Kartoffelmos nyeste våben i klimakrigen
I sidste uge smed klimaaktivister tomatsuppe mod Van Gogh’s “Solsikkerne” maleriet i London National Gallery.
Ligeledes, i sidste uge limede fanatikere sig til gulvet hos en Volkswagen udstilling i Tyskland, og klagede derpå ganske bittert da Volkswagen ikke gav medhold i deres ønske om at være martyrer og ikke gav dem potter de kunne “urinere og have afføring i.”
Igen, i denne uge kastede klimaaktivister kartoffelmos modClaude Monet’s “Høstakke,” og limede der næst deres hænder til væggen.
Typisk for sådanne grupper tweetede de stolt om deres heltemodige kamp mod solen:
Ifølge Twitters oversættelse lød det:
Vi gør denne #Monet til en skueplads og offentligheden til publikum. Hvis der kræves at et maleri #Kartoffelbrei får kastet mos på sig for at minde samfundet om at den fossile kurs slår os alle ihjel: Jamen så giver vi dig #Kartoffelbrei på et maleri!
The tweet der følger med videoen slår fast:
To aktivister fra @AufstandLastGen lagde kartoffelmos på Monet's maleri "Les Meules" i tMuseum Barberini (Potsdam) og limede sig derpå til gulvet.
Iølge CNBC, skadede stuntet ikke maleriet, der for nylig blev solgt for $110.7 millioner på en auktion og var bag beskyttende glas. En af kvinderne skreg sin eksistentielle angst ud da hun knælede foran maleriet:.
“Vi er i en klimakatastrofe. Og alt I er bange for er tomatsuppe eller kartoffelmos på et maleri.” råbte kvinden på tysk mens hun knælede foran Monets maleri. “Dette maleri bliver værdiløst hvis vi skal kæmpe om maden.r”
Den samme artikel fortæller at politiet anholdt diss ynkværdige mennesker. De løsnede dem muligvis omsorgsfuldt, hvor det ville være mere passende at efterlade dem så de selv kunne slippe fri (ligesom at fæstne en tyvs øre til en pæl som man gjorde i gamle dag, med den konsekvens at tyven blev nødt til at bryde sig fri, med masser af smerte til følge. I dette tilfælde havde ‘tyven’ dog selv sømmet sig,(limet sig) til pælen.
Lige for tiden er Tyskland midt i en kæmpekrise, en der vil have alvorlige følger når det drejer sig om fødevarer og husly, I 2018 ignorerede man srorsnuden Trumps advarsel om ikke at standse produktionen af brændsel for at fedte for galskaben i klimaforandring, især fordi man gjorde sig afhængig af russisk naturgas.
Image: Attacking Monet. Twitter screen grab.
Nu med rørledningen ikke kun stoppet (ved Putin) men ødelagt, (hvem mon gjorde det?) kan Tyskland se frem til en vinter kold og mørk, og med fødevaremangel (man skal jo bruge brændstof for at levere til butikkerne) og der kan indtræde en følelse af Middelalder. Det tyske folk vil så ikke længere frygte global opvarmning de vil desperat omfavne den.
De demonstrerende taler naturligvis til et meget lille publikum. De kommer fra den akademiske overklasseverden (eller ønsker de gjorde). De fleste mennesker er fløjtende ligeglade med et maleri til ca. $110 millioner af en fransk kunstner, død for lang tid siden. Måske betragter de det som et nytteløst eksempel på dekadence og får “sig en sund latter over det overbetalte makværk.”
Med hensyn til “eliten” som disse aktivister tweeter til så er de allerede ombord på klimaforandrings agendaen, men sandsynligvis er de krænket over at aktivisterne med vilje forulemper de ting som deres klasse værdsætter.
Med andre ord så er dette skuespil (som aktivisterne klargjorde de havde til hensigt at opføre) ikke noget der vil have succes hos noget publikum i Tyskland denne vinter.