Zombie
Historien
fortælles om en ung kemiker der, en aften, kom til at indtage en dråbe
af et ukendt fluidum fra et af sine reagensglas, det var tilovers fra
sidste eksperiment.
I
løbet af minutter gik hans sind på udflugt, og han blev underlagt ikke
kun de vildeste hallucinationer, men han følte også en
verdensforandrende indsigt i naturen og universet.
Næste
dag, efter at stoffet var klinget af, forsøgte han at beskrive sit
eksperiment overfor sine kolleger og venner, men kunne ikke sætte ord på
for at beskrive det korrekt. Alle han talte med afviste det som en
særdeles livlig drøm, og gik videre med deres daglige gøremål.
Frustreret
placerede han næste dag en større dråbe på tungen, helt bevidst denne
gang, og kom i en mental tilstand han ikke kunne beskrive; han
syntes at fornemme, uden han selv virkede med dertil, selve naturens
eksistens. Han så ikke kun Gud, han indså at han var, og altid havde
været en del af Gud. Han forstod holistisk og klart ethvert
videnskabelig aksiom og princip - herunder nogle der endnu ikke var
blevet opdaget - som alle værende aspekter af en enkelt forenet teori om
kosmos - en fastslået teori han kunne undersøge stille og roligt, som
holdt han den i sin hånd.
Men næste morgen kunne han , endnu engang, ikke huske noget specifikt af hans nye klarsyn,
og hans forsøg på at ihukomme sit gennembrud mødte kun døve øren; hans
videnskabskolleger kunne ikke fatte hoved eller hale i, hvad det var han
sagde, og hans venner var helt uberørte af hans nytteløse pladren om
Gud og universet.
Den
unge kemiker var helt og aldeles, og til det inderste i sin sjæl
overbevist om, at han udviklede et nyt virkelighedsniveau, og
forpligtede sig til at berette om sit nye klarsyn, og bringe det videre
til verden, og dermed være med til at indføre en storslået ny tid for
menneskeheden. Derfor låste han sig den tredje nat inde på sit laboratorium, med en stor notesbog, og sin bedste kuglepen, nu ville han nedskrive alle de indsigter der kom til ham.
Han indtog endnu en dråbe. Hans sind udvidede sig. Han begyndte at skrive.
Det
var storslået. Hans visioner og erkendelser var endog endnu mere dybe
end de foregående nætters, men denne gang var han i stand til at
beskrive det hele, mens det skete. Han kuglepen fløj henover papiret,
ordene tumlede ud af ham som et vandfald, i skønne detaljer kom alt det
han så og fattede ned på linjerne. Han lo i ekstase ved hver ny
storslåede erkendelse, og hulkede i taknemmelighed over, at han var i
stand til at bevare det for evigt, og dermed forandre menneskeheden til
det bedre.
Da han vågnede om morgenen havde han endnu engang glemt detaljer i sin oplevelse, men denne gang ville de ikke være gået tabt. Han
løb hen og fandt sin notesbog på skrivebordet. Med hjertet hamrende af
ophidselse og stakåndet åbnede han for bogen og begyndte at læse.
Men første side var tom.
Det var anden side også.
Hektisk
begyndte han at bladre gennem alle siderne: De var alle blanke, indtil
han kom til den sidste side. Der med hans karakteristiske håndskrift,
men så småt og forkrampet at han knap kunne læse det, var den eneste
sætning han havde skrevet hele natten:
Stanken herinde er frygtelig.
Forskellige udgaver af denne historie har cirkuleret i næsten et århundrede. Den mest citerede forekom i Bertrand Russel's A History of Western Philosophy,
hvor Bertrand Russel tilegner den William James (skønt besynderligt
nok, citatet aldrig er blevet fundet i selve James arbejder):
William
James beskriver en mand der oplevede lattergas; når han var under dens
indflydelse kendte han universets hemmelighed, men når han kom til sig
selv, havde han glemt det. Til sidst, med en kæmpeanstrengelse, nedskrev
han hemmeligheden før visionen var forsvundet. Da han var kommet helt
til sig selv, skyndte han sig for at se, hvad han havde skrevet. Det var
"der er en stank af petroleum over det hele."
Lignelsen,
beretningen formodes at være baseret på en virkelig hændelse, skønt
dens oprindelse (ligesom protagonistens klarsyn) muligvis aldrig kan
findes. Men uanset hvad - det sker hele tiden for mange mennesker der
benytter stoffer. For nogle år siden udgav en tidligere NBS stjerne (jeg
erindrer ikke p.t. hvem) sin selvbiografi, hvor han genfortæller en
lignende hændelse. Efter en storslået basketball karriere på college kom han ind i den professionelle liga og med hans nye rigdom begyndte han at bruge kokain. Han blev hurtigt afhængig og en dag indsnusede han adskillige baner før en vigtig kamp.
Og
hvilken kamp! Han driblede op og ned ad banen som en gepard, løb i
cirkler rundt om sine målløse modstandere. Han dunkede adskillige gange
med største præcision. Han udfordrede banen, og sprang højere end han
nogensinde havde sprunget, og dunkede bolden i til mængdens hyldestråb.
Næste
dag inviterede træneren ham på kaffe i kontoret og til en samtale.
Spilleren satte sig ned og forventede ros for sin optræden, men i stedet
kritiserede træneren ham for han vederstyggelige opførsel, der havde
medført de tabte kampen. Forvirret insisterede spilleren på, at han
havde spillet fremragende - indtil træneren afspillede kampen på bånd.
Spilleren så til i rædsel mens videoen afslørede sandheden: Han fik ikke
fat i bolden, han var for langsom, afleverede bolden forkert og tog for
mange skridt, og gjorde dusinvis af absurde skudforsøg fra midten af
banen, der alle ikke
ramte kurven. Når han løb fremad i et forsøg på at dunke, blev han
idømt forskellige personlige fejl da han løb modstanderne over ende.
Grunden til alt dette er at Owsley Stanley døde i søndags,
det medførte mange rosende ord, mindetaler og selvtilfredse
reminiscener fra den psykedeliske tid. For de som ikke er bekendt med
navnet: Owsley var den mand der bragte LSD til masserne. Han opfandt
ikke stoffet, han var heller ikke den første der fremstillede det eller
prøvede det. Men han var den første LSD forhandler:
Owsley Stanley med tilknytning til rockgruppen Grateful Dead, hvis timelange guitarnumre var under indflydelse af LSD (ekstremt kedeligt - synopsis-kommentar)
Før
han blev tilknyttet UC Berkeley i 1963 tjente hr. Stanley i U.S. Air
Force og studerede ballet i Los Angeles. Efter et semester gik han ud af
skolen, da han opdagede, hvordan LSD skabes i Journal of Organic
Chemistry på et UC Berkeley bibliotek.
Mens
han arbejde som tekniker på KGO TV, påbegyndte hr. Stanley
fabrikationen af store mængder LSD. Bear Research Group hævdes at have
fremstillet mere end 1,25 millioner doser mellem 1965-1967, i al
væsentlighed som forsynere til hele den moderne psykedeliske bevægelse.
I
årevis var Stanley den eneste i verden der fremstillede LSD i større
mængder, og egenhændigt transformerede han et mindre kendt stof fra at
være en kuriositet kendt af en håndfuld Harvard professorer og forskere
fra regeringen til et af de førende 'rekreative' stoffer i en
generation.
Jeg fordømmer ikke Stanley for dette. Da han var masseproducent af LSD der midt i 60'erne, var det ikke endnu ikke ulovligt:
Regeringen forbød det ikke før ved afslutningen af 1968. Stanley kunne
heller ikke have nogen forudviden om, hvordan LSD ville (eller ikke
ville)påvirke enkeltindivider eller samfundet som hele. Om noget, så var
han en etisk stofforhandler. Han blev berømt
for at fremstille forbavsende rene produkter, og solgte dem til
rimelige priser, fordi efter hans vurdering da ville LSD gavne verden.
Det
var altså ikke Owsley Stanley der blev til problemet, men snarere alle
de forfattere, intellektuelle og berømtheder der promoverede LSD som et
stof der gav masser af inspiration, var med til at oplyse, og som
udvidede den mentale horisont. Dette var en af de Store Løgne i 60-
70'erne: At 'rekreative' soffer (især psykedeliske) kan være gavnligt.
Det
er ikke formålet med dette essay at gå i dybden med historien om LSD,
der jo er veldokumenteret andre steder. Det er heller ikke en diskussion
om stofmisbrug generelt, eller om plusser og minusser ved 1960'ernes
kulturelle opstand. Snarere er det kun
for at stille et spørgsmål: Er de indsigter, erfaringer og formodede
gennembrud som mennesker føler mens de er på LSD (eller noget andet
psykedelisk, eller psykoaktivt stof) "ægte" i en hver forstand, eller er
det hele blot en illusion.
Se for eksempel denne video fra midt 60'erne af en britisk pige på LSD der forsøger at beskrive sine visuelle indtryk:
Hun er ganske overvældet af intensiteten og skønheden i de farver hun ser:
Interviewer: Indtil nu, er disse visuelle effekter de eneste du oplever?
Pige på LSD: Nej.
Interviewer: Hvilke andre virkninger?
Pige
på LSD: Det hele handler om farver. Det hele har noget at gøre med
cirkler, med former. Det er - alt er farvet, du ved alt er...oh det må
have noget med orange at gøre. Ikke kun orange, men oh, jeg har ikke set
farven. Jeg lever i en monokromatisk verden. jeg kan ikke bruge farver
(Ryster på hovedet). Jeg kan gøre alt.
Denne
næste video viser nogle amerikanske hippiepiger på LSD der på lignende
vis taler dobbelt når de bliver bedt om at beskrive deres
sindsforandrende nye mentale status:
Denne
samme manglende evne til på en effektiv måde at sammenfatte naturen
eller dybden af personens LSD indsigter er næsten universel blandt LSD
brugerne. Millioner har taget det, men ingen er nogen sinde 'kommet
tilbage' fra et trip med nogle ægte visdomsord. De kan muligvis narre
sig selv til at tro
at de besidder visdomsord, men helt ærligt, har du nogen sinde hørt en
LSD bruger sige noget af betydning enten før eller efter et trip.
Beviset
ligger i substansen. Trods alle påstande om LSD eksperimentet, har det
faktisk ikke haft nogen konsekvens i den psykiske verden. Fortalerne
hævder at under påvirkning af LSD er de meget mere kreative. Men kan du
nævne blot en mindeværdig melodi, maleri, digt eller andet kunstnerisk
udtryk der blev skrevet eller skabt af nogen på LSD? Helt sikker:
Forskellige afsøgende hippie jam bands improvisatoriske optrædener fandt
sted mens musikerne var høje; men udover denne tvivlsomme præstation, er
det
kunstneriske udtryk gennem LSD ekstremt tyndbenet. De få præstationer
(såsom timelange- guitarsoloer) produceret under indflydelse af
psykedeliske stoffer er ærligt talt meget middelmådige.
Det
meste af kreativiteten der kan forbindes med den psykedeliske bevægelse
blev skabt af personer mens de var 'ædru' som et forsøg på at simulere
for publikum, hvordan en psykedelisk oplevelse er. Således blev det
meste 'psykedeliske' musik skrevet af musikere, ikke på LSD, mens de
skrev det, der forsøgte at genskabe lydmæssige hallucinationer som de
huskede fra tidligere trips. Det samme gælder psykedelisk kunst og
plakater: Kunstneren måtte være i besiddelse af et klart sind for
faktisk at kunne skabe værket og simulere hvordan en visuel
hallucination kunne se ud: Mens de var på trippet kunne de ikke
koncentrere sig længe nok til faktisk at producere noget som helst. Det
samme gælder det at skrive, tale og andre kunstneriske udtryk.
Forholdet
bliver endnu mere udpræget når det drejer sig om åndelige indsigter.
Jeg har læst utallige bøger og essays af "LSD Guruer" der forklarer,
hvordan LSD bringer mennesker til et nyt niveau af oplysning, og bringer
dem nærmere til Nirvana eller Gud eller virkeligheden eller hvad som
helst. Men i hvert enkelt tilfælde er det ikke lykkedes: Jeg har aldrig
hørt en åndelig indsigt, eller modtaget en visdomsperle fra læberne af
en LSD bruger. Uanset hvilke oplevelser de har haft i deres eget sind er
det bare ikke lykkedes at overføre til verden 'udenfor.'
Meget
påfaldende er der tidligere LSD brugere der hævder at de er blevet
forvandlet eller oplyst af erfaringen, men det ser ikke ud til de klarer
sig bedre mentalt set end så mange andre. Faktisk ser det ud til,
generelt, at tidligere LSD brugere er langt mere mentalt 'syge' end
befolkningen som helhed.
Dette kan skyldes "selvvalgsstatus" - først og fremmest eksperimenter
personer der ikke er i balance med sig selv med stoffer - men uanset
grunden så har vi helt
bestemt ikke set en generation af Jesus'er eller Buddhaer komme fra LSD
scenen for at frelse verden, med forbløffende inspirerende åndelige
åbenbaringer. Hvor er visommen? Vi har haft 50 år med masser af LSD
brug, og ikke blot har brugerne ikke været i stand til på nogen måde at
forandre verden til det bedre, det ser heller ikke ud til at de har
forandret sig selv på nogen måde, undtagen i nogle tilfælde er de blevet
til kedsommelige gamle stofmisbrugere eller skinhellige talere med
tomme ord.
Ydermere,
brug et par minutter på at se denne historisk skelsættende video af en,
som hun selv beskriver sig, "normal" husmor der i 1956 frivilligt tog
LSD som del af et medicinsk eksperiment: Hun opfatter sine visuelle
"hallucinationer" så levende, at selv den ser ser hende begynder at tro
at de var "ægte" - at under indflydelse af stoffet, ser hun virkelig
virkeligheden, og at de som ikke er på LSD blot har brugt deres liv på
at betragte en vedvarende illusion.
Det er denne påstand der er selve essensen i "Den Store Løgn." LSD guruerne ville have os til at tro at psykedeliske stoffer ikke medfører hallucinationer, men snarere fjerner
"monotoniens hallucination" den vi oplever i vore liv. At blot gennem
LSD kan du på ægte vis fatte, hvad virkeligheden er, og hvis du ikke
tager LSD bliver dine sanser fortsat sløvet.
I
særlig grad, om du spoler videoen tilbage og ser sektionen mellem
3.30-4.0. Kvinden beskriver her at hun ser et uendeligt smukt "tæppe
eller edderkoppespind" direkte foran sit ansigt, som derpå fortsætter
med at gå direkte gennem hende, en oplevelse så intens at den opløser
hendes egen bevidsthed.
Det
vigtige spørgsmål at stille er: Var der virkelig, en psykisk
virkelighed, et tæppe eller edderkoppespind der passerede gennem den
kvindes krop? Noget som LSD gjorde det muligt for hendes sanser at se,
men som vi ikke kunne på grund af vore sløvede opfattelsesevner? Eller
var det hele blot en hallucination hun havde?
Min
mening: Indtil vi har et håndgribeligt bevis på, at det "tæppe eller
edderkoppespind" (og enhver anden af hallucinationerne) er ægte, da må
vi formode at de er mentale
imaginære konstruktioner forårsaget af LSD der påvirker hjernen. Jeg
ville gerne tro at hallucinationerne var ægte, ligesom jeg gerne vil tro
at spøgelser er ægte, men indtil der er findes nægte solide beviser vil
jeg fastholde min skepsis. Som vi alle bør gøre.
Men
hvis hallucinationerne og indtrykkene ikke er virkelige for os, men
kun for personen på LSD, af hvilken betydning er de da? For brugeren har
de betydning, kunne man argumentere. Men det bringer mig tilbage til
min tidligere pointe: Hvis
brugeren ikke kan beskrive eller benytte erfaringen, enten mens den
finder sted, eller bagefter, og hvis brugeren i de efterfølgende dage og
år forekommer at være åndeligt og intellektuel uforandret, hvilket
formål tjener LSD så, udover at være blot endnu et stof der giver
brugeren en 'kommen ud af sig selv' mental tilstand?
Jeg
kan allerede høre forkæmperne sige (som de altid gør), "hvis du ikke
har taget syre, vil du aldrig kunne forstå det." Men ser du, jeg har
taget LSD - ikke en, men to gange. Begge gange uden jeg var klar over
det.
Første
gang var jeg blot 10 år gammel, da en gruppe af ældre teenagedruggier
mente det kunne være morsomt at peppe en milkshake op med syre og give
det, uden forklaring til nogen af nabolagets unge, herunder mig. Jeg
vidste ikke, før flere dage senere, at jeg havde været "høj," og
erindringen om oplevelsen endnu næsten helt borte, men jeg kan huske
følelsen af at "et filter" var blevet fjernet og at jeg modtog ting i
deres rå tilstand.
Næste
gang var blot få år senere, da jeg var cirka 14 og endnu engang gav en
"ven" mig en dosis LSD uden min viden; men denne gang fortalte hun mig,
hvad hun havde gjort, efter jeg havde slugt det, men før virkningen
indtraf, så i det mindste kom jeg på et trip velvidende at jeg var på
stoffet.
Jeg
havde altid været (og er det stadig) en meget meditativ person, en der
"oplever dybden" og kan værdsætte en million fascinerende mønstre i en
støvkugle eller tågens hvirvlen forbi. Jeg har også læst alt for mange
bøger om det overnaturlige, og havde i årevis forsøgt at gå ind i "ud af
kroppen oplevelser" mens jeg var ved at falde i søvn, eller i det
mindste have levende drømme, hvori jeg forsøgte at opnå kontrol over mig
selv. (Jeg er ikke sikker på det nogensinde lykkedes, men det var
interessant at afprøve).
Under
alle omstændigheder var de 'sensationer' jeg oplevede på mit andet trip
ikke ukendte for mig, fordi de syntes at skabe i mit sind en slags
vågen lyslevende drøm, hvori jeg kunne værdsætte hver lille detalje af
alt omkring mig. Det var såmænd ikke anderledes end de typer af
bevidsthed som jeg ofte eksperimenterede med selv (fordømt som
"dagdrømmeri" af gnavne voksne.)
Fordi
jeg allerede kender til, hvordan man opnår en ikke farmaceutisk udgave
af et "trip" (ofte ved blot at ligge på græsset og stirre op i himlen),
følte jeg efter min LSD erfaring at jeg bedre end de fleste andre
mennesker forstod virkningen syren har på brugerne. Psykedeliske stoffer
var blot en kemisk måde at slukke for de distraherende indre tanker og
forudopfattelser og blot absorbere verdens stimuli uden filter. Men
denne forudviden fik mig også til, efter LSD oplevelsen, at denne ikke
havde gjort noget som helst ved mit klarsyn, jeg følte det som "Javel,
det var det. OK."
60 år er rigtig lang tid for et stof at bevise sin værdi. Og efter
6 årtier har LSD i bund og grund intet af fremvise. Verden er ikke et
bedre sted som en følge af LSD. Individerne er ikke bedre mennesker,
gennemsnitligt set: De fleste brugere, kan det se ud som, udviser slet
ikke nogen varige forandringer, og de få som måske viser en bedre
indsigt er langt langt færre end de som forekommer at være blevet noget
skøre.
Det ser ud til at Owsley Stanley selv uheldigvis faldt i den anden kategori. Som mindeordene
om ham afslørede, syntes han at tro af hele sit hjerte på den helt
omvendte logik man kan finde i den utilsigtede morsomme science fiction
film om verdens ende The Day After Tomorrow:
Hr.
Stanley blev australsk statsborger i 1996, og levede økologisk med
hustruen Sheila i Queenslands ødemark. Hans beslutning om at flytte til
det tropiske nord i landet tidligt i 80'erne havde baggrund i hans tro
på, at global opvarmning ville føre til en ny Istid, og at i de området
var sandsynligheden for at overleve størst.
Hr.
Stanley levede udelukkende af kød og mælkeprorukter. Han mente
grøntsager var giftige og gav skylden for et hjertetilfælde, år tilbage,
på de broccolis om hans mor gav ham da han var barn.
Det er det LSD gør ved dit sind. Du tror du
har indsigt og visdom -- nej faktisk er du aldeles overbevist -- men
det ender med du tror at global opvarmning forårsager nye istider og at
broccoli giver hjertetilfælde.
Sørgeligt.
Trist for Owsley Stanley. Begrædeligt for alle de andre med udbrændte
hjerne. Og sørgeligt for en hel generation der stadig forsøger at
fremføre Den Store Løgn om farmaceutisk oplysning.
http://pajamasmedia.com/zombie/2011/03/15/the-stench-in-here-is-terrible/
Fantastisk artikel om et sindssygeligt stof. Noget af det bedste jeg har læst om emnet.
SvarSletHusker en bekendt der var på et trip og som sludrede komplet uforståeligt med en hjulkapsel fra en bil, og var på vej ud af vinduet. Han blev aldrig igen helt sig selv.
Hvorfor har du slettet min kommentar?
SvarSletHvilken kommentar? En til dennne artikel eller en ældre?
SvarSletTilsyneladende er kommentaren kommet igennem, men om den er så væk når jeg besøger siden via et nyt vindue.
SvarSletCaptcha tilsyneladende accepteret, og alt ser ud som det skal i første omgang. Nu får jeg se om dette her overhoved kommer igennem.
Forsøg du blot igen. Jeg har ikke fjernet nogen kommentar. Der må være tale om en fejl.
SvarSletJeg har været inde at læse på den side du henviser til som afsender. Det er en verden, der er mig fuldstændig fremmed, og umiddelbar besynderlig. Men altid godt at blive lidt klogere.
Ok. Prøver igen.
SvarSletLæs noget fornuftigt om LSD her - Indledningen, og de indledende kommentarer fra Leary, Jung Tibetforskeren Evans Wenz og Lama Govinda for at forstå lidt af hvad det går ud på.
Se evt. også Min historie"
Indledning
En psykedelisk oplevelse er en rejse til nye områder i bevidstheden. Målet med, og indholdet af oplevelsen er ubegrænset, - men dens karakteristiske egenskaber er, at jeget eller identiteten, opfattelsen af tid og rum, samt begreber der kan formuleres verbalt kommer til at optræde som oversanselige (”ikke-målelige”) fænomener.
Sådanne oplevelser af udvidet bevidsthed kan fremkomme på forskellig vis, bl.a. ved hjælp af yoga, disciplineret meditation, religiøse eller æstetiske ekstaser, eller spontant. For nylig er de blevet gjort alment tilgængelige gennem indtagelse af, hallucinogener som LSD, psilocybin, mescalin, DMT m.fl.
Naturligvis frembringer hallucinogenet alene ikke den transcendente oplevelse.
Den optræder som en kemisk nøgle der åbner bevidstheden og befrier nervesystemet for dets almindelige mønstre og strukturer.
Oplevelsens kvalitet afhænger næsten udelukkende af de indre og ydre tilstande på det pågældende tidspunkt.
De indre afhænger af individets fortid og forberedelse, som er med til at danne den pågældendes personlighed og stemning.
De ydre tilstande er dels fysiske, - vejret, lokalets eller omgivelsernes atmosfære, dels sociale (som er afhængige af arten af de følelser der hersker mellemmenneskeligt), samt kulturelle, f.eks. de fremherskende opfattelser af hvad der er "virkeligt" eller væsentligt.
Af denne grund er hjælpeforskrifter, nødvendige. Deres formål er at få et menneske til at fatte den udvidede bevidstheds nye realiteter, at tjene som kortlægger af de nye indre områder, som den moderne videnskab har gjort det muligt at udforske.
Forskellige forskere kortlægger forskelligt, og der vil blive skrevet andre vejledninger der bygger på andre modeller - videnskabelige, æstetiske eller terapeutiske.
Den tibetanske model, hvorpå denne bog bygger, er skrevet med den hensigt at lære personen, hvorledes han skal lede og kontrollere bevidstheden for at opnå det trin af forståelse, der kaldes "frigørelse" eller "oplysning”.
Hvis vejledningen læses flere gange, før mødet med oplevelsen - og hvis et betroet menneske er tilstede for, at opfriske hukommelsen for den "rejsende" under oplevelsen, vil bevidstheden blive befriet for de "games" (roller), personligheden indeholder tillige med de positive og negative hallucinationer, der ofte ledsager den udvidede erkendelses tilstande.
DEN TIBETANSKE DØDEBOG blev i sit eget sprog benævnt Bardo Thødol, der betyder "Frigørelse gennem Lytte på Efter-Døds-Planet". I bogen gentages igen og igen, at den frie bevidsthed blot skal høre og huske det lærte for at blive frigjort.
Fortsæt: Indledning