Bøvse, ræbe konkurrence
Den mexicanske stat Chiapas befinder sig i den sydlige del af landet, og grænser op til Guatemala og Stillehavet. Blandt de mange oprindelige folk i området er Tzotzil, cirka 300000 individer, der primært bor i området kendt som Chamula. Når det drejer sig om religiøse ritualer ligner i begyndelsen Tzotzil de mange andre kulturer - med en unik undtagelse. I 2008 rejste en New York Times skribent til Chiapas, og fortalte så om traditionerne:
“Indenfor i kirken San Juan de Chamula,fyldes luften af en fin sky af røg. Den stiger op fra hundreder af tynde lys, der står i sirlige rækker af 5, 10, 20, 40. Spredt rundt om dem ligger et tæppe af fyrrenåle, de grønne grene er lagt i forskellige mønstre. Duften af harpiks, smeltet voks og brændende kviste var i min næse, og de messende bønner af de oprindelige Chamulianere (der altså er Tzotziler) - der knælede foran lysene, med flasker af Coca Cola og pox, en hjemmelavet likør fremstillet af sukkerrør, og som udtales ‘posh’ - gjorde at jeg følte jeg befandt mig i en anden mystisk verden. Vokslys, fyrrenåle, hjemmelavet drikkevarer og hallo - Coca-Cola!!”
Jovist, Coca-Cola -- er med for at kunne bøvse. Tzotzil folket tror at når man bøvser så frigives din indre Djævel - og derfor hvis man bøvser helhjertet og ofte des bedre. Resultatet er at Tzotzil er blevet en kampplads i de multinationales krig, Pepsi og Coke, om markedet for sodavand.
På grund af denne tro på den gode virkning af at bøvse har Tzotzil adopteret Cola som en del af deres religiøse vaner og deres dagligliv - ofte med ekstreme resultater. I 2006 beskrev These Times, at “drikkevarer sælges for 50 cents for en dåse, hvilket svarer til en dagsindkomst,” og man observerede at “at købe en sodavand ofte er det samme som at fravælge mad, og Chiapas har en af de højeste rater af dårlig ernæring og forbrug af Coke i Mexico.”
Med en sådan efterspørgsel kan colafremstillerne knap styre sig. En rejseskribent for the Independent besøgte regionen i 1997 og bemærkede at kampen mellem Coke/Pepsi om markedsandele nærmest var en ‘naturlov:’
Reklamer bombarderer besøgende i denne kamp om mærkeloyalitet i samme øjeblik man kommer ind i landsbyen. En bemalet Coca-Cola flaske på en hvidmalet mur lover siempre mejor ["altid den bedste"]. Lige bag ved den er der en Pepsi reklame der råder os til ikke at tage billeder under de religiøse ritualer. Beretninger cirkulerer stadig om to amerikanske turister der formodes at være blevet slået ihjel efter at have taget fotos indenfor i Chamula kirken under en rituel ceremoni. (Det dobbeltmord har ikke fundet sted).
Kampen om førerpladsen på sodavandsmarkedet standser ikke ved reklamerne. Med lokale shamaner der kontrollerer en stor del af forbrugernes valg - især de med kulsyre til de religiøse ritualer - er der en helt åbenbar indtægtskilde. Og som så mange har frygtet er der rapporter om at the Coca-Cola company har betalt nogle af disse shamaner for at gøre denne til deres foretrukne valg - og at Pepsi har svaret med egne ‘gode tilbud.’
For at gøre det hele meget værre så benyttes sodavand ofte til at skaffe sig politisk støtte. Den “lokale elite der søger økonomisk, som politisk magt, kontrollerer sodavandstilladelser,” eller og kontrol “caciques,” ifølge In These Times, har den regelmæssigt benyttet den religiøst betingede efterspørgsel efter Coke, eller Pepsi til at sikre sig politisk indflydelse og succes:
Nogle måneder før et valg begynder caciques at forsyne butikkerne med alle deres colaprodukter helt gratis. Til gengæld skal hver butiksejer støtte sin cacique-sponsors foretrukne kandidat i det lokale valg, hvilket uundgåeligt er et valg mellem to politikere fra partiet Institutionalized Revolutionary Party (PRI). Så får hver butik kunders al den cola de ønsker gratis, forudsat de stemmer på ejerens kandidat. Dette arrangement hjælper både caciques og PRI i at holde på magten.
Den gode nyhed? Ifølge en rapport i 2004 fra Atlanta Journal-Constitution (genudgivet her), når børn i Tzotzil samfundet bliver syge kan forældrene benytte cola til at få børnene til at bøvse, “udstøde sygdommen,” samtidig med de søger lægehjælp.”
Bonus Fakta: Coca-Cola var den første sodavand i rummet. Med på tre forskellige Space Shuttle ture og til Mir. Men drikke sodavand i rummet? Ikke nogen god ide. Ifølge NASA's K-12 website, NASA Quest, er det bøvsene der er problemet. “Da der ingen tyngdekraft er, flyder maveindholdet, og har tendens til at holde sig øverst i mavesækken, under ribbene og lukker for maveporten øverst i maven. Denne maveport lukker ikke fuldstændig tæt, det er blot en muskel der kun kan fungere under tyngdekraften, så hvis du bøvser vil denne bøvs indeholde vådt materiale fra dit maveindhold.” Ulækkert.