mandag den 6. august 2018

Yankee mentalitet og Texas imødekommenhed

Yankee tankegangen og Texas imødekommenhed

 For nylig rejste jeg til Texas for at holde foredrag om South Africa, ved   Free Speech Forum of  the Texas A & M University.
At rejse fra the Pacific Northwest hele vejen til College Station, Texas, uden at opleve mere af "Lone Star State" var ikke en mulighed.
Så efter har have kørt fra Austin østpå til College Station (hvor jeg blev opvartet af to helt usædvanlige og unge Suthern gentlemen), var jeg på vej sydvest til San Antonio. Det var jeg længe nok til at konkludere:
The Republic of Texas har en helt usædvanlig civilisation.
Almindelige Texanere - fra min rejsefæller - forekommer at være venlige, varmhjertede og energiske. Ikke en eneste gang mødte sig ubehageligheder i mit selskab i Texas.
På Stillehavskysten er venlighed og imødekommenhed imidlertid ikke naturligt forekommende. Washington-State statisterne er generelt reserverede, nedladende og sig selv nok. Og ærlig talt blottet for humor.
Southern historikeren Dr. Clyde N. Wilson fortæller om at han modtog “en pakke indeholdende en natpotte hvor der står 'Robert E. Lee's Suppe Terrin.'"
Den kom fra ....Portland, Maine.
Uvenlige afvisninger er noget der forekommer hver dag her, hvor en mentalitet med nævenyttigheder er herskende.
Hvis du er stille længe nok får du at vide, hvordan du skal leve. De vil endog finde anledning til at give dig en “irettesættende” prædiken. En cyklist med cykelhjelm jagtede mig engang langs en løbesti. Min ‘synd’? Jeg havde fodret de stakkels juncos (spurve) i det iskolde vintervejr. Da denne SS cyklist havde indhentet mig  fik jeg det glatte lag om, hvordan jeg helt utilgiveligt havde brudt regler. Var jeg da ikke klar over de love der styrer hans miljøutopi?
Var jeg ikke klar over at det kun er den ‘stærkeste der har lov at overleve’? Det er naturens orden ifølge disse hensynsløse, radikale, progressive puritanere.
Jo, det var så min mea culpa (dødssynd) for at have et blødt punkt for Guds små fjerede skabninger.
Når en Washington statist får nys om dine holdninger - hvorfor? og selv hvis du benytter det engelske sprog kan det provokere Hans Højhed - så vil han anse det som en personlig pligt at rette dine “fejl” og forsøge at få dig til at ligne hans bedrøvelige image.
For den netop beskrevne kategori af personer har førnævnte Dr. Wilson benyttet udtrykket Yankee.
Professoren, hvis gennemgang af amerikansk intellektuel historie er blevet beskrevet af Eugene Genovese som af “en efterlignelsesværdig historiker der udviser et formidabelt talent.” En anden enestående lærd, Thomas Landess, roste Wilson som "en hjerne så præcis og omfattende som en encyklopædi.”
Helt korrekt tydeliggør Dr. Wilson: Med “Yankee” mener han ikke alle fra Nord for Potomac og Ohio.”
“Brandmændene der døde ved World Trade Center 11.09 var amerikanere. De politikere og TV personligheder der stod og fortalte os hvad vi skulle mene om det er Yankees.”
"Yankee" som et kendetegn er “en særlig etnisk gruppe der nedstammer fra New Englændere. der meget let kan genkendes ved deres arrogance, hykleri, grådighed, mangel på venlighed og en tendens til at hundse rundt med andre.” 
"En personligheds perversitet,” sagde Thomas Jefferson så sofistikeret om Yankee personligheden. 
Jo, sådan er det: “Puritanere forlod for lang tid siden alt det der kunne være godt ved deres religion, men de har aldrig opgivet holdningen at de er de udvalgte Helgener hvis mission det er at få Amerika og verden, skabt helt efter deres eget image.”
 Picture
Forsiden på Wilson's "The Yankee Problem: An American Dilemma" krydret med billeder af typiske Yankees - Hillary Clinton, George W. Bush and John Brown (der slagtede sine ofre med de bare næver).
Fanatismens nutidige billede der henvises til er klogeågen Richard Painter, der ligner Brown på en prik. Republikaner indtil Trump trådte til og nu medlem af øverstkommandoen i det anti-TrumpMSNBC.
I nidkærhed kunne Painter gå for den i sandhed skrækkelige radikale republikaner Thaddeus Stevens.En større sandhed ramte mig i solar plexus under min udflugt fra the American Deep North til The South. Den som bedst beskriver det er min ven Clyde Wilson:
“Texas er stadig en Red State, trods et stort antal minoritetsgrupper. Det er fordi Texas,som du har bemærket Ilana, har en ægte kultur. Det betyder, at der er en virkelighed dér som minoriteterne kan identificeresig med og lade sig assimilere i. Ulig, lad os nævne Chicago eller New Jersey eller L.A., hvor de blot bliver krænkede ‘ofre,’ der råber op om, og kræver særlige goder, der sådan set er den eneste kultur lige for tiden.”
"Den besynderlige personlighed hos Yankeen blev observeret af Tocqueville i det 19. århundrede og af Solzhenitsyn i det 20. Den første store amerikanske forfatter James Fennimore Cooper skrev et hel serie af bøger om New England Yankees der drog ind i og ‘ødelagde’ hans hjemlands unikke kultur i  Upstate New York.
"Man kan ikke i sandhed begribe amerikansk historie medmindre man forstår, hvordan Yankees har domineret og fordrejet den siden sent det 18. århundrede.”

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails