tirsdag den 24. september 2013

Islamiske skoler i Holland - en statusrapport

Islamiske skoler i Holland: Løgne og trusler, snyd



ABIGAIL R. ESMAN                                                                              
                   
Elever der truer lærerne. Lærere der truer eleverne. Korruption i klasseværelserne, på gangene, og det er ved at blive en national skandale - altsammen del af dagliglivet på en islamisk højere skole i Rotterdam.


Ifølge en frisk artikel i den hollandske avis NRC Handelsblad - bliver ikke muslimske lærere presset til at lade ellers dumpede muslimske elever bestå, mens de muslimske lærere holder hemmelige klasser, hvori de lærer eleverne om den europæiske kulturs ondskab.
 


Det er til gengæld den pæne side af historien.


Ibn Ghaldoun skolen har en lang historie om kontroverser, men vendte fornylig tilbage til spotlyset efter man opdagede at en gruppe studerende havde stjålet kopier af den nationale endelige eksamen, der gælder alle studerende i Holland, og solgte dem over Internettet. Man fandt ud af, at dusinvis havde snydt, herunder en ung kvinde, der havde fundet frem til svarene, indtalt dem på sin smartphone og afspillet resultaterne på sine hovedtelefoner der var skjult under hendes hovedtørklæde - hijab.
Resultat: Prøverne måtte tages om, selv hos de som ikke havde set opgaverne på forhånd - og således blev studerende i hele landet, hos familier der havde planlagt deres sommerferie, i mange tilfælde tvunget til at aflyse flybilletter og andre rejser (ofte med betragtelige omkostninger til følge.)


Efterforskning af tyveriet har afsløret en gennemgribende korruption og tilbagevendende beskidte trick ved den islamiske skole, den eneste islamiske højere læreanstalt i landet. I 2007 blev lederne af Ibn Ghaldoun’s for eksempel afsløret i at have brugt over 200000 Euros i regeringsmidler øremærket til bøger og udflugter i undervisningsøjemed for at bringe 200 studerende og deres familier, nej ikke til Rijksmuseum eller Anne Franks hus i Amsterdam, men til Mecca.


For at gøre det endnu værre udformede skolens administratorer falske fakturaer og kvitteringer for at dække over deres misbrug af regeringsmidlerne.


Andre penge igen synes også at være blevet betalt samme år til lokale imamer der ikke officielt er tilknyttet skolen, herunder den radikale Khalil El Moumni, kendt blandt så mange andre ting, for regelmæssigt at karakterisere homoseksuelle som værende “værre end svin.”


I denne seneste skandale er skolen nu kommet ind under den mest intense efterforskning for svindel. Og resultaterne lader formode at problemerne med Hollands muslimske befolkning er lange mere komplekst - og potentiel farlig - end man indtil nu har villet erkende.


Det er ikke kun det at adskillige hundreder af Rotterdams muslimske ungdom går på en skole, hvor det at lyve og stjæle er normen for administrationen og dermed skaber et miljø, hvor  de grundlæggende værdier og principper i Vestens lov og sociale værdier forkastes og ses bort fra; og det er ikke det at en sådan rollemodel for disse børn ikke kun forkaster hollandsk lov, men fuldstændig foragter den.


Det som er endnu værre er at sådanne lektioner, ifølge NRC Handelsblad faktisk er den direkte undervisning: I en diskussion med syv ikke-muslimske lærere fra skolen (de hævder alle de tog jobbet i håb om at forbedre forholdene for de underpriviligerede muslimske unge)
opdagede journalisten Andreas Kouwenhoven at “studiegrupper” efter skoletid slet ikke var studiegrupper.


Snarere fortalte en lærer ved Ibn Ghaldoun ham, “var de klasser der skulle indoktrinere børnene. Undervisningen var rettet mod hollandsk kultur: Piger skulle aldrig gifte sig med en hollænder eller en ikke troende (ikke-muslim).”
 
Andre igen fortalte NRC at forældre regelmæssigt bidrog med den fremherskende løgnekultur i skolen, og ofte pressede dem til at hæve et barns karakterer eller endog lade en elev der ellers ville være dumpet bestå.


Lige så foruroligende er imidlertid den kendsgerning at nogle lærere faktisk kapitulerede. Nogle angav trusler (en hævdede hans bil blev vandaliseret da han nægtede at give en højere karakter til en elev).


Andre der indrømmede at de havde ‘pustet’ karakterer op, og hemmeligt givet elever både to og tre chancer følte at hollandsk-muslimske børn har det særlig svært med at navigere i det hollandske samfund, og derfor fortjener ‘længere snor’ - det selvom Ibn Ghaldouns elever er både født og vokset op i Holland.


Ikke kun fik elever der ellers ville være dumpet lov til at bestå, men selv de som med rette skulle være ‘smidt på porten’ modtog eksamensbeviser. (Ibn Ghaldouns rektor, Ayhan Tonca, svarede ikke på tilbuddet om at kommentere denne klumme.)


Konsekvenserne af alt dette er betydningsfulde. Arbejdsløshedstallet blandt den muslimske befolkning i Holland, især blandt marokkanere, er 15%, versus 8% for ikke muslimer. Langt flere lever i fattigdom. Disse kendsgerninger citeres ofte som årsagerne til det høje antal kriminelle blandt muslimer (og især blandt marokkanere) og deres samfund og som bevis på at der diskrimineres mod muslimer af ikke-muslimske arbejdsgivere.


Men situationen på skoler lader formode at problemerne er langt dybere liggende,  en systematisk kulturel holdning til at klare sig i livet og behandle en vanskelig situation: Lyve, snyde, true.


Med hensyn til beskyldningerne om diskrimination på jobmarkedet så kan man ikke lade være med at spekulere over dette: To unge med samme eksamensgennemsnit kan forekomme at være lige kvalificerede som jobansøgere; men hvis den ene har et bevis trods den kendsgerning at vedkommende knap kan skrive forståeligt, så er helt sandsynligvis mere end blot etnicitet med i billedet.


Ydermere, en mangel på at assimilere sig synes at komme fra, nej ikke diskrimination eller vanskeligheder med at tilpasse sig som sådan, men som en bevidst strategi der er blelvet fremmet ikke kun af radikale imamer i moskeerne, men også i skolerne.


Jovist er Ibn Ghaldoun kun en af mange islamiske skoler i landet (selvom den er den eneste der tilbyder en højere uddannelse). Den er dog langt fra den eneste der helt entydigt lærer eleverne at være imod hollandske normer eller at være imod Vesten; faktisk viste en rapport fra 2008 at hele 86% har snydt regeringen for samlet over 2 millioner Euro, samtidig med at nyere regeringsrapporter har vist af 30% af de islamiske skoler i Holland har bånd til Hamas og/eller Det Muslimske Broderskab.




Det kan forklare øgningen af ekstremismen i landet i de senere år, og den stadig større andel af hollandske muslimer der slutter sig til jihad i Syrien - tendenser der har forårsaget at hollandske embedsmænd nu betoner terrortruslen til et højere niveau.


Alt dette er ikke for at argumentere mod eksistensen af muslimske skoler, og slet ikke for at være imod, lad os sige, Yeshivas. Men hvis dette er den form for Islam Ibn Ghaldoun og lignende skoler underviser, så ville ikke kun Holland, men hele Europa - og Vesten - klare sig langt bedre uden dem.


Under alle omstændigheder er tiden kommet til at standse manipulationerne med disse børn og holde op med at komme med undskyldninger for deres adfærd. Vesten skal nu endlig kræve at de muslimske børn bliver en del at vor kultur og moralopfattelse - og det begynder i klasseværelse.


Abigail R. Esman, the author, most recently, of Radical State: How Jihad Is Winning Over Democracy in the West (Praeger, 2010), is a freelance writer based in New York and the Netherlands.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar