tirsdag den 26. maj 2015

En enklere løsning? Næh, Nej - der skal reguleres

En bedre mulighed? Næh nej, der skal reguleres

       
John Stossel    
                                   
Det er ganske let at fravælge en virksomhed der ‘flår’ dig. Man finder blot en bedre. Det er meget lettere end at lade regeringen klare problemet.

Men elendige virksomheder og politikere der er i lommen på dem, eller øver indflydelse på, ønsker ofte ikke du får et valg.

Jeg har skrevet om hvordan taxi selskaber ikke bryder sig om konkurrence fra delingsservices som Uber. Taxi selskaberne siger, ganske korrekt, at det er uretfærdigt at de skal adlyde alle love og regler og betale for komplicerede licenser som Uber ikke skal.


Frem for at skille sig af med de overflødige, og rigelige, regler, siger mange lokalpolitikere at den nye konkurrence er “unfair” og forbyder den nye service. Uber er blevet forbudt i Thailand, Spanien, Nevada og Massachusetts.

Kunderne kan imidlertid godt lide den nye service. Uber er en multimilliard dollar virksomhed - trods det den er blevet forbudt og trods det Uber ledelsen undertiden har foretaget sig ikke så pæne ting.
The better option

Regeringen hævder vi skal have alle dens regulativer for at vi ikke skal blive ‘flået.’ Men regeringens endeløse, ustoppelige regeltryanni forhindrer ikke at vi undertiden bliver ‘flået.’ I årevis har turister i Las Vegas klaget over taxichauffører der snyder dem ved at køre omveje. Undercover betjente udførte forsøg, og fandt ud af at en ud af tre Las Vegas taxichauffører snyder.

Firefox grundlæggeren Blake Ross bloggede om det efter en chauffør havde ‘flået’ ham.

Regeringen greb ind mod dette problem som regeringer plejer at gøre. Man udstedte endnu flere komplicerede regler og advarsler. Ross kalder dette en 5 punkts plan:

– Plan A: Folk med våben. “Uniformerede betjente standser tilfældige taxier med kunder og tilbyder at lægge sag an mod chaufførerne der ikke benytter den mest direkte rute....dermed bliver du forsinket for at sikre at din chauffør ikke forsinker dig.”

Det duede bare ikke. Myndighedernes chefefterforsker sagde, at blot tre passagerer indgav klager: “De ville bare gerne til deres hoteller.” Turister ønsker ikke at bruge deres ferie på en retssag og over 10 dollars snyd.

– Plan B: Store skilte..
“Hvert skilt,” skriver Ross, “har optegnelser over den rigtige sats for enhver rute....og dermed bruger man dobbelt så mange ord som Ronald Reagan brugte med talen, hvor hans nævnte “tear down the Berlin Wall.”

Og det tog tid med de skilte. Over to år ....”Alting tager tid i regeringen,” sagde administratoren. Skiltene har dog ikke forhindret snyderi.

Derfor iværksatte regeringen en Plan C: En omfattende liste over snyd agtige chauffører. Det duede heller ikke.

Ej heller Plan D: En PDF. Bureaukrater elsker bare PDF’er. Las Vegas beder dig printe en vidneforklaring ud mod chauffører der har benyttet en al for lang rute, og “underskrive den foran en offentlig notar.”

Jeg opsummerer lige, som Ross, plan D. “Hav en desktop computer, en printer, kuvert, frimærker, en faxmaskine og en notar med dig .. skriv så chaufførens fulde navn, taxinummer og licensnummer, og hvordan vedkommende ser ud. Print det ud. Hvis du ikke har denne information helt klar i erindringen, så spørg blot chaufføren mens du er i bilen sammen med ham .. og forklar at du forsøger at få ham fyret.”

Ross forsøgte faktisk at benytte regeringsklagesystemet da han var blevet ‘flået,’ men han hørte aldrig mere til sagen fra nogen embedsmand i Vegas. Sådan fungerer regeringens forbrugerbeskyttelsesprogram oftest og ganske typisk.

– Endelig - Plan E: The Nevada Taxicab Authority “nedsatte en komite.” Komiteen vil ifølge the Las Vegas Review-Journal,  “udarbejde retningslinjer ... for en softwarepakke så myndighederne kan spore chaufførernes køreture.”

Nevada anslår at dette vil koste cirka 6 millioner dollars om året, skriver Ross, “og du kommer til at betale for dette gennem en stigning i taxisatserne, der allerede er cirka det dobbelte af hvad UberX køreture koster.”

Uber har allerede en løsning dersom en chauffør snyder en kunde: På Uber appen, kan kunderne give en sådan chauffør 1 stjerne. Så vurderer Uber sagen. Hvis chaufføren forsøger at snyde igen, - så er det ud. Enkelt, simpelt. Det er Det Frie Marked.

Men myndighederne i Las Vegas smed Uber ud af byen.

Regering er magt. Regeringen kan altid vinde, selv når den tager fejl.

John Stossel is host of “Stossel” on Fox News and author of “No They Can’t! Why Government Fails, but Individuals Succeed.”

http://humanevents.com/2015/01/14/the-better-option/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar