. Hjemmet du vokser op i er ofte et spørgsmål om hldet er på din side eller ej. Men man har ikke brug for forældre med Ph.d’er for at sikre sig man får mest ud af sin uddannelse.

Den slags ting statistikkerne kan måle, såsom familiens indkomst eller forældrenes uddannelse er ikke det vigtigste. Familiens holdning til uddannelse og til livet kan udgøre hele forskellen.

Faktisk var alt mod den unge Ben Carson, undtagen hans mors indstilling og værdier. Men bevæbnet med hendes udsyn, var han i stand til at kæmpe sig vej ud af mange kampe som vinder, herunder at kontrollere sig temperament og andre udefrakommende snublesten. 



I dag er Dr. Benjamin Carson en respekteret neurokirug og en respekteret institution, John Hopkins University.

Men det som bragt ham dertil var fuldstændig anderledes end det som tilbyde mange unge i ghettoerne  idag, meget af det er om ikke nytteløst så dog ikke fremmende for en god karriere.


       
   
Thomas Sowell is a senior fellow at the Hoover Institution, Stanford University, Stanford, CA 94305. His website is www.tsowell.com. To find out more about Thomas Sowell and read features by other Creators Syndicate columnists and cartoonists, visit the Creators Syndicate Web page at www.creators.com.


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails