fredag den 22. maj 2009

Ugens tåbeligste ide...

Ugens tåbeligste ide, i England


Roger Kimball

London Telegraph rapporterer at Transportministeriet vil forslå at man indfører en tvungen 40 km zone på alle "beboelsesveje og nær ved skoler," Udtalelse fra en embedsmand fra ministeriet: "Vi forsøger at få den rette balance mellem motorkøretøjerne og alle andre, og dette er metoden til at påminde de lokale myndigheder, at de har magtbeføjelserne til at indføre dem." Nu tror jeg ikke de lokale myndigheder egentlig har behov for en sådan påmindelse. I Storbritannien, som i USA, er det de lokale myndigheder bedst kan lide netop at stikke snudeskaftet langt ned i den almindelige borgers hverdagsliv, gennem stedse mere regulerende regler og direktiver med støtte i det stedse mere indblandende Statsapparat.

I tilfældet med de nye forslag om hastighedsbegrænsninger da vil håndhævdelsen få hjælp af de allestedsnærværende overvågningskameraer der snart sagt er anbragt overalt i dagens Storbritannien. (tillad mig at anbefale Ross Clark's sobre bog The Road to Big Brother: One' Mans Struggle Against the Surveillance Society, udgives senere på måneden af Encounter Books. ) Som så mange andre forslag 'forfattet' af de blødhjertede bureaukrater med totalitære tendenser, hersker regelsamfundet over os i disse dage, hastighedsbegrænsningsloven er blot et eksempel på det direkte absurde og dystre perspektiv. Det dystre, håber jeg, vil ikke få brug for flere bearbejdninger. Den mere muntre side kan måske forekomme lidt svær at få øje på. Den kan dog afsløres gennem betragtninger som denne:

"Undersøgelser har vist at fodgængere der rammes af et køretøj med 40 km i timen har en større chance for at overleve. Der dør kun 1 ud af 40 ved 40 km i timen sammenlignet med 1 ud af fem ved 60 km i timen."

Der kan man bare se! Nuvel, ud fra den logik vil jeg fremkomme med et endnu mere sikkerhedsfokuseret samvittighedsrelateret forslag. Og jeg har ikke brug for nogen undersøgelse for at kunne vurdere at liv ville blive sparet hvis motorkørende trafikanter blev pålagt en 10 km eller 6 km hastighedsgrænse. Og hvorfor begrænse det til beboelsesområder eller veje i nærheden af skoler? Jeg tør vædde en stor fadøl på, at "undersøgelser" vil 'afsløre' at fodgængere der rammes at et køretøj der kører 2 km i timen vil klare sig langt, langt bedre end de der møves ned at fartdjævle der kører hele 40 km i timen. Hvis det at redde livet for fodgængere er det altoverskyggende mål, det som der skal ofres alt på, hvorfor så ikke blot fjerne motorerne fra bilerne og omdanne dem til hestetrukne kareter. Selvfølgelig kan fodgængerene så blive kørt over og trampet ned af en hest ligeså let som de kan blive ramt af en bil, så måske var det bedre, hvis vi i stedet allesammen blev hjemme.

“Tout le malheur des hommes,” sagde Pascal, “vient d’une seule chose, qui est de ne savoir pas demeurer en repos, dans une chambre” — “alt menneskets ulykke er forårsaget af, at de ikke kan holde sig i ro i deres bolig."

Roger Kimball

Ingen kommentarer:

Send en kommentar