lørdag den 11. maj 2019

Trump tvinger Kina til at sælge havn i Long Beach

Trump tvinger Kina til at sælge havn i Long Beach

Trump Administrationens Department of Homeland Security har tvunget det statsejede Kina selskab Cosco til at sælge the Port of Long Beach - årsagen bekymringer over sikkerheden.
Kinas Cosco Shipping Holdings, der købte dets 75% ejede Hong-Kong baserede Orient Overseas International (OOCL), blev tvunget til at sælge deres ejerdel af Port of Long Beach Container Terminal til Macquarie Infrastructure Partners for $1.78 milliarder.
Obama administrationen fandt det helt fint at OOCL underskrev en 40-årig lejeaftale med the City of Long Beach i 2012 for kontrol over Amerikas næststørste, og mest automatiserede container havn.  The sweetheart deal var del af the "Middle Harbor Redevelopment Program" til at finansiere en udvidelse på $1.5-milliarder frem til 2020.
Men en af de første ting som Trump Administrationens Department of Homeland Security i marts 2017 gik i færd med var at nedsætte en "Komite for udenlandske investeringer i the U.S," der skulle se på den nationale sikkerhed ved at Cosco købte sig ind i en tidligere U.S. Navy havn og anlæg.

Kina styrer seks af verdens mest travle containerhavne. Den kinesiske regering har også betalt for konstruktionen og anlæg af 43 havne i 35 lande under Kinas "One Belt and One Road" (OBOR) initiativ der blev iværksat for fem år siden ved Kinas Transportministerium.
Som del af bestræbelserne for at opnå dominans har Kina beordret sine statsejede virksomheder til udelukkende at købe fra og servicere andre kinesisk statsejede virksomheder. Resultatet er at China International Marine Containers Group er blevet verdens største producent af skibscontainere og  Shanghai Zhenhua Heavy Industries er kommet op på 70% af det internationale marked for havnekraner og eksporterer nu til 300 havne i 100 lande. 
Ved Macquarie overdragelsesaftalen vil Orient Overseas International kunne lægge fortjenesten på $1.29 milliard i lommen og stadig kontrollere skibs- og jernbanedelen i containerområdet i de næste tyve år.  

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails