Angreb med syre: Kulturelt betinget eller blot islamisk?
Gadi Adelman
De
som ringede til mit radioshow for at debattere Islam, eller de dusinvis
jeg har mødt til forelæsninger og foredrag der faktisk bekymrer sig om
at konfrontere mig, siger altid det samme;
“Hver gang du siger noget der er ikke gunstigt for Islam, så er det ikke Islam, det er noget i kulturen, det sker over hele verden i mange kulturer.”
Nuvel, på en måde har de ret, de ting jeg beskæftiger mig med og taler om, Sharia, i særdeleshed, sker i store dele af verden. Problemet er dog, at uanset hvor det forekommer, så er ‘kulturen’ for 99,9% vedkommende islamisk.
Med sidste udtalelse vil jeg uden tvivl modtage et ton af hademails (som jeg plejer), men for at være mere specifik i denne sag så lad mig pege på ‘Angreb med syre.’
Først skal vi undersøge Sharia Lov, Koranen og Hadith.
Sharia Lov, ellers kendt som Islamsik lov, udvikledes adskillige hundrede år efter Muhammads død i 632 e.v.t. da det Islamiske imperium blev større og nåede frem til Nordafrika i Vest og til Kina mod øst. Muslimerne tror af ‘Profeten’ Muhammad var den frommeste af alle. Derfor blev hans livsførsel og en model for alle andre muslimer og beretninger om hans liv blev indsamlet af lærde i det som er kendt som Hadith.
Muslimer forsøger at leve efter Koranen og Hadith, og tror at Sharia er det bedste for alle samfund. Det er Allahs vilje.
Endnu engang, dette er ikke min holdning, men kendsgerning. Lad os se på et website af muslimer for både muslimer og ikke-muslimer. Websitet Al-Muhajabah's Islamic Page.
Jeg håber, om Gud det vil, at du finder at informationen er brugbar. Hvis du ikke er en muslim opmuntrer jeg dig til at bruge noget tid på at lære om Islam og muslimernes perspektiver.
Iflølge Mohammed Salam Madkoars artikel, “Menneskerettigheder fra et islamisk verdenssyn; En fremstilling af Hudu, Ta’zir & Qisas,” på Al-Muhajabah websitet,
Forbrydelser under islamisk lov kan koges ned til tre hovedkategorier. De tre store forbrydelser i Islamisk lov er:
Had forbrydelser (mest alvorligt).
Tazir forbrydelser (mindst alvorligt).
Qisas forbrydelser (hævn betingede forbrydelser)
Madkoar forklarer hvad “Qisas” er med yderligere detaljer,
Islamisk lov har en ekstra kategori for forbrydelser som almindelig lov ikke har. En Qisas forbrydelser er en gengældelsesaktion. Hvis du begår en Qisas forbrydelse har ofret ret til at søge erstatning og gengældelse. Den nøjagtige straf for hver Qisas forbrydelser er fastlagt i Koranen. Hvis du bliver dræbt, så har din familie en ret til at søge en Qisas straf overfor morderen.
Traditionelle Qisas forbrydelser omfatter:
Mord, (overlagt eller uoverlagt)
Uoverlagte krænkelser mod menneskelivet, undtagen mord.
Mord ved en fejl.
Krænkelser ved en fejl mod menneskeheden, undtagen mord.
“Hver gang du siger noget der er ikke gunstigt for Islam, så er det ikke Islam, det er noget i kulturen, det sker over hele verden i mange kulturer.”
Nuvel, på en måde har de ret, de ting jeg beskæftiger mig med og taler om, Sharia, i særdeleshed, sker i store dele af verden. Problemet er dog, at uanset hvor det forekommer, så er ‘kulturen’ for 99,9% vedkommende islamisk.
Med sidste udtalelse vil jeg uden tvivl modtage et ton af hademails (som jeg plejer), men for at være mere specifik i denne sag så lad mig pege på ‘Angreb med syre.’
Først skal vi undersøge Sharia Lov, Koranen og Hadith.
Sharia Lov, ellers kendt som Islamsik lov, udvikledes adskillige hundrede år efter Muhammads død i 632 e.v.t. da det Islamiske imperium blev større og nåede frem til Nordafrika i Vest og til Kina mod øst. Muslimerne tror af ‘Profeten’ Muhammad var den frommeste af alle. Derfor blev hans livsførsel og en model for alle andre muslimer og beretninger om hans liv blev indsamlet af lærde i det som er kendt som Hadith.
Muslimer forsøger at leve efter Koranen og Hadith, og tror at Sharia er det bedste for alle samfund. Det er Allahs vilje.
Endnu engang, dette er ikke min holdning, men kendsgerning. Lad os se på et website af muslimer for både muslimer og ikke-muslimer. Websitet Al-Muhajabah's Islamic Page.
Jeg håber, om Gud det vil, at du finder at informationen er brugbar. Hvis du ikke er en muslim opmuntrer jeg dig til at bruge noget tid på at lære om Islam og muslimernes perspektiver.
Iflølge Mohammed Salam Madkoars artikel, “Menneskerettigheder fra et islamisk verdenssyn; En fremstilling af Hudu, Ta’zir & Qisas,” på Al-Muhajabah websitet,
Forbrydelser under islamisk lov kan koges ned til tre hovedkategorier. De tre store forbrydelser i Islamisk lov er:
Had forbrydelser (mest alvorligt).
Tazir forbrydelser (mindst alvorligt).
Qisas forbrydelser (hævn betingede forbrydelser)
Madkoar forklarer hvad “Qisas” er med yderligere detaljer,
Islamisk lov har en ekstra kategori for forbrydelser som almindelig lov ikke har. En Qisas forbrydelser er en gengældelsesaktion. Hvis du begår en Qisas forbrydelse har ofret ret til at søge erstatning og gengældelse. Den nøjagtige straf for hver Qisas forbrydelser er fastlagt i Koranen. Hvis du bliver dræbt, så har din familie en ret til at søge en Qisas straf overfor morderen.
Traditionelle Qisas forbrydelser omfatter:
Mord, (overlagt eller uoverlagt)
Uoverlagte krænkelser mod menneskelivet, undtagen mord.
Mord ved en fejl.
Krænkelser ved en fejl mod menneskeheden, undtagen mord.
Nogle
journalister i massemedierne har kritiseret tanken om “blodpenge” som
barbarisk. Man har sagt det er udemokratisk og umenneskeligt. Qisas
forbrydelser er med basis i den kriminologiske formodning om
gengældelse. Konceptet med gengældelse blev fundet i den første
forordning i “Hammurabis Kodeks!” og i Moseloven i form af “et øje for
et øje.”
Denne
sidste paragraf i denne artikel gentager min kommentar om at “Muslimer
forsøger at leve i overensstemmelse med Koranen og Hadith og tror at
Sharia er det bedste for alle samfund. Det er Allahs vilje. Han skriver,
Islamisk lov er meget anderledes end Almindelig Engelsk Lov eller den Europæiske Borgerlige Lov tradition. Muslimerne er bundet til Profeten Muhammads lære, hvis tolkning af Allah eller Guds vilje findes i Koranen. Muslimerne holdes ansvarlige over for Sharia Lov, men ikke-muslimer er ikke bundet af den samme standard (frafald fra Allah).
Qisas stammer fra “et øje for et øje.” Bogstaveligt betyder det ‘gengældelse’; man kan finde det den dag i dag i lovsystemet i islamiske lande. En artikel i American Thinker fra juli 2005, gav adskillige eksempler på denne “Qisas” straf. Jeg har afkortet af hensyn til pladsen,
August 2000, blev Abdel Moti Abdel Rahman Mohammad, underlagt en tvungen kirurgisk fjernelse af sit venstre øje ved Kong Fahd Hospitalet i Medina. Operationen blev udført som en straf ved dom af Qisas efter han var blevet fundet skyldig i at lemlæste Shahata Ajami ved at kaste syre i hans ansigt og skade hans venstre øje.
2003, i Saudi Arabien fik en mand to tænder trukket ud under loven om gengældelse. I maj måned fik Awda al-Zahrani - to tænder trukket ud som en straf for at have forårsaget en lignende skade under et slagsmål.
2003, Pakistan blev en mand dømt til blindhed med syre efter han havde udført et lignende angreb mod sin forlovede. Retten i byen Bahawalpur, Punjab Provinsen dømte Mohammad Sajid efter den islamiske Qisas lov. Sajid blindede og lemlæstede sin forlovede efter hendes forældre havde aflyst parrets forlovelse.
I 2005, beordrede en domstol i Iran at en mands øje skulle fjernes, fordi der var blevet kastet syre mod en anden mand og denne var blevet blind. Etemaad siger den anklagede, identificeret som Vahid, var 16 da han kastede en flaske med syre mod en anden mand under et slagsmål på et grøntsagsmarked i 1993 og dermed blindede sit offer på begge øjne. Domstolen sagen af forbrydelsen skulle bedømmes som Qisas, dommen var at hælde syre på Vahids øjne, men en appeldomstol bestemte at det skulle gøres kirurgisk således at ingen andre dele af hans ansigt beskadiges.
Ordet “Qisas” forekommer 15 gange i Quran. Det forekommer 16 gange Hadith. Som forklaret foroven, så kan alle forstå, at ‘syre-angreb’ benyttet som straf stammer fra Islamisk lov. Ofte falder det under “Qisas” men i den senere tid er det en form for angreb snarere end hævn.
Brugen af syre i den islamiske såkaldte religion er ret så almindelig som ovenstående eksempler beviser.
Langt hyppigere nu bliver syreangreb bemærket af de førende medier. Dette års Oscars for korte dokumentarfilm gik til den pakistanske filmskaber Sharmeen Obaid-Chinoy og hendes film “Saving Face” der beretter om ofrene for syreangreb kampe. Ifølge en artikel i LA TImes
Islamisk lov er meget anderledes end Almindelig Engelsk Lov eller den Europæiske Borgerlige Lov tradition. Muslimerne er bundet til Profeten Muhammads lære, hvis tolkning af Allah eller Guds vilje findes i Koranen. Muslimerne holdes ansvarlige over for Sharia Lov, men ikke-muslimer er ikke bundet af den samme standard (frafald fra Allah).
Qisas stammer fra “et øje for et øje.” Bogstaveligt betyder det ‘gengældelse’; man kan finde det den dag i dag i lovsystemet i islamiske lande. En artikel i American Thinker fra juli 2005, gav adskillige eksempler på denne “Qisas” straf. Jeg har afkortet af hensyn til pladsen,
August 2000, blev Abdel Moti Abdel Rahman Mohammad, underlagt en tvungen kirurgisk fjernelse af sit venstre øje ved Kong Fahd Hospitalet i Medina. Operationen blev udført som en straf ved dom af Qisas efter han var blevet fundet skyldig i at lemlæste Shahata Ajami ved at kaste syre i hans ansigt og skade hans venstre øje.
2003, i Saudi Arabien fik en mand to tænder trukket ud under loven om gengældelse. I maj måned fik Awda al-Zahrani - to tænder trukket ud som en straf for at have forårsaget en lignende skade under et slagsmål.
2003, Pakistan blev en mand dømt til blindhed med syre efter han havde udført et lignende angreb mod sin forlovede. Retten i byen Bahawalpur, Punjab Provinsen dømte Mohammad Sajid efter den islamiske Qisas lov. Sajid blindede og lemlæstede sin forlovede efter hendes forældre havde aflyst parrets forlovelse.
I 2005, beordrede en domstol i Iran at en mands øje skulle fjernes, fordi der var blevet kastet syre mod en anden mand og denne var blevet blind. Etemaad siger den anklagede, identificeret som Vahid, var 16 da han kastede en flaske med syre mod en anden mand under et slagsmål på et grøntsagsmarked i 1993 og dermed blindede sit offer på begge øjne. Domstolen sagen af forbrydelsen skulle bedømmes som Qisas, dommen var at hælde syre på Vahids øjne, men en appeldomstol bestemte at det skulle gøres kirurgisk således at ingen andre dele af hans ansigt beskadiges.
Ordet “Qisas” forekommer 15 gange i Quran. Det forekommer 16 gange Hadith. Som forklaret foroven, så kan alle forstå, at ‘syre-angreb’ benyttet som straf stammer fra Islamisk lov. Ofte falder det under “Qisas” men i den senere tid er det en form for angreb snarere end hævn.
Brugen af syre i den islamiske såkaldte religion er ret så almindelig som ovenstående eksempler beviser.
Langt hyppigere nu bliver syreangreb bemærket af de førende medier. Dette års Oscars for korte dokumentarfilm gik til den pakistanske filmskaber Sharmeen Obaid-Chinoy og hendes film “Saving Face” der beretter om ofrene for syreangreb kampe. Ifølge en artikel i LA TImes
Hvert
år bliver snesevis af pakistanske kvinder lemlæstede i syreangreb,
sædvanligvis ved deres ægtemænd eller slægtninge. Angrebene er ofte en
følge af jalousi eller vrede, men bliver i det store og hele ignoreret
og sjældent retsforfulgt.
Valerie Khan, forkvinde for den i Islamabad baserede Acid Survivors Foundation anslår, at så mange som 200 syreangreb finder sted i Pakistan hvert år. I flere end 70% af angrebene er ofrene kvinder eller piger.
The Asian Human Rights Commission (AHRC) websitet har lagt 11 billeder af kvinder der er lemlæstede ved syreangreb. Billedet i denne artikel er fra AHRC og, efter min mening, det mildeste. Denne beretning forklarer årsagerne bag angrebene.
Valerie Khan, forkvinde for den i Islamabad baserede Acid Survivors Foundation anslår, at så mange som 200 syreangreb finder sted i Pakistan hvert år. I flere end 70% af angrebene er ofrene kvinder eller piger.
The Asian Human Rights Commission (AHRC) websitet har lagt 11 billeder af kvinder der er lemlæstede ved syreangreb. Billedet i denne artikel er fra AHRC og, efter min mening, det mildeste. Denne beretning forklarer årsagerne bag angrebene.
Det mildeste’ og det værste i billedserien. (synopsis-kommentar)
De
fleste syreangreb er straf mod kvinder der har nægtet at føje deres
mænds ordrer eller protesteret mod misbrug fra dem. Virkninger af disse
syreangreb mod deres liv og helbred har været ødelæggende: Udover
de fysiske traumer der gennemleves (nogle er arrede og lemlæstede for
livet, trods utallige kirurgiske indgreb), skal de også gennemleve det
psykologiske trauma med social isolation og bortstødelse fra deres
samfund.
Insight News TV havde også fornylig en historie på deres website om stigningen i syreangreb i Bangladesh,
Der har været cirka 200 syreangreb sidste år i Bangladesh. Og der bliver stadig flere. For et år siden behandlede en læge en eller to om måneden. I dag behandles en eller to om ugen. Det er en uhyggelig barsk forbrydelse i et land, hvor udsigterne for unge piger til et rimeligt fornuftigt liv helt og aldeles afhænger af et godt ægteskab og moderskab.
Uganda’s New Vision nyhedshjemmesiden har postet en historie den 25. december 2011 om en præst der blev blindet,
Mens mange i Uganda fejrede Julen lå præsten Umar Mulinde fra Gospel Life Chruch, Namasuba i smerter efter et syreangreb af en ukendt person juleaften.
Han er evangelist og en menighedsopbygger med en fremragende evne til at debattere og udfordre den religion han stammer fra i enhver offentlig forsamling. Hans kontroversielle prædikener om sin tidligere religion (islam) havde altid været årsag til at nogle muslimer altid lå i strid med ham.
Jeg ved jeg ikke er den eneste der ser et mønster her. En tidligere muslim, nu kristen prædikant blindet af et syreangreb.
Insight News TV havde også fornylig en historie på deres website om stigningen i syreangreb i Bangladesh,
Der har været cirka 200 syreangreb sidste år i Bangladesh. Og der bliver stadig flere. For et år siden behandlede en læge en eller to om måneden. I dag behandles en eller to om ugen. Det er en uhyggelig barsk forbrydelse i et land, hvor udsigterne for unge piger til et rimeligt fornuftigt liv helt og aldeles afhænger af et godt ægteskab og moderskab.
Uganda’s New Vision nyhedshjemmesiden har postet en historie den 25. december 2011 om en præst der blev blindet,
Mens mange i Uganda fejrede Julen lå præsten Umar Mulinde fra Gospel Life Chruch, Namasuba i smerter efter et syreangreb af en ukendt person juleaften.
Han er evangelist og en menighedsopbygger med en fremragende evne til at debattere og udfordre den religion han stammer fra i enhver offentlig forsamling. Hans kontroversielle prædikener om sin tidligere religion (islam) havde altid været årsag til at nogle muslimer altid lå i strid med ham.
Jeg ved jeg ikke er den eneste der ser et mønster her. En tidligere muslim, nu kristen prædikant blindet af et syreangreb.
Præsten Umar Mulinde med sin familie før angrebet
En
video på et minut fra Reuters i november 2008 viser piger der blev
angrebet med syre i Afghanistan blot fordi de gik i skole.
Det voksende antal af syreangreb er faktisk nærmest ubegribeligt. I et distrikt, alene i Pakistan, var der i gennemsnit næsten 3 angreb om dage. Express Tribune rapporterede den 31. januar 2011,
I 2010 fandt flere end 800 syreætsende angreb sted i Rahim Yar Khan og indtil nu (januar 2011), er der allerede rapporteret om 13 sager fra distriktet. “Det er blevet en meget almindelig praksis og næsten altid er kvindernes mænd involveret,” sagde en NGO arbejder Kashmala, der tilføjer at hun personligt har hjulpet med til at får arrangeret gratis plastickirurgi til adskillige ofre. “Selvom kirurgien kan hjælpe med udseendet og arrene, da forsvinder traumet aldrig. Disse kvinder er lemlæstede blot fordi de ikke var enige med deres mænd.” sagde hun
Syre i ansigtet for at være “uenig” med din mand, nå så, det er ikke barbarisk?
Lad mig forsøge at stille det op med nogle få tal. Byen Los Angeles har en befolkning på lidt over 3,7 millioner ifølge optællingen i 2010. Antallet af indbyggere i Rahim Yar Khan distriktet i Pakistan har blot 3,1 million, ifølge en optælling fra Pakistan i 1998. Begge har nogenlunde samme befolkningsantal for at klargøre, hvor overvældende stort angrebene er.
Ifølge FBI websitet var der 148 mord i Los Angeles i 2011. Det er fem gange mere end antallet af syreangreb, med omtrent samme befolkningsantal.
Jeg ved at folk vil sige jeg sammenligner “angreb” på den ene side med mord, og at det ikke er en rimelig sammenligning. Lad os så sammenligne de voldelige forbrydelser i stedet for mord. Ved at benytte den samme rapport så var der 433 voldtængter i LA i 2011, halvdelen af syreangrebene i Rahim Yar Khan distriktet.
Der er vel ingen der kan gætte på hvilken vrede der ville bryde ud, ikke kun i LA, men på nationalt plan, hvis mordraten steg fem gange eller voldtægtsantallet fordoblede. Lad os ikke glemme, at syreangreb, ulig mord og voldtægt i USA ofte forbliver ustraffet, og ofte slet ikke efterforskes.
Antallet for syreangreb er så markant at der endog er en hjemmeside dedikeret til denne afskyelige handling. Acid Survivors International (ASTI) har på deres hjemmeside lister med steder de for tiden arbejder med overlevende, såsom Bangladesh, Cambodia, Nepal, Pakistan og Uganda.
ASTI forklarer, hvem der kan blive ofre for syreangreb og om efterspillet.
Ofrene for syrevold er i overvældende grad kvinder og børn, at angrebsmændene går ofte efter hovedet og ansigtet for at lemlæste, vansire og gøre blind. Syre har en ødelæggende virkning på kroppen, men blindes ofret permanet og brugen af hænderne ødelægges. Som en konsekvens bliver det at arbejde og endog være en mor yderst vanskeligt om ikke umuligt.
Vold med syre, slår sjældent ihjel, men forårsager alvorlige fysiske skader, psykologiske skader og ar, og ofrene efterlades ofte uden nogen retsmæssig ret, med begrænset adgagn til læge- eller psykologisk hjælp, og uden midler til at kunne klare sig selv.
Nogle eksperter og de som har skrevet om syreangreb har fastslået at denne forbrydelse er værre end mord, fordi ofret skal fortsætte med at “forsøge” at live, ikke kun med den konstante smerte, men med lemlæstelsen og være en “udstødt” i resten af livet. For mange er dette langt værre end selve døden.
Hvis denne afskyelige, frastødende forbrydelse der i overvældende grad begåes mod kvinder chokerer dig så overvej, hvorfra den stammer. Wikipedia har en side om syreangreb - kaldet at “kaste med syre,”
I Sydasien er det at kaste syre blevet benyttet som en slags hævn, hvis man har afvist seksuelle tilnærmelser, forslag om ægteskab og krav om medgift.
De lærde Taru Bahl og M.H. Syed siger at uoverenstemmelser om jord er endnu en anledning. I Bangladesh, hvor sådanne angreb er relativt almindeligt, sker det for meste som vold i hjemmet.
Tom O'Neill fra National Geographic rapporterede at det at kaste med syre også benyttedes til at påtvinge kastesystemet i det moderne Indien, hvor enkeltindivider fra overkasten ofte angriber Dalits for angiveligt at krænke forordningen.
I Cambodia, blev det rapporteret at disse angreb for det meste blev udført af hustruer mod deres ægtemænds elskerinder.
Ifølge New York Times journalisten Nicholas D. Kristof er syreangreb altid noget der sker i Pakistan og bliver flere for hvert år. De pakistanske angreb beskriver han som typisk værende rettet mod hustruer, hvis mænd mener de har “vanæret dem.”
Ifølgen en Rand Corporation kommentar er hundreder af kvinder i Pakistan og Afghanistan blevet blindet eller lemlæstet når “syre kastes i deres utilslørede ansigter af onde fanatikere der betragter dem som værende upassende påklædt.” Angreb eller trusler om angreb på kvinder der ikke har iført sig hijab eller på anden vis har været “ubeskedent påklædt” er blevet rapporteret også i andre lande.
I Afghanistan i november 2008, benyttede ekstremister syreangreb mod skolepiger, fordi de gik i skole.
På lignende vis kølvandet på Den Islamiske Revolution fra 1978-79 i Iran kastede Ayatollah Khomeneins støtter syre mod kvinder der ikke var iført hijab eller mod renbarberede mænd for at tvinge befolkningen til at adlyde strenge islamiske forordninger.
Den altovervejende motivator er Islam. “Hævn for at afvise seksuelle tilnærmelser, forslag om ægteskab og krav om medgift.” “Vold i hjemmet”, “vanære”, “upassende påklædning”, “ikke beskeden klædedrag,” piger der “går i skole”, og “kvinder uden hijab.”
Jovist, så er det kulturelt betinget; interessant nok er ‘kulturen’ islamisk. Sådan set kan vi ikke klandre dem for Koranen underviser i 9 forskellige vers, hvordan kvinder er mindre værd end mænd. Hadit har 14 lignende vers. Her følger blot nogle af dem.
Qur'an (4:11) “Manden skal have det der svarer til andelen af to kvinders”
Qur'an (2:282) “Og benyt som vidner blandt jer mænd, to vidner. Og hvis to mænd ikke kan findes da en mand og to kvinder.”
Qur'an (2:228) “og mændene er i en klasse over dem (kvinderne).”
Qur'an (5:6) “I, som tror! Når I stiller jer op til bøn, skal I vaske ansigt og hænder op til albuen og gnide hoved, og fødder op til anklen! Hvis I er urene, skal I rense jer! Hvis I er syge eller på rejse, eller hvis en af jer kommer fra nødtørftsstedet, eller hvis I har haft kønslig omgang med kvinder, og I ikke kan finde vand, så skal I gå hen til en god og tør jordbund og gnide jeres ansigt og hænder dermed.
Qur'an (4:24) og Qur'an (33:50) “En mand har lov til at tage kvinder som sexslaver udenfor ægteskabet.”
Hadith- Bukhari (2:28) - Kvinderne udgør flertallet af Helvedes indbyggere. Dette er vigtigt fordi de eneste kvinder i Himlen, der nogensinde er omtalt af Muhammad er de jomfruer der betjener mændene med mændenes seksuelle ønsker. (En svag Hadit Kanz al-`ummal, 22:10, formoder endda at 99% af kvinderne kommer i Helvedet).
Hadith- Muslim (4:1039) - A'isha sagde [til Muhammad]: “Du har gjort os lige med hundende og æslerne” Disse er ordene fra Muhammads yndlingshustru, der klagede over den rolle kvinder blev tildelt under Islam.
Som jeg påpegede i min artikel “Call PETA No One Else Is Doing Anything” in March 2010,
Jeg passer og plejer mine hunde bedre end kvinderne bliver i Islam.
FamilySecurityMatters.org Contributing Editor Gadi Adelman is a freelance writer and lecturer on the history of terrorism and counterterrorism. He grew up in Israel, studying terrorism and Islam for 35 years after surviving a terrorist bomb in Jerusalem in which 7 children were killed. Since returning to the U. S., Gadi teaches and lectures to law enforcement agencies as well as high schools and colleges. He can be heard every Thursday night at 8PM est. on his own radio show “AmericaAkbar” on Blog Talk Radio. He can be reached through his website
Det voksende antal af syreangreb er faktisk nærmest ubegribeligt. I et distrikt, alene i Pakistan, var der i gennemsnit næsten 3 angreb om dage. Express Tribune rapporterede den 31. januar 2011,
I 2010 fandt flere end 800 syreætsende angreb sted i Rahim Yar Khan og indtil nu (januar 2011), er der allerede rapporteret om 13 sager fra distriktet. “Det er blevet en meget almindelig praksis og næsten altid er kvindernes mænd involveret,” sagde en NGO arbejder Kashmala, der tilføjer at hun personligt har hjulpet med til at får arrangeret gratis plastickirurgi til adskillige ofre. “Selvom kirurgien kan hjælpe med udseendet og arrene, da forsvinder traumet aldrig. Disse kvinder er lemlæstede blot fordi de ikke var enige med deres mænd.” sagde hun
Syre i ansigtet for at være “uenig” med din mand, nå så, det er ikke barbarisk?
Lad mig forsøge at stille det op med nogle få tal. Byen Los Angeles har en befolkning på lidt over 3,7 millioner ifølge optællingen i 2010. Antallet af indbyggere i Rahim Yar Khan distriktet i Pakistan har blot 3,1 million, ifølge en optælling fra Pakistan i 1998. Begge har nogenlunde samme befolkningsantal for at klargøre, hvor overvældende stort angrebene er.
Ifølge FBI websitet var der 148 mord i Los Angeles i 2011. Det er fem gange mere end antallet af syreangreb, med omtrent samme befolkningsantal.
Jeg ved at folk vil sige jeg sammenligner “angreb” på den ene side med mord, og at det ikke er en rimelig sammenligning. Lad os så sammenligne de voldelige forbrydelser i stedet for mord. Ved at benytte den samme rapport så var der 433 voldtængter i LA i 2011, halvdelen af syreangrebene i Rahim Yar Khan distriktet.
Der er vel ingen der kan gætte på hvilken vrede der ville bryde ud, ikke kun i LA, men på nationalt plan, hvis mordraten steg fem gange eller voldtægtsantallet fordoblede. Lad os ikke glemme, at syreangreb, ulig mord og voldtægt i USA ofte forbliver ustraffet, og ofte slet ikke efterforskes.
Antallet for syreangreb er så markant at der endog er en hjemmeside dedikeret til denne afskyelige handling. Acid Survivors International (ASTI) har på deres hjemmeside lister med steder de for tiden arbejder med overlevende, såsom Bangladesh, Cambodia, Nepal, Pakistan og Uganda.
ASTI forklarer, hvem der kan blive ofre for syreangreb og om efterspillet.
Ofrene for syrevold er i overvældende grad kvinder og børn, at angrebsmændene går ofte efter hovedet og ansigtet for at lemlæste, vansire og gøre blind. Syre har en ødelæggende virkning på kroppen, men blindes ofret permanet og brugen af hænderne ødelægges. Som en konsekvens bliver det at arbejde og endog være en mor yderst vanskeligt om ikke umuligt.
Vold med syre, slår sjældent ihjel, men forårsager alvorlige fysiske skader, psykologiske skader og ar, og ofrene efterlades ofte uden nogen retsmæssig ret, med begrænset adgagn til læge- eller psykologisk hjælp, og uden midler til at kunne klare sig selv.
Nogle eksperter og de som har skrevet om syreangreb har fastslået at denne forbrydelse er værre end mord, fordi ofret skal fortsætte med at “forsøge” at live, ikke kun med den konstante smerte, men med lemlæstelsen og være en “udstødt” i resten af livet. For mange er dette langt værre end selve døden.
Hvis denne afskyelige, frastødende forbrydelse der i overvældende grad begåes mod kvinder chokerer dig så overvej, hvorfra den stammer. Wikipedia har en side om syreangreb - kaldet at “kaste med syre,”
I Sydasien er det at kaste syre blevet benyttet som en slags hævn, hvis man har afvist seksuelle tilnærmelser, forslag om ægteskab og krav om medgift.
De lærde Taru Bahl og M.H. Syed siger at uoverenstemmelser om jord er endnu en anledning. I Bangladesh, hvor sådanne angreb er relativt almindeligt, sker det for meste som vold i hjemmet.
Tom O'Neill fra National Geographic rapporterede at det at kaste med syre også benyttedes til at påtvinge kastesystemet i det moderne Indien, hvor enkeltindivider fra overkasten ofte angriber Dalits for angiveligt at krænke forordningen.
I Cambodia, blev det rapporteret at disse angreb for det meste blev udført af hustruer mod deres ægtemænds elskerinder.
Ifølge New York Times journalisten Nicholas D. Kristof er syreangreb altid noget der sker i Pakistan og bliver flere for hvert år. De pakistanske angreb beskriver han som typisk værende rettet mod hustruer, hvis mænd mener de har “vanæret dem.”
Ifølgen en Rand Corporation kommentar er hundreder af kvinder i Pakistan og Afghanistan blevet blindet eller lemlæstet når “syre kastes i deres utilslørede ansigter af onde fanatikere der betragter dem som værende upassende påklædt.” Angreb eller trusler om angreb på kvinder der ikke har iført sig hijab eller på anden vis har været “ubeskedent påklædt” er blevet rapporteret også i andre lande.
I Afghanistan i november 2008, benyttede ekstremister syreangreb mod skolepiger, fordi de gik i skole.
På lignende vis kølvandet på Den Islamiske Revolution fra 1978-79 i Iran kastede Ayatollah Khomeneins støtter syre mod kvinder der ikke var iført hijab eller mod renbarberede mænd for at tvinge befolkningen til at adlyde strenge islamiske forordninger.
Den altovervejende motivator er Islam. “Hævn for at afvise seksuelle tilnærmelser, forslag om ægteskab og krav om medgift.” “Vold i hjemmet”, “vanære”, “upassende påklædning”, “ikke beskeden klædedrag,” piger der “går i skole”, og “kvinder uden hijab.”
Jovist, så er det kulturelt betinget; interessant nok er ‘kulturen’ islamisk. Sådan set kan vi ikke klandre dem for Koranen underviser i 9 forskellige vers, hvordan kvinder er mindre værd end mænd. Hadit har 14 lignende vers. Her følger blot nogle af dem.
Qur'an (4:11) “Manden skal have det der svarer til andelen af to kvinders”
Qur'an (2:282) “Og benyt som vidner blandt jer mænd, to vidner. Og hvis to mænd ikke kan findes da en mand og to kvinder.”
Qur'an (2:228) “og mændene er i en klasse over dem (kvinderne).”
Qur'an (5:6) “I, som tror! Når I stiller jer op til bøn, skal I vaske ansigt og hænder op til albuen og gnide hoved, og fødder op til anklen! Hvis I er urene, skal I rense jer! Hvis I er syge eller på rejse, eller hvis en af jer kommer fra nødtørftsstedet, eller hvis I har haft kønslig omgang med kvinder, og I ikke kan finde vand, så skal I gå hen til en god og tør jordbund og gnide jeres ansigt og hænder dermed.
Qur'an (4:24) og Qur'an (33:50) “En mand har lov til at tage kvinder som sexslaver udenfor ægteskabet.”
Hadith- Bukhari (2:28) - Kvinderne udgør flertallet af Helvedes indbyggere. Dette er vigtigt fordi de eneste kvinder i Himlen, der nogensinde er omtalt af Muhammad er de jomfruer der betjener mændene med mændenes seksuelle ønsker. (En svag Hadit Kanz al-`ummal, 22:10, formoder endda at 99% af kvinderne kommer i Helvedet).
Hadith- Muslim (4:1039) - A'isha sagde [til Muhammad]: “Du har gjort os lige med hundende og æslerne” Disse er ordene fra Muhammads yndlingshustru, der klagede over den rolle kvinder blev tildelt under Islam.
Som jeg påpegede i min artikel “Call PETA No One Else Is Doing Anything” in March 2010,
Jeg passer og plejer mine hunde bedre end kvinderne bliver i Islam.
FamilySecurityMatters.org Contributing Editor Gadi Adelman is a freelance writer and lecturer on the history of terrorism and counterterrorism. He grew up in Israel, studying terrorism and Islam for 35 years after surviving a terrorist bomb in Jerusalem in which 7 children were killed. Since returning to the U. S., Gadi teaches and lectures to law enforcement agencies as well as high schools and colleges. He can be heard every Thursday night at 8PM est. on his own radio show “AmericaAkbar” on Blog Talk Radio. He can be reached through his website
Ingen kommentarer:
Send en kommentar