Volkswagen's 'sexistiske' 1964 reklame: og data
David Paulin
I
1964 var “sexisme” endnu ikke kommet ind i Amerikas populær leksikon -
ejheller listerne over opførsel der var fy, fy. Derfor var der intet
nationalt oprør da Volkswagen
påbegyndte en reklameserie, der nu ville blive betragtet som politisk
ukorrekt og sexistisk, i aviser og tidsskrifter.
Den
tyske bilproducents hovedmålgruppe: Amerikas budget-bevidste ægtemænd
der var bekymret over deres ægtefællers ringe køreegenskaber.
“Kvinder er blide og søde, men de rammer ting,” erklærede annoncen med billedet af en Volkswagen med en knust kofanger og forlygte. “Hvis din hustru rammer noget i en Volkswagen, så betyder det ikke så meget. VW reservedele er nemme at udskifte. Og billige.”
Det
kan vise sig at reklamen slet ikke har været så sexistisk alligevel.
Kvinder er mere tilbøjelige end mænd til at få visse typer af
kofanger skader end Volkswagen åbenbart havde i tanke - i det mindste
ifølge en undersøgelse der netop er udkommet af National Traffic Highway Safety Administration med titlen. “Fejlbetjening af pedaler.”
"Kvindelige
automobilkørere er med i næsten to tredje dele af sagerne med
fejlbetjening af pedalerne viser databaser og mediespørgeundersøgelser,.... Mulige
forklaringer kunne være at der i hændelserne har været flere kvinder
involveret, hvor sådanne uheld forekommer, på P-pladser med snæver
plads; en ringere kørestilling grundet måske lavere højde, og mindre
kropsmængde, hvilket kan være med til en fejlbetjening af pedalerne
eller til de uforholdsmæssig høj andele af en eller flere af de mere
funktionsrelaterede mangler der medfører ‘pedalfejl’ såsom nervøsitet.
At forklare denne skævhed kan være vigtig som et udgangspunkt for at
designe forholdsregler mod uheldene.”
Lad os nu lægge dette kofangerbuleri til side, så bemærker NHTSA nemlig også at “mænd
i alle aldre står for 61% af alle biluheld og kvinder for 33% (i
tilfælde hvor kønnet er nævnt)” Mænd har også tre gange så stor
sandsynlighed for at blive slået ihjel i bilulykker.
Alt
dette kan kun sætte fokus på, hvor farligt det er at komme med
generaliseringer om køreegenskaber -- om ikke det lige drejer sig om,
hvem der buler kofangere efter at have taget fejl af speeder og bremse.
Volkswagens
reklame giver et ganske så spændende glimt af bilreparationer i 1964
for den økonomiske Volkswagen Beetle. Efter den har lovprist bilen til
hustruer der lider under deres del af kofangerskader fastslog reklamen:
En kofanger afmonteres uden at det halve af bilen skal skilles ad.
En ny sættes på med kun 10 bolte. Pris $24.95 plus arbejdsløn..
Og VW forhandleren har altid den type kofanger du skal bruge. Fordi der er kun en type.
De fleste VW dele er også til at udskifte. Både invendig som udvendig.
Hvilket
betyder at din hustru ikke kun er begrænset til at bule kofangere. Hun
kan smadre hjelmen. Ridse døre. Eller hoppe på kofangerne.
Det gør måske at du bliver rasende. Men det gør dig ikke fattig.
Når
din hustru derfor skal ud og handle i en Volkswagen, så lad hende blot.
Du kan så let som ingenting udskifte alt hun bruger for at standse
bilen.
Selv bremserne.
Her
fornylig havde New York Daily News en artikel om AMC’s kæmpehit “Mad
Men” --- om et reklamebureau i 1960’ernes New York -- og man udgave et
antal sexistiske reklamer fra den tid. Har du lyst til mere morskab så klik her.
Read more: http://www.americanthinker.com/blog/2012/04/volkswagens_sexist_1964_ad_the_data.html#ixzz1sqIlTxRD
Ingen kommentarer:
Send en kommentar