mandag den 23. april 2012

Sexistisk reklame? Og så dog!

Volkswagen's 'sexistiske' 1964 reklame: og data

David Paulin

I 1964 var “sexisme” endnu ikke kommet ind i Amerikas populær leksikon - ejheller listerne over opførsel der var fy, fy. Derfor var der intet nationalt oprør da Volkswagen påbegyndte en reklameserie, der nu ville blive betragtet som politisk ukorrekt og sexistisk, i aviser og tidsskrifter.

Den tyske bilproducents hovedmålgruppe: Amerikas budget-bevidste ægtemænd der var bekymret over deres ægtefællers ringe køreegenskaber.

“Kvinder er blide og søde, men de rammer ting,” erklærede annoncen med billedet af en Volkswagen med en knust kofanger og forlygte. “Hvis din hustru rammer noget i en Volkswagen, så betyder det ikke så meget. VW reservedele er nemme at udskifte. Og billige.” 

 

Det kan vise sig at reklamen slet ikke har været så sexistisk alligevel. Kvinder er mere  tilbøjelige end mænd til at få visse typer af kofanger skader end Volkswagen åbenbart havde i tanke - i det mindste ifølge en undersøgelse der netop er udkommet af National Traffic Highway Safety Administration med titlen. “Fejlbetjening af pedaler.”

"Kvindelige automobilkørere er med i næsten to tredje dele af sagerne med fejlbetjening af pedalerne viser databaser og mediespørgeundersøgelser,.... Mulige forklaringer kunne være at der i hændelserne har været flere kvinder involveret, hvor sådanne uheld forekommer, på P-pladser med snæver plads; en ringere kørestilling grundet måske lavere højde, og mindre kropsmængde, hvilket kan være med til en fejlbetjening af pedalerne eller til de uforholdsmæssig høj andele af en eller flere af de mere funktionsrelaterede mangler der medfører ‘pedalfejl’ såsom nervøsitet. At forklare denne skævhed kan være vigtig som et udgangspunkt for at designe forholdsregler mod uheldene.”

Lad os nu lægge dette kofangerbuleri til side, så bemærker NHTSA nemlig også at “mænd i alle aldre står for 61% af alle biluheld og kvinder for 33% (i tilfælde hvor kønnet er nævnt)” Mænd har også tre gange så stor sandsynlighed for at blive slået ihjel i bilulykker.

Alt dette kan kun sætte fokus på, hvor farligt det er at komme med generaliseringer om køreegenskaber -- om ikke det lige drejer sig om, hvem der buler kofangere efter at have taget fejl af speeder og bremse.

Volkswagens reklame giver et ganske så spændende glimt af bilreparationer i 1964 for den økonomiske Volkswagen Beetle. Efter den har lovprist bilen til hustruer der lider under deres del af kofangerskader fastslog reklamen:

En kofanger afmonteres uden at det halve af bilen skal skilles ad.
En ny sættes på med kun 10 bolte. Pris $24.95 plus arbejdsløn..
Og VW forhandleren har altid den type kofanger du skal bruge. Fordi der er kun en type.
De fleste VW dele er også til at udskifte. Både invendig som udvendig.
Hvilket betyder at din hustru ikke kun er begrænset til at bule kofangere. Hun kan smadre hjelmen. Ridse døre. Eller hoppe på kofangerne.
Det gør måske at du bliver rasende. Men det gør dig ikke fattig.
Når din hustru derfor skal ud og handle i en Volkswagen, så lad hende blot. Du kan så let som ingenting udskifte alt hun bruger for at standse bilen.
Selv bremserne.

Her fornylig havde New York Daily News en artikel om AMC’s kæmpehit “Mad Men” --- om et reklamebureau i 1960’ernes New York -- og man udgave et antal sexistiske reklamer fra den tid. Har du lyst til mere morskab så klik her.


Read more: http://www.americanthinker.com/blog/2012/04/volkswagens_sexist_1964_ad_the_data.html#ixzz1sqIlTxRD

Ingen kommentarer:

Send en kommentar