lørdag den 27. januar 2018

Togulykke skaber omsætning

Hallo, lad os lade to tog støde sammen

Texas er den næststørste stat (efter antal indbyggere) i United States, lige efter Californien. Men sent det 18. århundrede var det ikke tilfældet. Efter Civil War var der i Texas ikke mange indbyggere, og det skulle blive værre.


Staten - der havde været på Confederates side - befandt sig i et kaos, med voldelige magtkampe, landbrugsmæssige besværligheder og uro blandt arbejdere var meget almindeligt.


Det skulle vare ved indtil 1901, da den første af mange oliekilder blev opdaget, så ændrede alt sig. Befolkningstallet i Texas øgedes kraftigt, og olien gav Texas en fremragende økonomi som holder sig til i dag.


Men før 1901 var der ikke mange mennesker i Texas. Man havde dog et antal jernbanelinjer i staten, herunder the Katy - officiel the Missouri-Kansas-Texas Railroad.


En mand ved navn William George Crush var chef og agent for passagerer trafikken og hans store opgave var at sørge for at der var tilstrækkeligt med passagerer til at jernbanen kunne være en god forretning. Crush, fik så en ide. Han havde lagt mærke til at togulykker altid vakte stor opmærksomhed - så Crush besluttede at lave sin helt egen togulykke.


Ulykken skulle ske den 15. september 1896, i en lille by der blev lavet til begivenheden og som blev kaldt Crush, Texas, befindende sig ikke langt borte fra Waco. Der var gratis adgang til begivenheden og jernbaneselskabet tilbød billetter til Crush fra hvorsomhelst i Texas for blot 2 dollars.


40000 dukkede op for at betragte ‘ulykken.’ To lokomotiver blev placeret i hver sin ende af en strækning på cirka 7 kilometer. Besætningerne satte dem i gang og forlod derpå lokomotiverne og lod disse to spruttende maskiner få fart på og mod hinanden. De nåede op på cirka 70 kilometer i timer. Så skulle katastrofen indtræffe.


Helt som planlagt kolliderede togene, men - og dette var ikke en del af planen - deres kedler eksploderede. Kedelstumper fløj ind i folkemængden, og slog tre tilskuere ihjel og sårede rigtig mange andre, herunder en fotograf der var hyret af jernbanen (han mistede et øje). Crush blev fyret lige med det samme.


Han blev ansat den næste dag da katastrofen åbenbart ikke havde en negativ virkning på offentligheden.

Bonus Fakta: I 1901, vedtog Texas en lov der gjorde jernbaneselskaberne ansvarlige hvis visse typer græsarter (i dette tilfælde Johnson grass) blev spredt til ejendomme langs banen. En landmand ved navn Clay May, fik erstatning af the Katy Railroad for en sådan ‘forurening.’ Fremfor at betale bøden gik jernbaneselskabet i retten - og hele vejen til Højesteret. I 1904 afgjorde Retten sagen til gunst for May. (Wikipedia redegør for de juridiske aspekter i sagen her.)  Katy måtte derpå betale bøden: $25

Ingen kommentarer:

Send en kommentar