onsdag den 22. august 2012

Konkurrence i skolen - redder børnene

Konkurrence i skolen ‘redder’ børnene

John Stossel                                            
       
I årevis har den amerikanske uddannelse fra børnehaven til gymnasiet været i praksis et monopol for regeringen.

Konventionel visdom giver, at regeringen skal drive skolevæsenet. Men regeringsmonopoler klarer ikke noget særlig godt. De fejler fordi der jo ikke er nogen ægte konkurrence. Jovist, konkurrence er det som giver os bedre mobiltelefoner, biler - alt der er godt.        

Hvis regeringerne producerede biler, ville vi have skrækkelige biler. Faktisk var der engang da regeringer producerede biler. Sovjetblokken satte deres bedste ingeniører i gang med arbejdet og lavede så Yugo, Volga og Trabant m. fl. Trabanten var den bedste - Østblokkens stolthed. Den blev faktisk produceret af tyske ingeniører - kendt for deres store kunnen. Alligevel var Trabanten en gennemført rædselsfuld bil. De kørende skulle blande benzin og olie i separate dunke og derpå ryste disse for at lave en blanding. Trabanten bryd ofte sammen, og udspredte voldsom forurening. Når regeringerne styrer tingene, lider forbrugerne.
        
Trabant årgang 1989 under statslig kontrol og produktion
Peugeot 309, 1989 under privat udvikling og produktion

Vort skolesystem er som Trabanten. Økonomen Milton Friedman forstod dette før resten af os andre. I 1955 foreslog han skolelegater. Hans plan gik ikke ud på at skille skole og stat - desværre - men i stedet lede efter den næstbedste løsning: Give legater til familien og lade den vælge den skole - regerings- eller privatskole - deres barn skulle gå på. Skolerne ville konkurrere om legatmidler. I dag ville det svare til 13000 dollars per barn. (Det er hvad Amerika bruger per elev). Konkurrencen ville derpå forbedre alle skoler.

Man ignorerede Friedsman i de i årtier, men i dag er der eksperimenter med legater i mange stater.

Virker det så? Det kan du tro det gør. Spørg blot børn fra lavindkomstfamilier i Washington D.C., der har deltaget i D.C. Opportunity Scholarship Program. U.S. Undervisningsministeriet har klarlagt at de børn som fik legater klarer sig langt bedre,  end deres modparter i regeringsskolerne.

Hvad gjorde politikerne derfor? Udvidede de programmet? Næh, Nej. For to år siden sløjfede præsident Obama det. Hvorfor mon?        

“Præsident har bekymringer ved at man tager store beløb til betalingen ud af systemet,” sagde daværende pressesekretær Robert Gibbs.       

Modtagerne af legaterne protesterede. En elev, Ronald Holassie sagde, “Præsident Barack Obama, du siger, at det at få en uddannelse er nøglen til succes, men hvorfor sidder du så dér og lader min, og andres uddannelse, blive gjort ringere?”     

Programmet blev først genindført efter John Boehner (Republikaner) blev Speaker of the House og insisterede på det.

Holassie siger at forskellen mellem en regeringskole og hans privatskole var ganske dramatisk.       
“I det offentliges skolesystem, mens jeg gik der, var der masser af slåskampe. Der var skyderier, knivstikkerier, og det var virkelig usikkert -- stoffer.”    

The Opportunity Scholarship tilbød ikke samtlige 20000 dollars som distriktet formøbler på dens offentlige skole. Det var kun 7000 dollars værd, men det var nok til at få Ronald ind på en katolsk skole.

“Jeg blev faktisk udfordret akademisk,” sagde han. “Jeg husker da jeg gik i den offentlige skole at min lærer forsvandt midt i skoleåret. Jeg husker vi lavede kryds-og-tværs og noget lignende. I praksis lærte vi ingenting.”

Han siger at de fleste af de regeringsansatte lærere opførte sig som var de ligeglade. Hans mor, der stammer fra Trinidad, ville sende ham dertil, fordi skolerne der er bedre end de amerikanske skoler.       

“Hun ville ikke finde sig i at systemet fortsatte med at svigte mig.”       

Men han fik legatet og en god uddannelse, og nu er han i gymnasiet.

Trods data der viser at legatbørnene fører i indlæring, påstår de største lærerfagforeninger NEA: “D.C. legatprogrammet har været en fiasko. Det er ikke kommet noget bevis på en positiv indvirkning på elevens resultater.”
      
Holassie spørger: "Hvordan kan det være en fiasko når den offentlige skole svigter eleverne? Det forstår jeg ikke”

Det gør jeg heller ikke. Legater er ikke den perfekte løsning, men de er trods alt bedre end at efterlade enhver elev som en fange i et regeringsmonopol. Distrikts regeringsskolerne har kun en afgangsprocent på 49. Blandt legateleverne er det 90%       

Hvorfor mon fagforeningen vil kalde det en fiasko? Fordi legaterne giver forældre ret til at vælge, og mange forældre ville vælge en ikke-fagforenings, ikke-regeringsledet skole. Skolesystemet kan ikke acceptere det. Der er nemlig alt for mange penge på spil.
                                        
             

John Stossel is host of "Stossel" on the Fox Business Network. He's the author of "Give Me a Break" and of "Myth, Lies, and Downright Stupidity." To find out more about John Stossel, visit his site at >johnstossel.com.                        
http://www.humanevents.com/article.php?id=47110b

Ingen kommentarer:

Send en kommentar