fredag den 27. oktober 2017

Ynkeligt forsøg på at hæmme udviklingen

Nevada skrotter plan der skal tvinge apps til at være nede i 15 minutter





I det som bedst kan beskrives som et sjældent øjeblik af klarsyn hos en regering har staten Nevada skrottet en plan der ville kræve at samkørselstjenesternes apps skal have indbygget en forsinkelse på 15 minutter i opsamlingstiden.


Dette blev foreslået af taxi lobbyen i et forsøg på at konkurrere med virksomheder som Uber og Lyft og disses stadig større markedsandele:


I adskillige stater og byer, har taxi interesser - læs fagforeninger der repræsenterer chaufførerne - fundet på kreativ lovgivning for at dæmpe fremkomsten af apps som Lyft og Uber. I Nevada foreslog taxi fagforeningen her fornylig en række tiltag for helt at få elimineret appsene, og det mest forbløffende tiltag var dette: Chaufførerne på samkørselstjenesterne skulle når de bestilles ifølge loven vente på at deres tur ikke blevet taget af en anden (læs taxi) i mindst 10 minutter.
(AP Photo/Seth Wenig, File)


Hvilket storslået forslag - alle skal bringes ned på det niveau som den mindst egnede besidder. Det er som et ekko af Kurt Vonneguts morsomme dystopiske novelle Harrison Bergeron. Den hurtigste skulle altså finde sig i en kunstig straftid for at sikre de ikke kom til kunden før den sløve.“ I et kort interview sagde fagforeninglderen T. Ruthie, at fagforeningen blot ønskede lige markedsvilkår,”  rapporterer the Nevada Independent.


Og det bliver endnu bedre. Når lovgiverne nu får set på fagforeningens ønsker og krav så har den som åbenbart har fundet på de 10 minutter besluttet at de 10 minutter sådan set ikke er lang tid nok. Derfor indeholdt  Senate Bill 485, der blev introduceret mandag et ekstra handicap - ventetid 15 minutter. Ifølge the Nevada Independent, “Har taxiselskaberne - i rigtig lang tid en indflydelsesrig Nevada branche - givet samlet i 2016 valget $476,200 til 50 lovgivere.”


Kan du huske da taxiselskaber blev meget vrede over at Uber og Lyft ikke sluttede op om deres protester i New York?


Dette er så blot det nyeste forsøg fra en døende branche på at betale sig i regeringen til gengæld for at få gennemført lovgivning der med latterlige regler vil hæmme konkurrencen så branchen stadig kan være relevant.


Taxiselskaberne kan bare ikke tilpasse sig den nye ‘verden.’ De har ikke kunnet regne ud hvordan de kan ændre deres forretningsmodel således at den kan forblive konkurrencedygtig og relevant. Og frem for at udvikle nye teknologier der kunne hjælpe dem til at fastholde deres markedsandel er de mere interesseret i at få lovgiverne til at pålægge deres avancerede konkurrenter begrænsninger til skade for alle brugerne af såvel taxi som samkørselstjenesterne.


Dette er helt ærligt rigeligt med grunde til at gå over til Lyft eller Uber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar