onsdag den 26. juni 2013

Hollywood på fallittens rand

Hollywood på fallittens rand

                
           
Lynda Obst, produceren af blockbusters som Sleepless in Seattle og The Fisher King, siger Hollywood har gevaldige problemer. I sin nye bog, Sleepless in Hollywood, siger Obst at takket været nedturen, og det at DVD kan brændes er hele modellen med profit til Hollywood i fare. Hun siger en brancheleder har fortalt hende “DVD delen repræsenterede 50% af fortjenesterne ... 50%. Nedturen i den del af branchen betyder at hele fortjenesten kan falde mellem 40 til 50% for nye film.”

De ‘store’ skuespillere kan se deres aflønninger blive beskåret. Instruktører og manuskriptforfattere kan se frem til afskedigelser. En chef for et studio fortalte Obst om “berømte skuespillere der regelmæssigt kommer til en studiochef og beder om opgaver - en film, en hjælpende hånd, hvad som helst.” Ifølge studiochefen har disse stjerner “et ekstremt overforbrug ....De har mange huse, hustruer og familier at betale til. De har lavet film i årevis, de var i verdenstoppen og kunne bare ikke forestille sig det skulle holde inde igen. Og så sker det pludseligt. De har snart brugt alle deres sparepenge. De kan ikke sælge deres palæer ...Det er en tragedie.”
 

Samtidig er det stadig mere vanskeligt at få en film finansieret. For nogle år siden kunne Hollywod, finansiere sine film gennem udenlandske ‘forsalg,’  distributionselskaber der betalte i forvejen for retten til at distribuere, og dermed skaffedes de kontanter der skal bruges til at finansiere film. Nu med de udenlandske økonomier i dyb krise, er den kilde løbet tør. Et af de eneste lande der fortsætter med at hælde penge i film er kommunist Kina, hvilket er årsagen til at så mange at nutidens film er meget medgørlige over for den undertrykkende stat.

Fordi forretningsmodellen forandrer sig, så er den eneste måde at tjene penge gennem biografer. Det er derfor vi har set en optur i antallet af 3D film, uanset hvor elendige de er lavet - hvor man tillader biografer at kræve helt op til 15 dollars per billet i de større byer.

Derfor ser vi et stort antal blockbusters komme i biograferne - hvorfor dog bruge 50 millioner dollars på en film der ville kunne indtjene mellem 30 - 70 millioner ved billetlugerne, når man kan tjene helt op til 100 millioner dollars ved film med ekstravagante effekter? Det er derfor dramafilm nu er lavbudget og de ‘billige’ rædselsskrækfilm får et bedre budget.

Alle i Hollywood er venstreorienterede, til det tidspunkt hvor de skal arbejde uden løn. Så bliver de direkte Reaganeske. Mens der bliver lavet stadig færre film og stadig flere talentfulde skuespillere er uden arbejde, så betyder det at skuespillerne der ellers koster 500000 dollars pr. film, nu vil arbejde for en tiendedel. Det betyder igen at manuskripftforfattere med Oscars i deres CV kan ‘købes’ for en slik. Resultatet kan være, at det venstreorienterede monopol der kontrollerer Hollywood kan bryde sammen.
 
Mark Wahlbergs palæ Beverly Hills

Der er kun et element i Hollywood der forhindrer dette kollaps: Distributionsmonopolet. De fleste distributører er politisk set venstresympatisører, og dermed har de ingen interesse i ‘konservative’ film. De er drevet af profitbegær jovist, men de plejede også at arbejde for en udvalgt klike af producenter og instruktører og studios. De er ikke villige til at risikere noget.

Men de kan betales for at tage en risiko. Her kommer de konservative ind på scenen. Med produktionsmidlerne der bliver stadig lavere, grundet krisen  - er det muligt at lave en film der ligner en million for cirka 100000 dollars - så behøver konservative ikke at smide om sig med tonsvis af kontanter for at være aktive på scenen. Ydermere behøver de ikke bygge det hele op fra bunden - de kan ansætte de samme skribenter og instruktører der har haft succes med et fremføre venstreorienterede synspunkter i store film.   

Lige nu er det ikke sjovt at være chef for et filmstudio. Men ganske interessant som konservativ at få et indblik i markedet. Det som konservative skal gøre er at være seriøse vedrørende kulturen. Fremfor at sidde udenfor at kritisere de nye film, er det vigtigt at komme indenfor, blive involveret i at lave egne film - gode film, frem for politiske biografiserier.

Markedet er under forandring. Og konservative har vist at de er gode til en ting, og det er at drage fordel af markedets muligheder.
       
Ben Shapiro is an attorney and writer and a Shillman Journalism Fellow at the Freedom Center, and author of the new book “Primetime Propaganda: The True Hollywood Story of How The Left Took Over Your TV” from Broadside Books, an imprint of HarperCollins.

http://frontpagemag.com/2013/ben-shapiro/hollywood-goes-bankrupt/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar