søndag den 30. juni 2019

Restauranters krig mod vand fra hanen

Da restauranter erklærede krig mod vand fra hanen 
At tage ud at spise kan være noget ‘pebret’ - i pris - blot for forretten og så ekstra penge for hovedretten og hvis dessert - Uha.
Den eneste gode nyhed for din tegnebog er at de fleste restauranter serverer vand fra hanen uden beregning. Det er i det mindste sædvanen og kunderne har vænnet sig til det. Men hvis du er restaurantejer - eller hvis du ikke bryder dig om den gratis drikkelse - ville du nok foretrække noget andet. Derfor kom Coke og Olive Garden ud i et mindre stormvejr for cirka et årti eller mere siden.
Historien begynder sent 1990’erne. Sodavandsgiganten og restaurantkæden skabte og indførte noget man kaldte “H2NO.” (Ganske kløgtigt, ikke sandt?) H2NO var et “læringsværktøj” for Olive Gardens tjenerstab i at “komme med tilbud om drikkevarer og gode salgsteknikker” - kort sagt lærte man dem hvordan man kunne få kunden væk fra ønsket om ‘vand fra hanen’ og til noget langt mere givtigt (for restauranten og Coke) valg at en betalt drikkevare. Her følger en screenshot af nogle af planens detaljer. En mere læsevenlig kan ses her.



Den plan burde aldrig være kommet frem for offentligheden. I sommeren 2001, surfede en Rob Cockerham på nettet (noget nyt og spændende dengang), og faldt over dokumentet - der dengang var på Coca-Cola’s interne hjemmeside. Den havde titlen “Success Stories: The Olive Garden Targets Water & WINS,” og beregnet til restauranter og andre partnere. Den skulle ikke være kommet ud til kunderne.
Men dengang var Internettet i sin vorden og det rene kaos, og dokumentet kunne læses af enhver der havde sidens URL. Uheldigvis for Coke, havde Cockerham et website der hed  Cockeyed.com (findes stadig) og han vidste hvordan man kan tage screenshots. Cockerham lagde så billederne på sit website med links til de originale sider, og beviste således deres legitimitet. (De billeder findes nu ikke mere, men du kan se en arkiveret version  her.)
Cockerhams postering gik helt viralt og næste dag trak Coke siden fra deres site. Det var for sent. To gange i august måned rapporterede the New York Times om H2NO campaign — første gang for at gøre opmærksom på Cockerhams afsløring, og få uger senere for at berette om Coke’s krig mod vand. Og som the Times påpegede i den anden artikel havde Coca-Cola ikke et problem med drikkevand - de solgte de endda under navnet Dasani.
“I produktionen af Dasani begyndte tapperiet med den lokale vandforsyning,” forklarede the Times, “der derpå filtreres for at opnå endnu mere renhed ved at benytte et state-of-the-art proces kaldes omvendt osmose. Det rensede vand beriges derpå med en speciel blanding af mineraler for en ren, frisk smag,” og så naturligvis sælges det for en dollar eller mere per flaske.
Bonus fact: I årevis var det forbudt for restauranter i New York City at servere vand fra hanen til kunderne medmindre kunden insisterede på det. Årsagen var ifølge the New York Times, en “besynderlig” regel der gik helt tilbage til mindst 1991, da byen stod midt i en alvorlig tørke. Men reglen var ikke særlig kendt, blev næsten aldrig håndhævet og har nok ikke hjulpet på manglen på vand. Byen ophævede loven helt og aldeles i februar 2014.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar