torsdag den 8. september 2011

Alternativ plan for uddannelserne

Hvorfor ikke hvert barn har brug for en uddannelse



Hvorfor bruger vi så mange penge på uddannelse? Jeg tror en masse mennesker ville svare, "Fordi det er vigtigt at uddanne vore børn." Nå så det er det? Hvorfor dog det?

Der er masser af problemer med lærernes fagforeninger, hvis mål det er at sørge for vi får mindst mulig uddannelse for de flest mulige penge, men problemerne begynder ikke med dem. 

Se på hele systemet vi har bygget op. Vi har 7,2 millioner lærere i dette land og cirka 76 millioner elever. Børn får 13 års undervisning i de forskellige skoletrin, og mange vil gerne føje yderligere 4 år til på universiteterne. Hvad lige præcis får vi ud af alt dette? Hvis nogen fortalte mig, at jeg skulle bruge de næste 17 år på udelukkende at studere, da kunne vi vel forvente når vi var nået vejs ende, at vi alle var som Batman - en mester i alle videnskaber, sprog og kampsport. Vi er heldige, hvis vore børn kommer ud af dette med evnen til at læse, og med en blot nogenlunde anvendelig viden.

Hvad er vort mål med alt dette? Det er som vi forestiller os en fremtid, hvor vi alle blot sidder ned, og vi alle bliver uddannet og kloge, mens robotter og ulovligt indvandrede mexikanere udfører alt det ægte arbejde. Ønsker vi virkelig, at vi alle skal være en flok uddannede mennesker der aldrig foretager os noget nyttigt - som Obama administrationen, men for hele landet? 

Nå men pyt, det vil heller ikke komme til at ske. I fremtiden vil der stadig være brug for mennesker som kokke, til at gøre rent og behandle varerne - og det kræver trods alt ikke et årti med uddannelse i matematik og videnskab at kunne klare sådanne opgaver. Så hvorfor bruger vi så milliarder og atter milliarder af dollars til at sikre os at hver friturekok på et tidspunkt i livet ved, hvad en gerund er?

Er der en gavnlig virkning af at uddanne alle, uanset det aktuelle behov? Vi hører hele tiden at vi falder bagud i forhold til resten af verden med vor gennemsnitskunnen i matematik og videnskab, men lad os se på nogle af de lande der ligger foran os: Finland, Liechtenstein, Tjekkiet. Jeg er ked af det, men har jeg overset de kæmpemæssige teknologiske fornyelser der er kommet fra disse lande?

Kina ligger også foran os i testresultaterne, men de har dog endnu ikke regnet ud at man ikke skal benytte blyholdig maling til børns legetøj. Hvad er de høje testresultater så egentlig værd? Hvis en bankkasserer dygtigt kan identificere de forskellige dele af en celle, hjælper det egentlig samfundet? Tror vi, at blot ungerne sidder i klasseværelser mens de er børn at de så bliver til bedre mennesker? Nuvel, Jesus tilbragte ikke sin barndom i en skole, men hvem gjorde det? - Hitler!

Det er åbenbart, at nogle mennesker der ikke opfostrer folkemordsdiktatorer har brug for uddannelse? Uden vore bedste og klogeste med en virkelig god uddannelse, hvordan skulle vi ellers få nye ting til vore iPads hvert år? Men er den mest effektive vej til det altså at undervise alle og enhver, og så håbe at en lille procentdel faktisk fatter noget af det som de bliver undervist i?

Hvorfor kan vi ikke identificere de få børn det er værd at undervise og så fokusere på dem? Så skal vi finde nogle få af de allerbedste lærere - mennesker der er en kombination af Einstein og Problemknuseren - og sørge for, at vore bedste og kvikkeste får al den kvalitetsundervisning der skal til. Og vi skal undervise dem mere effektivt, for hvis de efter sytten år i skole, ikke kan klare warp hastighed, da har vi spildt en masse tid.


Med hensyn til alle de andre, hvorfor fokuserer vi ikke blot på det som gennemsnitsbarnet faktisk har brug for? Alle har brug for at kunne læse, så man kan evne betjene sin DVD optager eller videokamera. Og derpå bør vi lære alle, hvordan Google benyttes, da det vil dække ind for behovet for videnskab, historie og matematik når de behov trænger sig på. Ingen grund til at grundviden ikke kan bankes ind i hvert barn på et års tid,.

Nuvel, jeg ved, at nogle mennesker er dybt bekymrede for, hvad alle de børn skal foretage sig, hvis de ikke længere skal være i skole mere end et års tid, fordi er det netop ikke det de fleste skoler nutildags er -- noget der holder vore børn borte fra os i løbet af dagen?

Her er et forslag: Du lægger mærke til, hvordan alt er lavet i Kina? Det er ulovligt i U.S. at betale børn ti cents i timen for at fremstille varer, så det overlader vi til udlandet. Det er jo idiotisk. Hvorfor får vi ikke vore egne unger til at arbejde i løbet af dagen med at lave plastic dingenoter? Så ville de samtidig lære noget nyttigt, komme hjem dejlig trætte, og så vil de oveni faktisk værdsætte de der ti cents i timen, fordi ungerne jo er spadedumme.

Således, det var så løsningen på vort uddannelsesproblem: I stedet for at forsøge at give en masse elendig uddannelse til alle, når de fleste ikke vil komme til at bruge den, så lad os fokusere på at give den absolut bedste uddannelse til de få som får brug for den. Alle de andre skal lære nyttige ting, og som en bonus, får vi fremstillingsjobs tilbage til vort land. Vi sparer milliarder af dollars ved at fortælle lærernes fagforeninger at de er afskediget og de fleste skoler kan så laves om til 24 timers sportshaller og kontorer. Jeg tror jeg har skabt fremtiden for os. Hvilket andet problem med min plan er der udover at den er så gennemført logisk?


Frank J. Fleming writes political humor at IMAO.us and if you're reading this at a sporting event, thank a bleacher.

http://pajamasmedia.com/blog/why-every-kid-in-america-doesnt-need-to-be-educated/?singlepage=true

Ingen kommentarer:

Send en kommentar