søndag den 26. august 2012

Religions to sider - næsterkærlighed og ondskab

Religion har to sider: Gavnlig og skadelig


R. LAINA FARHAT-HOLZMAN                                     

Militante ateister mener at religion er helt igennem negativ, dum, og til skade for mennesker. Religiøse historikere mener at uden religion, har en civilisation ingen moralsk vejledning og ingen fællesskabsfølelse. I dag vokser nogle ekstremistiske religiøse sekter, fordi moderniseringen har skabt en sådan eksistentiel smerte hos mange. Et hovedproblem for mange af dem er selvfølgelig, kvindernes frigørelse. Med frihed for kvinder, spørger de, hvad vil så ske med familierne?

Vi har altid været både “homo sapiens” (tænkende mennesker) og “homo religiosus” (religiøse mennesker). Religion stammer fra to kilder: Frygt og betagelse. Vore forfædre frygtede de vilde dyr, naturkatastrofer og selvfølgelig - døden. Frygt har med sig troen på onde ånder og guder der skal forsones, formildes med undertiden mennesker som ofre.
 

Vort andet religiøse instinkt er Betagelse: Betagelse af skønheden ved Månen, Solen, Stjernerne, Ilden, frøene der spirer og vokser op til planter, og selve fødselsprocessen hos dyr og mennesker. Fra dette instinkt kommer de ærbødige ritualer, musik, drama og dans

Mennesker spørger: Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvordan burde mit samfund opføre sig, og hvor hører jeg til i det? Hvorfor lider vi og dør? Hvor går vi hen efter døden? Religionerne der forsøger at besvare disse spørgsmål giver deres tilhængere et vist mål af tryghed.

Godgørende religioner

Næsten alle religioner har en gavnlig side. Ritualer giver en betryggende rytme i vore lov. At markere kalenderåret gennem særlige ritualer har givet året sin form fra oldtidens Stonehenge der markerede sommer- og vintersolhverv, gennem Middelalderens katolicisme med dens cyklus af helligdage der markerede landbrugsåret.  

Næsten enhver civilisation i vor verden fejrer høst og såfestivaler, selv i dag (vinhøsten, kornhøsten, Thanksgiving). Det gode i religionen kan findes i disse samfundsaktiviteter, ritualer der udføres i fællesskab.

Ikke-godgørende religioner.

Alle menneskets religioner har også et aspekt med noget skadeligt. Henrettelser eller mord på de som ikke tror “på korrekt vis” har været hos os i lang tid. Mest afskyelige i denne henseende er de monoteistiske religioner: Jødedommen, Kristendommen og Islam. Med kun en Gud, ja så skal tilbederne af mange guder og gudinder knuses. Både Middelalderens katolicisme og Islam holdt inkvisitioner for at uddrive frafald. Polyteismen, men alle dens dårligdomme, var mere tolerant.

Kristendommen begyndte som en pacifistisk sekt der var en udløber af judaismen. I de første århundreder afskyede præsterne og munkene vold og blodsudgydelse. Dette ændrede sig med foreningen af Kristendommen under den romerske kejser Konstantin. Han ønskede eet imperium med een religion, og jøder hedninger og Zoroastrianere blev forfulgt i håbet om at de ville konvertere. Kristendommens vold fortsatte sin konflikt med Islam i det 10. århundrede, islam selv en voldelig ny religion der virkelig gik ind for konversion uanset omkostningen. Korstogene helt frem til 13. århundrede bragte det værste frem i såvel Kristendommen som Islam.
Den sidste officielle religiøse vold i Kristendommen fandt sted i de katolsk-protestantiske krige i det 17. århundrede. Ødelæggelsen var så grum at det igangsatte en midlertidig afsky for religion sammen med en bevægelse der kaldtes “Oplysningen,” der lykkeligvis banede vejen for United States, et land uden nogen etableret religion. Dette gav folk lov til at tro eller lade være, skifte religion eller ikke, uden nogen form for tvang. 
 

I dag er Islam i en intern konflikt. Ekstremisterne er vendt tilbage til Islams oprindelige statsvold, krigsførelse mod “vantro,” og den mest formørkede vision af hvad en Guddom kræver af dem. De må og skal også have en reformation og en Oplysning, ellers vil religionen ødelægge sig selv. Mange førende muslimer lever allerede efter en verdslig standard.

Når religiøse sekter imidlertid ikke længere kan skelnes fra verdslige ‘klubber’ og med en stadig mindre forbindelse med historien, så mister de medlemmer og er på vej mod kollaps. Sekterne der har vækst er de med ritualer og familiestøttende værdier, forestillinger om samfundet, der altid har været klippegrunde for religion. Men de er også mere tolerante overfor diversitet, som monoteismen altid har været.

Menneskers samfund har aldrig kunnet trives uden religion, men det kunne se ud til vi har brug for noget mere end det der tilbydes i dag.
 

FamilySecurityMatters.org Contributing Editor Dr. Laina Farhat-Holzman is a historian, lecturer, and author of How Do You Know That? You may contact her at Lfarhat102@aol.com or www.globalthink.net.

http://www.familysecuritymatters.org/publications/detail/religion-has-two-faces-benevolent-and-malevolent?f=must_reads#ixzz22rmk05Fe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar