tirsdag den 22. januar 2019

Gule veste og fartkameraer

Frankrigs gule veste og fartkameraer

Godt for Frankrig. De Gule Veste protesterende viser ingen tegn på at de giver op. Faktisk står Frankig over for en ny runde fra les gilets jaunes, det bliver sikkert grimt også denne gang.
Forud for det så har de skatte-protesterende revolutionære, der satte gang i brandene i november efter den franske regerings plan om at forhøje energiafgifterne med begrundelsen “være grøn,” ikke alene tvunget den franske præsident Emmanuel Macron til at udsætte den forhadte energiafgift, men også åbnet en ny front om livskvalitet der skader dem en delHastighedskameraerne. Disse Orwellske indretninger findes overalt i Frankrig. De overvåger hvor hurtigt der køres og udsteder helt automatisk bøder for selv den mindste hastighedsoverskridelse. 
De Gule Veste har knust mere end halvdelen af de forhadte indretninger. Newsweek rapporterer at tallet er snarere 60%:
"Gilets jaunes" (gule veste) protestbevægelsen der fik Frankrig sat i stå har været medvirkende til ødelæggelse af totredjedele af landets hastighedskamerarer
...og...
Christophe Castaner, Frankrigs Indenrigsminister sagde torsdag: “Næsten 60% af hastighedskameraerne er blevet sat ud af funktion siden De Gule Veste indledte deres aktioner.
Dette må være frydefuldt for enhver der har boet i Los Angeles og kender til glæden ved at aktivere en af de kameraer der blinker rødt fordi du ikke lige nåede at svinge da lyset viste til venstre - og så naturligvis bøden på $500.  I Los Angeles, blev en masse kameraer også smadret før vælgerne så stemte dem ud i 2011.
Franskmændene, med en politisk klasse der er fuldstændig ligeglade med den almindelige borger, har ikke den mulighed, derfor smadrer de tingene og af en forståelig grund.
For det første udstedes der trafikbøder hele tiden og for hvad som helst i Frankrig. og regeringen har gjort det muligt at indføre endnu flere. Bøderne er ret voldsomme: $70 for at køre blot en kilometer over hastighedsgrænsen første gang og som turist oplysningerne viser, jo de udsteder dem - og jager dig til graven for at få dem betalt. De giver endog bøder hvis man har en detektor der indikerer hvor hastighedskameraerne er   – $32,000,to års fængsel og tre års frakendelse af førerbeviset.  De har også sat hastighedsgrænsen ned  især ude på landet, hvor de højere hastigheder er nødvendige for at det skal være geografisk ens, "246 slags oste" Frankrig, alt sammen med begrundelsen “sikkerhed” eller som Briterne siger for "your own good.”
Billedresultat for smashed speed cameras france
Den franske elite hævder over for pressen at det drejer sig om “sikkerhed.”
Quartz rapporterer at man stræber efter at få  $1.4 millard ind i år ved hastighedsbøderne ifølge deres  budget, hvilket er 50% over 2016 og 12% over sidste år. Man har også en budgetkrise på grund af overforbrug der bekymrer det også overforbrugende EU ifølge NBC News.  Her er hvad Quartz fortalte få uger før  gilets jaunes indledte deres protester:
Dette har været et dårligt år for de franske bilister. Anne Hidalgo, borgmester i Paris meddelte et forbud mod dieselbiler, årgange mellem 2001 og 2005, der udgør cirka 6.4 million køretøjer i Frankrig. Oveni trafikrestriktioner for at bekæmpe forurening. Og præsident Emmanuel Macron fik vedtaget en en kontroversiel lov der reducerer farten på landeveje fra 90 kilometer i timen til 80.
Embedsmænd siger det vil redde liv. Det vil også give en masse penge i kasse: Budget estimater (pdf) for 2019 viser at regeringen forventer at ‘tjene  €1.2 billion ($1.4 milliard) ved radar hastighedskameraer, en forøgelse på 12% i forhold til 2018 vurderngen - og næsten en forøgelsen på 50% fra 2016, ifølge Frankrigs finansielle avis Les Echos (link på fransk).
Det må være soleklart, at regeringen benytter skatter og bøder på transportforhold - fra fartbøder til brændselsafgifter - for at hæmme “den lille mands frihed” og holde deres overforbrugende regering i live og større, gøre sig mere magtfuld, og samtidig få de almindelige borgere til at føle sig som syndere/skyldige. 
De stoler på at bøder kan være en hjælp, og masser af bøder - samme taktik der gjorde ordenshåndhævere i Ferguson, Missouri så upopulære blandt de lokale. Pudsigt hvordan det er blevet den foretrukne taktik for at fastholde budgetter i venstreorienterede regioner.
Nu oplever Frankrig næsten samme modsvar som Ferguson da en enkelt hændelse satte gang i en ødelæggende brand.
Klog regeringsledelse eller hvad? De Gule Veste er i aktion i gang og alle der har en gul vest kan tage den på. Man har jo trods alt bøder for ikke at have en gul vest i sin bil - $155.
Frankrigs elite fortjener denne tumult.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar