Rygning og mintpastiller
Ved første blik er billedet herunder -- fra en reklame i 1950’erne - muligvis knyttet til rygning. Manden tilbyder sin lighter til sin veninde, lader hende tænde hendes cigaret og alle de gode ting forbundet dermed - tjære, nikotin, død - der følger med sug.
Men hvis du ser nærmere efter vil du bemærke at der mangler noget på billedet. Cigaretten er helt henne ved lighteren, men ikke i kvindens mund. Faktisk rører ‘cigaretten’ udelukkende lighteren - den anden ende svæver frit i luften.
Det er fordi lighteren selv ikke er en lighter, og cigaretten ikke en cigaret.
Det er PEZ -- der kommer ud af en PEZ dispenser. Men associationen med rygning i billedet er ikke kun et uheld.
Hvis du nu ikke kender PEZ - så er det altså pastiller med frugtsmag formet som små mursten. Det er slik, og det er nærmest umuligt for nogen med blot den mindst gennemsnitlige fingerfærdighed af fylde dispenserne.
Men fordi dispenserne blev lavet i sådan set alle mulige udforminger man kan forestille sig, så var de sjove for børn (hvis forældre alligevel fyldte dem op) og de er blevet samleobjekter. Resultatet er at man kan købe PEZ i legetøjsforretninger og mange andre steder, hvor man normalt ikke ville finde legetøj eller slik.
Men PEZ oprindelige popularitet har intet at gøre med den lyserøde pastil der farer ud af en Hello Kitty som på billedet. Populariteten stammer snarere fra PEZ’ens opfinder Edward Haas III, østriger der opfandt den in 1927, og kun fik ringe succes med den, dog nok til at fortsætte, men slet ikke som et internationalt kendt slikmækre.
I 1940 kom Haas på den ide at sælge produktet samtidig med noget velgørenhed. Selvom der skulle gå et årti eller to før the Surgeon General of the United States ville udstede den første rapport om de skader rygning forårsager - så havde Haas regnet ud - han var antiryger - at rygning delvist kom ved begæret efter at have noget i sin mund, og Haas ønskede at lade PEZ være et alternativ til rygning.
I 1948, hgenintroudecere han så PEZ som en cigaretlignende lighter som dispenser (før var de lavet af tin) og sloganet "Rauchen Verboten, PEZ-en Erlaubt" -- "Ingen rygning - PEZ er tilladt.”
Som der fortælles fra dengang var kampagnen en succes (trods det latterlige slogan) - i det mindste i Europa.
Dengang var PEZ dog stadig kun med pebermyntesmag og produktet klarede sig ikke særlig godt i USA.
Så i 1952 trådte Haas ind på U.S. markedet med et bredt udvalg af frugtsmage, og tre år senere begyndte man at sætte hoveder på dispenserne. (Julemanden var en af de første, og er stadig meget populær). Salgstallene skød i vejret og virksomheden fortsatte med stor succes.
“Rygningsalternativet” forsvandt nogenlunde samtidig, og kun få giver PEZ kredit for at hjælpe med til at komme ud af rygevanen.
Bonus Fakta: PEZ er en forkortelse for "Pfefferminz," det tyske ord for pebermynte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar