lørdag den 21. juni 2014

En Missekat som direktør

Stationsforstanderen

April 2006, stod Wakayama Electric Railway i Japan på randen af en økonomisk kollaps. En sådan situation fører ofte til afskedigelser og dette var ingen undtagelse. Den måned fyrede undergrundsbanen alle de ansatte der arbejdede på Kishigawa linjen, en strækning med 14 stationer, der strækker sig over cirka 15 kilometer i Wakayama præfekturet. Stationerne havde nu, for første gang i selskabets historie, ingen stationsforstandere.

Mindre end to år senere havde den ene af stationerne - Kishi Stationen i Kinokawa - igen en stationsforstander. Ikke en helt almindelig en af slagsen - næ, det var linjesn første “super Stationsforstander,” en ny stillingsbetegnelse for at vise hvor vigtig denne ansatte var for selskabet. Hendens navn var Tama, og selskabet meddelte med stolthed at hun var den første kvinde i selskabet der havde nået en så vigtig stilling.

Hvilket må siges at være en anelse krænkende - fordi Tama er en kat.

Tama var en hjemløs kat, født i 1999, der strejfede omkring på stationen i de første år af hendes liv. Sådan set havde hun intet ønske om at blive ansat - hun var trods alt en kat. Hun klarede sig fint alligevel da hun blev fodret af passagerer og ansatte i de lokale forretninger.

Den forordning var ved at slutte i 2006, da Wakayama Electric kom i vanskeligheder og ville lukke Kishi stationen. De lokale og rejsende rejste krav om at bevare deres rejsemulighed, og mens stationen blev reddet mistede de ansatte på stationen deres jobs.

En lokal mand (der arbejdede et sted i nærheden) ved navn Toshiko Koyama blev ansat på deltid - sådan set kun en opsynsmand - og på den måde kunne han tjene lidt ekstra penge.
Koyama adopterede Tama, og havde hende med når han passede sin pligter og inden længe kom folk til stationen for at se katten der sådan set var assisterende stationsforstander.

Tidligt 2007 besluttede Wakayama Electric officielt at ansætte Tama. (som man nu kan ansætte en kat) og betalingen var mad. Det blev en succes for den skrantende jernbane, der fik en forøgelse på 10% i antal rejsende (ikke alle på grund af katten, naturligvis), og Tama blev en lykkemarionet.

På mindre end 18 måneder blev hun forfremme til Overstationsforstander og fik sit eget kontor - en ombygget billetluge. Hun modtog også en rigtig sej kasket, og blev hyldet som “den eneste kvinde i topledelsen” blandt de 36 personer (katte ikke medregnet) i selskabet ifølge Independent News (South Africa).

På dette tidspunkt udvidede Wakayama Electric - ikke sine operationer, men antallet af katteansatte. Tamas mor, Miiko, og en anden kat, Chibi, blev assisterende stationsforstandere. (Miiko’s oplæring var kortvarig da hun døde i 2009) Da Tama var en sådan værdsat ansat blev hun forfremmet igen. I 2010 blev hun “Ordførende direktør” for jernbanen - samtidig med hun fastholdt sine turistforpligtelser som stationsforstander - og som en avis bemærkede blev den første kat der stod i spidsen for en jernbane.  

Siden dengang har Tama gjort sig fortjent til at få to togvogne opkaldt efter sig og da hun jo nu er noget oppe i alderen har hun fået en efterfølger. Januar 2012 ansatte Wakayama Elictric endnu en kat -- Nitame -- eller Lille Tama - til at arbejde sammen med Tama, og man forventer hun overtager dennes plads når tiden er inde.



Bonus Fact: Tama er sandsynligvis ikke verdens vigtigste kat. Den ære går sikkert til Larry og Freya, et par katte der arbejder i Downing Street 10, London. Kattene har jobbeskrivelsen - Chef musejæger for premierministeren. Sammen leder de et hold bestående at tusinder af katte der har til opgave at holde musebefolkningen i skak. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar