lørdag den 18. maj 2019

Genbrug af militært isenkram til gavn for miljøet

Genbrug af titusinder tons jern brugt i militæret
Billedet herunder er af USS Oriskany, et amerikansk hangarskib. På billedet ser man fartøjet patruljere i Stillehavet, nær Midway Atollen, som støtte for amerikanske kampfly under Vietnam Krigen.
Oriskany havde allerede været med i Korea Krigen og tjente i 5 år i Vietnam.
Men cirka 20 år efter billedet blev taget endte Oriskany sit ‘liv’ bomberamt og eksplosionsramt. Den 17. maj 2006, rungede adskillige eksplosioner gennem fartøjet og i løbet af en time var Oriskany borte - på havets bund.
Og the U.S. militæret var faktisk med på den skæbne. Snarere ret så begejstret. Og det var fiskestimer også.
(Nuvel fisk kan ikke blive ‘begejstrede’ men lad det nu ligge.)
Da Oriskany blev bestilt og bygget i 1950 var det et af Amerikas mest avancerede fartøjer. Dets lange og begivenhedsrige liv i tjenesten - den sektion på Wikipedia fylder mere end 3000 ord - og understreger skibets vigtighed for militæret.  Med tiden gik den militære teknologi forbi fartøjet og det blev taget ud af drift i september 1976, og sat ‘stand by’ i årevis - hvis nu the Navy skulle få brug for at mobilisere en større flåde, og sådan forblev det frem til 1989.
Behovet kom aldrig og militæret fjernede alt brugbart fra fartøjet og forsøgte at finde en køber til selve skroget. Der var et par interesserede som viste sig ikke seriøse og the Navy fandt ikke selv en køber. Så i 2004 besluttede man at sænke fartøjet.
Mere præcist besluttede the Navy at bringe Oriskany ud i the Gulf of Mexico nær Pensacola, Florida, og sænke skibet og lade det 30000 tons tunge fartøj blive til et af verdens største kunstige rev.
Grundet miljømæssige overvejelser, og for at undgå den kommende orkansæson, fandt sænkningen dog først sted i foråret 2006. Den 17. maj lod et hold sprængningseksperter fra the Navy detonere mere end 250 kilo af sprængstoffet C-4 på strategiske steder, og en halv time senere var Oriskany på vej mod havets bund, og tog dermed første skridt til at blive hjemsted for masser af fisk og andet ocean liv.
I dag kaldes fartøjet ofte the "Great Carrier Reef," og man betragter det som en økologisk succes, mens andre mener det er en økologisk katastrofe - som Atlas Obscurabemærker, " selvom the Navy fjernede det meste af de farlige materrialer fra skibet før sænkningen så var der dog noget isoleringsmaterialer, maling og glasfiber der indeholder PCB, et skadeligt middel der blev forbudt i the U.S. i 1979”
Dog forsvinder disse materialer ingen steder hen - de er vanskelige at fjerne fra det enorme vrag. Oriskany er nu blevet en del af økosystemet - og den lokale økonomi. Skibet er blevet hjemsted for "goliath grouper, (jødefisk) kuffertfisk, rokker, tun sunfish, (tunvariant) og tropiske fisk,” ifølge Florida's officielle turist website, og samtidig blevet en turistmagnet for dykkere.
Vil du på en tur ned til Oriskany? I 2008 udgave the New York Times en 4 minutter lang video fra vraget - se den her.
Bonus fakta: The Oriskany blev en slags ‘stjerne’ i blockbuster filmen fra 1986 Top Gun. Hovedpersonen piloten Pete "Maverick" Mitchell (spillet af Tom Cruise) plages gennem hele filmen af sin fars, Duke Mitchells død. Duke var selv pilot og blev dræbt under Vietnam Krigen da han blev skudt ned af fjenden. Den fiktive Duke Mitchell tjente på Oriskany.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar