Palæstinas terrorskoler får den presse de fortjener
Den israelske efterretningsminister brigadegeneral Yossi Kuperwasser holdt fornylig en uventet pressekonference, hvor han forkastede Den Palæstinensiske Selvstyre Enheds (PA) skolesystem og kom med beviser op over for medierne, at Adolf Hitler nu står som en central rollemodel i PA skolerne.
Lige fra begyndelsen af PA skole pensummet i 2000 har de nye skoler hos PA, mange af dem i faciliteter der ledes af UNRWA, United Nations Relief and Works Agency, og betalt af flere end 40 donorlande, adopteret en politik, hvor man underviser den næste generation til at ære “retten til at vende tilbage” til Palæstina, for alle palæstinensere gennem Hellig Krig, martyriet og uddannelse.
PA forkastede andre seminarer forberedt af Ber Zeit University en akademisk facilitet for palæstinensere i nærheden af Ramallah, der understregede forsoning og fred.
Den 1. marts 2000, omtalte Shimon Peres, dengang Minister for Regional Udvikling det internationatl orienterede seminar for de jødiske medier, og hvor Peres roste palæstinensernes nye skolepensum for fred.
Da jeg bad Peres kommentere den kendsgering, at det palæstinensiske skolepensum for fred som han henviste til var der nedlagt veto mod svarede Peres blot, “Jeg ved det,” men opmuntrede mig til at gå direkte til PA’s Uddannelsesminister for at få de nye skolebøger, da disse ville blive udgivet om få måneder, og det gjorde jeg så.
Den 1l. august 2000 på dagen, hvor de nye PA skolebøger blev udgivet rejste jeg til Ramallah og mødtes med Uddannelsesministeren, Dr. Nayim Abu Humus, der gav vort kontor lov til at købe alle de nye skolebøger fra PA.
Dr. Abu Humus bad om at vi kunne give de nye skolebøger en offentlig omtale, hvilket vi meget gerne ville. Da vi kom tilbage til Jerusalem og skimmede skolebøgerne for en kort omtale bemærkede vore arabisk sprogede kollegaer, at de nye PA skolebøger var problematiske.
Jeg bragte et sæt bøger til Dr. Schlomo Ben Ami, dengang Israels Udenrigsminister og viste ham bøgerne, hvor han kunne se de nye kort skabt af PA, og hvor man havde fjernet Israel således at ethvert barn i PA skoler ville blive undervist i at kun Palæstina eksisterede mellem Middelhavet og Jordan Floden.
I de lærebøger var der lektioner, hvor de palæstinensiske børn lærer om den væbnede kamp for at befri alle palæstinensere. Palæstinensiske børn lærte at Zionismen er en krigsforbrydelse, og særlige lektioner der instruerede palæstinensiske børn i at hylde de som myrdede jøderne.
Ben Ami så på de nye PA skolebøger, som havde jeg bragt ham Manhattan telefonbogen til hans lystlæsning.
Da jeg forlod ministerens kontor ringede Ærkebiskop Pietro Sambi, Pavens “ambassadør til Det Hellige Land” med en anmodning: Kunne jeg bringe ham PA skolebøgerne, straks - “Paven ønsker at se dem.” Han havde fået underretning om, af nu afdøde Jack Padwa, at vort kontor havde købt disse bøger. Sammen med Padwa drog jeg til ærkebispens kontor på Oliebjerget og afleverede bøgerne - det sæt som Israels Udenrigsminister ikke ønskede at se på.
Vatikanets ambassadør forsikrede os om, at Paven ville foranledige den første oversættelse af de nye palæstinensiske skolebøger, hvilket er sket.
Ærkebiskop Sambi bragte bøgerne til Rom, og indledte et studium af lærebøgerne som Vatikanet afgjorde var anti-semitiske og at de gik ind for krig i deres opbygning.
En måned senere, på anbefaling af Paven og med tilskyndelse af Ærkebiskop Sambi meddelte den italienske regering at man ville ophøre med at yde midler til PA uddannelsesministeriets lærebøger.
Her følger så nogle visdomsperler som de palæstinensiske børn lærte af de nye PA skolebøger, der blev introduceret mellem 2000 og 2008, og som er blevet benyttet lige siden:
1. Israel er ikke på nogen verdenskort i PA lærebøgerne. Hvor Israel burde være er det erstattet af “Palæstina” i alle de nye skolebøger.
2. De nye PA skolebøger “indarbejder” steder i Israel som Palæstina.
For eksempel “er Haifa en palæstinensisk havneby” (p. 7) (Lughatuna al-Jamila [Vort smukke sporg], Vol. 2, 5th grade textbook, p. 86).
Og: “Galilæa, Nazareth og Beit She’an er regioner i Palæstina” (p. 7) (Al-Iqtisad al-Manzili [Home Economy], 10th grade textbook, pp. 36-37).
3. De nye palæstinensiske skolebøger omtaler kun Israel som en fjende i iomtale af Besættelse af landområder” i 1948 og 1967:
“Der er ingen tvivl om at den israelske besættelse har en negativ virkning på palæstinensisk landbrug og detes eksport,” (p. (Lughatuna al-Jamila [Our Beautiful Language], Vol. 1, 10th grade textbook, p. 102).
4. De nye skolebøger præsenterer Zionismen kun som en fjendtlig bevægelse:
“Det palæstinensiske folk er under en undertrykkende beeljring, der begrænser bevægelsesfriheden og levevis,” (p. 9) (Al-Tarbiyah al-Islamiyyah [Islamic Education], Vol. 1, 5th grade textbook, p. 49).
Beskyldninger mod bosættelser [fra 1948!] om vandforsyning der ødelægges, “indflydelsen på oprettelsen af vandforsyning i Palæstina,” (p. 9) (Ulum al-Sihha wal-B’ia [Health and Environmental Sciences], 10th grade textbook, p. 122).
“Da palæstinensiske familier har problemer...der stammer fra besættelse....den mister far, mor og søn til død eller fængsling ...den må udholde besværligheder med livet....,”
5. De ny PA skolebøger kommer med den forkerte påstand at en “ekstremist Zionist” satte ild på Al-Aqsa Moskeen i 1969, (p. 12) (Tarikh al’Alam al-Hadith wal-Mu’asir [History of the new Modern World], 10th grade textbook, p. 106) det var faktisk en mentalt ustabil fundamentalistiske kristen australier.
6. De nye PA skolebøger lærer at de eneste indbyggere i Israel tilbage i tiden var arabere og dermed ignoreres enhver oldgammel jødisk tilstedeværelse:
“Koncentreret .....i landet Al-Sham [Storsyrien]…var Kaannæernes kultur og de aramaiske folks der kom dertil fra den arabiske halvø,” (p.14-15) (Tarikh al-Hadarat al-Qadima [History of Ancient Civilizations], 5th grade textbook, Foreword).
7. De nye PA skolebøger lærer at palæstinenserne skal benytte krig og vold - især martyrdøden - for at opnå deres mål:
Den heroiske moder, “der hele tiden giver det ene offer [fida'] efter det andet.” (Lughatuna al-Jamila [Our Beautiful Language], Vol 2, 5th grade textbook, p. 31).
Krigeren drager i krig med en af de gode optioner: Sejr eller martyrdøden i kamp for Allahs skyld. (Ibid. Vol. 1, 5th grade textbook, p. 70).
“Allah gav folket i dette land (Al-Sham og Palæstina) en vigtig opgave: De skal stå helt fremme i fronten for den muslimske kampagne mod deres fjender, og kun hvil de opfylder deres opligt overfor religionen, nationen og landet vil de blive belønnet som fastslået i skrifterne.” (Al-Tarbiya al-Islamiyyah [Islamic Education], Vol 2, 10th grade textbook, p. 50).
8. De nye PA skolebøger fremhæver børn med navne som Jihad (hellig krig) og Nidal (kamp). (p.22) (Tarikh al-Hadarat al-Qadima [History of Ancient Civilizations], 5th grade textbook, p.6).
9. De nye PA skolebøger understreger vigtigheden af en “tilbagevenden” af alle palæstinensiske flygtninge til hele Palæstina - ved vold: “Det forkerte skal gøres rigtigt ved at de vender hjem til deres hjem: Vi vendte tilbage til hjemlandet efter et langt fravær.” (Lughatuna al-Jamila [Our Beautiful Language], Vol 2, 5th grade textbook, p. 43). “Vende tilbage til hjemmene, dalene og bjergene under ærens banner, jihad og kamp.” (Lughatuna al-Jamila [Our Beautiful Language], Vol 1, 5th grade textbook, p.88).
Da nu Shimon Peres, præsident for Israel, konstant omtaler de moderate og fredelige hensigter hos Mahmoud Abbas, chef for Den Palæstinensiske Selvstyre Enhed, har vort kontor længe, gennem seks år, forsøgt at få et svar fra Peres på Abbas nye undervisningssystem. Vi har talt med alle talsmænd for Peres og hans rådgivere. Dog har Peres’ kontor vedvarende nægtet at svare.
På pressekonferencen om mandagen beskrev israelske regerings eksperter i uddannelse Abbas’ skolesystem som et “pensum i krig,” og understregede at Abbas’ skoler indpodede de unge palæstinensere med den forestilling, at Hitler er en rollemodel som alle palæstinensiske børn bør efterligne.
Vort kontor bad talsmanden for Shimon Peres om en kommentar. Trods alt var det Peres der havde indkaldt til en særlig høring for besøgende US senatorer her den første weekend i 2014 og sagde han havde “fuld tillid” til Abbas som en partner for fred.
Svaret fra den israelske præsidents kontor: Ingen kommentar.
Nu har så imidlertid den israelske regering endelig fulgt de oprindelige advarsler fra Vatikanet om at Det Palæstinensiske Selvstyrenheds skolebøger i deres indhold er krigeriske.
Ærkebiskop Sambi, der døde juli 2011, mens han var Papal Nuncio i Washington, DC, ville have været stolt. I min sidste samtale med ham kort før han døde, spurgte han om den israelske regering mon nogensinde ville komme med en officiel udtalelse om Palæstinensernes skolepensum. Det har den så nu.
Der gik hele 13 år før den israelske regering forkastede det officielle pensum fra PA, men det har man så gjort nu.
David Bedein is a community organizer and journalist who runs the Israel Resource News Agency. He is the author of Where Has All the Flour Gone: Whims and Waste of UN Palestinian Refugee Policy and producer of the movie, "Palestinian Refugee Policy: From Despair to Hope."