John Stossel
I årevis har den amerikanske uddannelse fra børnehaven til gymnasiet været i praksis et monopol for regeringen.
Konventionel visdom giver, at regeringen skal drive skolevæsenet. Men regeringsmonopoler klarer ikke noget særlig godt. De fejler fordi der jo ikke er nogen ægte konkurrence. Jovist, konkurrence er det som giver os bedre mobiltelefoner, biler - alt der er godt.
Hvis
regeringerne producerede biler, ville vi have skrækkelige biler.
Faktisk var der engang da regeringer producerede biler. Sovjetblokken
satte deres bedste ingeniører i gang med arbejdet og lavede så Yugo,
Volga og Trabant m. fl. Trabanten var den bedste - Østblokkens stolthed.
Den blev faktisk produceret af tyske ingeniører - kendt for deres store
kunnen. Alligevel var Trabanten en gennemført rædselsfuld bil. De
kørende skulle blande benzin og olie i separate dunke og derpå ryste
disse for at lave en blanding. Trabanten bryd ofte sammen, og udspredte
voldsom forurening. Når regeringerne styrer tingene, lider forbrugerne.
Trabant årgang 1989 under statslig kontrol og produktion
Peugeot 309, 1989 under privat udvikling og produktion
Vort
skolesystem er som Trabanten. Økonomen Milton Friedman forstod dette
før resten af os andre. I 1955 foreslog han skolelegater. Hans plan gik
ikke ud på at skille skole og stat - desværre - men i stedet lede efter
den næstbedste løsning: Give legater til familien og lade den vælge den
skole - regerings- eller privatskole - deres barn skulle gå på. Skolerne
ville konkurrere om legatmidler. I dag ville det svare til 13000
dollars per barn. (Det er hvad Amerika bruger per elev). Konkurrencen
ville derpå forbedre alle skoler.
Man ignorerede Friedsman i de i årtier, men i dag er der eksperimenter med legater i mange stater.
Virker det så? Det kan du tro det gør. Spørg blot børn fra lavindkomstfamilier i Washington D.C., der har deltaget i D.C. Opportunity Scholarship Program. U.S.
Undervisningsministeriet har klarlagt at de børn som fik legater klarer
sig langt bedre, end deres modparter i regeringsskolerne.
Hvad gjorde politikerne derfor? Udvidede de programmet? Næh, Nej. For to år siden sløjfede præsident Obama det. Hvorfor mon?
“Præsident
har bekymringer ved at man tager store beløb til betalingen ud af
systemet,” sagde daværende pressesekretær Robert Gibbs.
Modtagerne
af legaterne protesterede. En elev, Ronald Holassie sagde, “Præsident
Barack Obama, du siger, at det at få en uddannelse er nøglen til succes,
men hvorfor sidder du så dér og lader min, og andres uddannelse, blive
gjort ringere?”
Programmet blev først genindført efter John Boehner (Republikaner) blev Speaker of the House og insisterede på det.
Holassie siger at forskellen mellem en regeringskole og hans privatskole var ganske dramatisk.
“I
det offentliges skolesystem, mens jeg gik der, var der masser af
slåskampe. Der var skyderier, knivstikkerier, og det var virkelig
usikkert -- stoffer.”
The
Opportunity Scholarship tilbød ikke samtlige 20000 dollars som
distriktet formøbler på dens offentlige skole. Det var kun 7000 dollars
værd, men det var nok til at få Ronald ind på en katolsk skole.
“Jeg
blev faktisk udfordret akademisk,” sagde han. “Jeg husker da jeg gik i
den offentlige skole at min lærer forsvandt midt i skoleåret. Jeg husker
vi lavede kryds-og-tværs og noget lignende. I praksis lærte vi
ingenting.”
Han
siger at de fleste af de regeringsansatte lærere opførte sig som var de
ligeglade. Hans mor, der stammer fra Trinidad, ville sende ham dertil,
fordi skolerne der er bedre end de amerikanske skoler.
“Hun ville ikke finde sig i at systemet fortsatte med at svigte mig.”
Men han fik legatet og en god uddannelse, og nu er han i gymnasiet.
Trods
data der viser at legatbørnene fører i indlæring, påstår de største
lærerfagforeninger NEA: “D.C. legatprogrammet har været en fiasko. Det
er ikke kommet noget bevis på en positiv indvirkning på elevens resultater.”
Holassie spørger: "Hvordan kan det være en fiasko når den offentlige skole svigter eleverne? Det forstår jeg ikke”
Det gør jeg heller ikke. Legater er ikke den perfekte løsning, men de er trods alt bedre end at efterlade enhver elev som en fange i et regeringsmonopol. Distrikts regeringsskolerne har kun en afgangsprocent på 49. Blandt legateleverne er det 90%
Hvorfor mon fagforeningen vil kalde det en fiasko? Fordi legaterne giver forældre ret til at vælge, og mange forældre ville vælge en ikke-fagforenings, ikke-regeringsledet skole. Skolesystemet kan ikke acceptere det. Der er nemlig alt for mange penge på spil.
John Stossel is host of "Stossel" on the Fox Business Network. He's the author of "Give Me a Break" and of "Myth, Lies, and Downright Stupidity." To find out more about John Stossel, visit his site at >johnstossel.com.
http://www.humanevents.com/article.php?id=47110b
Ingen kommentarer:
Send en kommentar