tirsdag den 30. november 2010

Slavestaten ifølge Belloc

Hilaire Belloc: Slavestaten

Ellis Washington

Alle store problemer i historien drejer sig om religion. Det har langt større indvirkning på tilværelsens vilkår, end nationalisme eller et fælles sprog. – Hilaire Belloc
"Den betjenende Stat" af den anglo-franske skribent og historiker Hilaire Belloc, der gik imod Karl Marxs synspunkt om homo economicus, at hvert aspekt i menneskets natur, fra moral til kunst, filosofi, religion, lovgivning og alle dele af vort politiske liv kunne reduceres til økonomiske produktionsmodeller for hvert samfund.
Belloc er ud af den intellektuelle arv fra Aristoteles, der betragtede mennesket som et politisk dyr, men også et rationelt, moralsk og religiøst dyr, hvis rige kompleksitet giver energi til hans egen skjulte konservatisme. Belloc er også et ekko af Tocqueville, der advarede Amerika mod at falde ned i en 'blød' despotisme, hvor borgerne blev villige trælle for en centralmagt i bytte for komfort og sikkerhed.
Meget tidligt intellektuelt moden kunne Belloc genkalde fra fra hukommelsen passager af poesi, og selv skrive vers før han var 10. Senere dyrkede han litteratur, oratorik, matematik, debatkunst og klassisk græsk og latin. I 1893 blev han afvist ved Oxford på grund af han var katolik, og havde udprægede konservative politiske synspunkter, og i 1900 mødte han en skrivende kollegm intellektul og med konspirator, G. K. Chesteron, som han delte et livslangt venskab med.
Fra 1906-1910 var Belloc medlem af Parlamentet som del af Liberal Party, men han tilbragte det meste af sin forholdsvis korte politiske karriere med at demonstrere mod socialismen i hans eget parti. I 1911 da Liberal Party's David Lloyd George var Finansminister og introducerede en national forsikringslov (noget lig det universelle socialiserede sundhedssystem) og fik udbredt støtte af liberale og Ramsay McDonald, leder af Labour Socialist Party, besluttede Belloc at nedfælde sine tanker på papir og skrev den pro-konservative pamflet, "Socialismen og den servile stat," som han lod komme med i en bog "Den Betjenende Stat" (1912).
Med udgangspunkt i Aristoteles skrift "Oikonomikos" ("Økonomi" eller "Hjemmets husholdning") begyndte Belloc med de første principper i etymologien og brød ordet økonomi op i dets græske rødder: Oikos (hjem) og nomos (sædvane eller lov) og udledte dermed at studiet af økonomi mere handler om at administrere en husholdning fremfor bruttonationalproduktet for Athen, for England, ja hvilket som helst sted.
Belloc advarer om at fundamental Oikonomos er "at kontrollere frembringelsen af velstand er som at kontrollere menneskelivet. At benægte mennesket muligheden af at frembringe velstand er at nægte ham livsmuligheden."

Wiker skrev om Belloc:
Den helt store fare, er selvfølgelig hvorvidt store politiske eller økonomiske enehder overtager ansvaret for lokale...Det er totalitarisme, fordi det affejer alle de mellemliggende insitutioner og dermed dirigerer alt fra toppen og nedefter. Hvordan kan vi beskytte os mod en sådan økonomisk totalitarisme? Belloc's fundamentale konservative princip lyder navnet "Distributismen," et udtryk som han og Chesteron er uløseligt forbundet med. Det er i virkeligheden blot et andet navn for subsidiaritetsprincppet, eller for den Anti-Føderale Republikanisme, eller den Aristotelanske forståelse af vort liv som politiske dyr.
Idet han benytter en metafor fra filmens verdens for at forklare Belloc's forudseende synspunkter om økonomi og historie, sammenligner Wiker senere, og stiller op som kontrast, to films, den ene en klassiker: "Hvilket vidunderligt liv" (It's a Wonderful life fra 1946, den anden en gyserfilm som alle amerikanere lever midt i lige nu: "It's a Miserable Life" (2008). Klassikeren fra 1946, havde Jimmie Stewart i hovedrollen som amerikansk helt, og George Baily, chefen for den lokale bank i Bedford Falls.
Da økonomien får en nedtur og en bekymret mængde samler sig udenfor banken forklarede Bailey dem om grundprincipperne ved økonomien og bankvæsen og om, hvordan banken ikke har deres penge, fordi de er blevet lånt ud til andre så de kan købe huse, påbegynde eller udvide deres virksomheder og dertil tusind andre økonomiske formål. Denne fælles-velstand distribueres gennem lokalsamfundet for at opbygge dette. At foretage et stormløb mod bankerne på grund af en økonomisk recession eller depression ville ødelægge hele fællesskabet.
"It's a Miserable Life" er en 2008 bizar genindspilning af den oprindelige klassiker, hvor visse korrupte kongresmedlemer i Washington D.C. fortæller alle og enhver i Bedford Falls at de burde have sig et stort hus i "lighedens" navn, kræve at Bailey uddeler en vis del lån uanset mulighederne for tilbagebetaling. Bailey afviser meget klogt dette råd, men den onde pengemand Mr. Potter (Lionel Barrimore) snupper chancen for at tjene hurtige penge ved at samle lånene til Fannie Me og Freddie Mac eller til en eller anden uærlig udenlandsk investor. Dette betyder at Bailey's bank går fallit. Da bunden ryger ud af markedet, går regeringen ind og støtter Potter og trykker pengesedler for at komme virkningerne af yderligere økonomisk kollaps i forkøbet.
Ligesom de gamle dages bibelske profeter, profeterede Belloc for 100 år siden mod en aktivistisk socialistisk leder som Præsident Barack Obama der "betragter produktionsmidlerne som offentlighedens (og den medfølgende konsekvens, at alle borgere dermed arbejder under ledelse af staten) som den eneste brugbare løsning på vor tids sociale dårligdomme," derfor vil han "begynde med at kræve konfiskation af produktionsmidlerne fra deres nuværende ejere, og overdrage dem til staten." General Motors bliver nu til Government Motors; Fannie Mae erstatter din lokale bank og overtager lånene.
Iflølge Wiker:
"troede Belloc at, ultimativt, så er det eneste forsvar mod socialismen og den servile stat den kristne tro....Kun Kristendommen kan bekæmpe verdslig materialisme, der overbeviser folk om, at de skal overgive deres moralske frihed og søge verdens materielle velfærd gennem en centralmagt."
Faktisk forudagde Belloc's arbejde fra 1912 den utopiske socialisme hos Woodrow Wilson, FDR, LBJ, Obama og folkedrabsondskaben hos tyranner som: Lenin, Stalin, FDR, Hitler, Hirohito, Mao, Pol Pot, Kim Il Sung, Saddam Hussein - mænd der ville krænke Gud, naturens lov og de naturlige rettigheder og erstatte dem med den verdslige stats jernnæve.

http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=204641

Ellis Washington is former editor of the Michigan Law Review and law clerk at The Rutherford Institute. He hosts a radio program Thursdays at 10 a.m. Eastern on 1620 AM in Atlanta. It can be heard online at the Radio Sandy Springs website. Washington is a regular co-host of the popular radio show, Joshua's Trial heard Saturdays on WDTKam.com and WAAMAnnArbor.com. His weekly podcasts are available Mondays at The Conservative Beacon. Washington is a graduate of John Marshall Law School and a lecturer and freelance writer on constitutional law, legal history and critical race theory. He has written over a dozen law review articles and several books, including "The Inseparability of Law and Morality: The Constitution, Natural Law and the Rule of Law" (2002). Washington's latest book is GA_googleFillSlot("WND_COL_C0200");

Ingen kommentarer:

Send en kommentar