torsdag den 25. december 2014

Uber-løftende julegavefortælling

Uber løftende julegave fortælling

                               
                                   

Hvis du her i juletiden ser en fed mand i en slæde der omdeler gaver, så sig til ham han krænker adskillige love fra regeringen.

Luftfartsmyndigheden er foruroligede over hans ikke offentliggjorte flyverute og hans gavesæk er imod skatteregler..
  
I virkelighedens verden giver regeringen knap nok lov til at man kan køre ture med andre. Men Internettet har givet fødsel til en spændende ny branche der udfordrer regler.        
Lyft og Uber tilbyder en app så folk der har brug for kørsel kan forbindes med en chauffør i nærheden der har lyst til at tjene nogle ekstra penge. Det er en taxivariant - hvilket er grunden til at de eksisterende taxikompagnier ikke bryder sig om det.

Uber især forhånes højlydt af fagforeningern der føler sig truet og af nidkære sikkehedsfortalere der siger Uber ikke kan ‘levere’ chauffører der er troværdige (trods deres kundetilfredshedstal, og den kendsgerning at masser af chauffører med licens er utroværdige).

Venstreorienterede bryder sig ikke om den kapitalistiske holdning hos disse nye selskaber.

Jeg har engang arbejdet som en Lyft chauffør. For at kunne det skulle jeg aflevere en ren straffeattest. Da jeg først var godendt ville en knap på min telefon gøre opmærksom på jeg var til “rådighed.” Jeg fik hurtigt besked fra en person i nærheden der havde brug for kørsel. Da jeg satte ham af, var der ingen kontanter mellem os. Lyft beregner taksten gennem kreditkort baseret på tid og afstand.

Min passager eller jeg kunne have været ubehagelige og ude på snyd, men hvis det var tilfældet ville det kunne ses på vor rating hos Lyft. Han ville få det svært ved at få en anden kørsel, og jeg ville ikke få nye kunder. Min næste kunde var en kvinde. Selvom det var en fremmed persons bil hun satte sig ind i følte hun sig sikker på grund af ratingsystemet der beskytter hende. Lyft lod hende se et billede af mig på hendes telefon.  

Når det hele var gjort op, tjente jeg penge og mine passagerer sparede penge. Ren win-win. Men taxisselskaberne har det ikke godt med at miste forretningsgrundlag til mennesker som jeg, der kører i min egen bil. En sagde til vor kameramand, “Vi skal betale gebyrer for licenser, få taget fingeraftryk, have særlige forsikringer. Lyft har intet af det!”
Up-Lyft-ing Xmas tale

Ikke helt rigtigt. Jeg har et godkendt førerbevis, en bil der bliver synet regelmæssigt, og hele min baggrund er checket. Ratingsystemet er meget brugbart. På et splitsekund gives feedback til chauffører og kunder som er langt mere brugbart end bunker af papirer. Et godt rygte beskytter bedre end regler.

Vil regeringen knuse initiativer, og brancher, hvor man tilbyder delekørsel eller at man deler hotelværelser? Politikerne forbyder dem hele tiden. Hver uge ser det ud til at New York Times har en grum historie til overskrifter som: “Byrådsmedlem Jones siger disse nye services ikke følger reglerne!”

Men selvfølgelig gør de det. Reglerne gør det umuligt at foretage forbedringer. Regulatorerne kalder sig selv “kundebeskyttere,” men ofte er deres hovedrolle at gå imod bedre muligheder.

Nogle få Uber ordførende har sagt nogle mærkværdige og afskyelige ting, men dog holder jeg af deres forretningsmodel: Bliv ved med at udfordre reglerne. Med tiden vil tusinder af tilfredse kunder kunne sige til den dinosaurlignende regering og deres lokalpolitikere, “Lad os beholde en bedre service!”

Heldigvis giver kapitalistisk innovation teknologien lov til at arbejde hurtigt nok til at disse nye forretninger kan være foran politikernes instinkt om at ødelægge ting som de opfatter som mærkelige eller farlige.

I år er min yndlingsjulegave til mig selv Internet app’en Waze (Spotify er nummer to).

GPS systemet gør det meget svært at fare vild når man kører. GPS var en kæmpeforbedring men Waze er endnu bedre, for den fortæller mig helt præcist hvilken rute der er bedst, og det nøjagtige forventede ankomsttidspunkt.

Waze systemet filtrerer i real time information fra tusinder af andre bilister for at regne ud hvilket rute der er hurtigst. Jeg skal altså ikke længere spekulere på om jeg skal tage motorvejen eller landevejen eller ...tjah! Nu kan jeg slappe af, idet jeg ved at den lille ‘tingest’ i min telefon finder den bedste rute. Dejligt.

Jeg ville sådan set gern købe Waze som gave til mine venner  her til jul - dog den er gratis. Er internettet ikke pragtfuldt?

Må disse dage give dig spændende nye stykker legetøj. Lad os arbejde sammen om at holde regeringen væk fra at ødelægge dem.
.
John Stossel is host of “Stossel” on Fox Business and author of “No They Can’t! Why Government Fails, but Individuals Succeed.”
http://humanevents.com/2014/12/24/up-lyft-ing-xmas-tale/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar