Den plan burde aldrig være kommet frem for offentligheden. I sommeren 2001, surfede en Rob Cockerham på nettet (noget nyt og spændende dengang), og faldt over dokumentet - der dengang var på Coca-Cola’s interne hjemmeside. Den havde titlen “Success Stories: The Olive Garden Targets Water & WINS,” og beregnet til restauranter og andre partnere. Den skulle ikke være kommet ud til kunderne.
Men dengang var Internettet i sin vorden og det rene kaos, og dokumentet kunne læses af enhver der havde sidens URL. Uheldigvis for Coke, havde Cockerham et website der hed Cockeyed.com (findes stadig) og han vidste hvordan man kan tage screenshots. Cockerham lagde så billederne på sit website med links til de originale sider, og beviste således deres legitimitet. (De billeder findes nu ikke mere, men du kan se en arkiveret version her.)
“I produktionen af Dasani begyndte tapperiet med den lokale vandforsyning,” forklarede the Times, “der derpå filtreres for at opnå endnu mere renhed ved at benytte et state-of-the-art proces kaldes omvendt osmose. Det rensede vand beriges derpå med en speciel blanding af mineraler for en ren, frisk smag,” og så naturligvis sælges det for en dollar eller mere per flaske.
Bonus fact: I årevis var det forbudt for restauranter i New York City at servere vand fra hanen til kunderne medmindre kunden insisterede på det. Årsagen var ifølge the New York Times, en “besynderlig” regel der gik helt tilbage til mindst 1991, da byen stod midt i en alvorlig tørke. Men reglen var ikke særlig kendt, blev næsten aldrig håndhævet og har nok ikke hjulpet på manglen på vand. Byen ophævede loven helt og aldeles i februar 2014.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar