Filmindustriens hykleriske tapperhed
Jack Kemp
I Brooke Goldstein og Aaron Meyer’s bog Lawfare: the war aginst free speech er der en henvisning der drejer sig om islamsik pres på filmindustrien og som har medført en ganske så markant selvcensur. ti
Han
sprængte Empire State Building og Det Hvide Hus i luften i Independence
Day, han sendte et gigantisk monster gennem hjertet af Manhattan i
Godzilla og smadrede de berømte Holywood skilte i The Day After Tomorrow.
Men der synes at være steder som selv Roland Emmerich ikke vil røre ved
-- den
tyske filmskaber har afsløret, at han gik bort fra planer om at
udslette Islams helligste sted på filmlærredet af frygt for at få en
fatwa mod sig.
I sin seneste katastrofefilm, 2012,
havde den 53 årige instruktør haft til ønske at ødelægge Kaaba’en, den
ikoniske kubeformede struktur i Den Store Moske i Mekka som muslimer
verden over vender sig mod hver dag når de beder, og som de går rundt om
syv gang under en hajj pilgrimsrejse.
Men
efter nogen betænkningstid besluttede han, at det måske ikke var så
klogt alligevel. “Jeg ønskede at gøre det, det må jeg indrømme,”
fortalte Emmerich scifiwire.com. “Men min medskribent Harald (Kloser)
sagde at han ikke ville have en fatwa over sig på grund af en film. Og
han har ret.”
Fans af katastrofefilm burde ikke frygte at Emmerich har mistet sin skarphed. Instruktøren der har en scene, hvor Kristus Genløseren statuen i Rio de Janeiro knuses, har trykket på masser af andre knapper. “Fordi jeg er imod organiseret religion,” forklarede Emmerich.
“Hele
det dér Vatikan kompleks med regler og styre over folket. Det gav
mening, fordi i historien er der nogle mennesker....der tror på bønner
og beder, og det gør de foran kirken, og det er muligvis forkert, det de
gør i den situation.”
Når
nogen derfor næste gang nævner en person fra filmverdenen -- eller en
fan af en sådan person (det være sig fra medierne, eller blot en
filmtosse) -- og taler om, hvor modige, hvor skelsættende og villige de
store filmskabere er til “at skubbe grænserne” så fortæl den person om 2012 eller Independence Day.
Spørg,
hvorfor Emmerich nægtede at vise en scene hvor Kaaba blev ødelagt, mens
han ingen kvaler har med at vise den berømte statue af Kristus Genløseren i Rio de Janneiro blive smadret.
Jeg
er ganske så sikker på du vil udsat for en omgang indpakket religiøs
tolerance -- hvilket blot faktisk skal camouflere et dække over et
eksempel på vrangvillighed til at “skubbe til grænserne” når man står
overfor voldelig intolerance. Det er næsten som en formular:
Des mere filmindustrien er villig til at krænke Kristendommen og
Jødedommen, des mindre villig til at fornærme Islam. Gæt, hvem
filmindustrien ender med at støtte ... i det mindste i det skjulte.
Read more: http://www.americanthinker.com/blog/2012/04/the_film_industrys_selective_bravery.html#ixzz1swbk0QGA
Ingen kommentarer:
Send en kommentar