Hollywood på fallittens rand
Lynda Obst, produceren af blockbusters som Sleepless in Seattle og The Fisher King, siger Hollywood har gevaldige problemer. I sin nye bog, Sleepless in Hollywood,
siger Obst at takket været nedturen, og det at DVD kan brændes er hele
modellen med profit til Hollywood i fare. Hun siger en brancheleder har
fortalt hende “DVD delen repræsenterede 50% af fortjenesterne ... 50%.
Nedturen i den del af branchen betyder at hele fortjenesten kan falde
mellem 40 til 50% for nye film.”
De
‘store’ skuespillere kan se deres aflønninger blive beskåret.
Instruktører og manuskriptforfattere kan se frem til afskedigelser.
En chef for et studio fortalte Obst om “berømte skuespillere der
regelmæssigt kommer til en studiochef og beder om opgaver - en film, en
hjælpende hånd, hvad som helst.” Ifølge studiochefen har disse
stjerner “et ekstremt overforbrug ....De har mange huse, hustruer og
familier at betale til. De har lavet film i årevis, de var i
verdenstoppen og kunne bare ikke forestille sig det skulle holde inde
igen. Og så sker det pludseligt. De har snart brugt alle deres
sparepenge. De kan ikke sælge deres palæer ...Det er en tragedie.”
Samtidig
er det stadig mere vanskeligt at få en film finansieret. For nogle år
siden kunne Hollywod, finansiere sine film gennem udenlandske ‘forsalg,’
distributionselskaber der betalte i forvejen for retten til at
distribuere, og dermed skaffedes de kontanter der skal bruges til at
finansiere film. Nu med de udenlandske økonomier i dyb krise, er den
kilde løbet tør.
Et af de eneste lande der fortsætter med at hælde penge i film er
kommunist Kina, hvilket er årsagen til at så mange at nutidens film er
meget medgørlige over for den undertrykkende stat.
Fordi
forretningsmodellen forandrer sig, så er den eneste måde at tjene penge
gennem biografer. Det er derfor vi har set en optur i antallet af 3D
film, uanset hvor elendige de er lavet - hvor man tillader biografer at
kræve helt op til 15 dollars per billet i de større byer.
Derfor
ser vi et stort antal blockbusters komme i biograferne - hvorfor dog
bruge 50 millioner dollars på en film der ville kunne indtjene mellem 30
- 70 millioner ved billetlugerne, når man kan tjene helt op til 100
millioner dollars ved film med ekstravagante effekter? Det er derfor
dramafilm nu er lavbudget og de ‘billige’ rædselsskrækfilm får et bedre
budget.
Alle i Hollywood er venstreorienterede, til det tidspunkt hvor de skal arbejde uden løn. Så bliver de direkte Reaganeske. Mens
der bliver lavet stadig færre film og stadig flere talentfulde
skuespillere er uden arbejde, så betyder det at skuespillerne der ellers
koster 500000 dollars pr. film, nu vil arbejde for en tiendedel. Det
betyder igen at manuskripftforfattere med Oscars i deres CV kan ‘købes’
for en slik. Resultatet kan være, at det venstreorienterede monopol der kontrollerer Hollywood kan bryde sammen.
Mark Wahlbergs palæ Beverly Hills
Der
er kun et element i Hollywood der forhindrer dette kollaps:
Distributionsmonopolet. De fleste distributører er politisk set
venstresympatisører, og dermed har de ingen interesse i ‘konservative’
film. De er drevet af profitbegær jovist, men de plejede også at arbejde
for en udvalgt klike af producenter og instruktører og studios. De er
ikke villige til at risikere noget.
Men
de kan betales for at tage en risiko. Her kommer de konservative ind på
scenen. Med produktionsmidlerne der bliver stadig lavere, grundet
krisen - er det muligt at lave en film der ligner en million for cirka
100000 dollars - så behøver konservative ikke at smide om sig med
tonsvis af kontanter for at være aktive på scenen. Ydermere behøver de
ikke bygge det hele op fra bunden - de kan ansætte de samme skribenter
og instruktører der har haft succes med et fremføre venstreorienterede
synspunkter i store film.
Lige
nu er det ikke sjovt at være chef for et filmstudio. Men ganske
interessant som konservativ at få et indblik i markedet. Det som
konservative skal gøre er at være seriøse vedrørende kulturen. Fremfor
at sidde udenfor at kritisere de nye film, er det vigtigt at komme
indenfor, blive involveret i at lave egne film - gode film, frem for
politiske biografiserier.
Markedet
er under forandring. Og konservative har vist at de er gode til en
ting, og det er at drage fordel af markedets muligheder.
About Ben Shapiro
Ben
Shapiro is an attorney and writer and a Shillman Journalism Fellow at
the Freedom Center, and author of the new book “Primetime Propaganda:
The True Hollywood Story of How The Left Took Over Your TV” from
Broadside Books, an imprint of HarperCollins.
http://frontpagemag.com/2013/ben-shapiro/hollywood-goes-bankrupt/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar