Henry Smolinski
Henry Smolinski var udlært hos Northrop som ingeniør, og forlod arbejdet der for at påbegynde Advanced Vehicle Engineers, en virksomhed med fokus på at bringe en flyvende bil på markedet.
I
1973 byggede virksomheden sine første to prototyper ved at sammenføje,
bagenden af et Cessna Skymaster fly med en Ford Pinto. Halesektionen
blev designet så den passede på bilen og kunne tages af igen.
Smolinski
var klar til at begynde produktionen med henblik på salg næste år, men
den 11. september 1973 på en testflyvning med piloten Harold Blake blev
han og Blake slået ihjel, da en vingestiver gik løs fra bilen.
The
National Transportation Safety Board afgjorde at dårlige svejsninger
var årsagen til styrtet. (og jovist en Pinto var med, denne model blev
senere kritiseret for et meget svagt bagparti der gav anledning til
mange ulykker)
5 minutter inde i videoen ses indretningen faktisk flyve.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar