Kort tid efter at uafhængighed af England var vundet stod United States overfor endnu en krig. De muslimske pirater der opererede i kystområderne ved Nordafrika pågreb US skibe og europæiske skibe der sejlede i internationalt farvand, kaprede dem og forlangte løsepenge - eller de ville blive plyndret.
I 1786 mødtes John Adams og Thomas Jefferson i London med Tripoli's muslimske ambassadør i Storbritannien for at få udspørge om grunden til denne arabiske fjendtlighed. Ambassadøren erkendte at angrebene var uprovokerede men han forklarede at det var deres ret og pligt ifølge Koranen for trofaste muslimer at plyndre, og gøre vantro til slaver - og at de muslimer der døde under forsøgene gik direkte til paradis. For at standse angrebene indvilligede United States i at betale skat til de barbariske pirater svarende til 20 procent af nationalproduktet. Først senere igangsatte et opbragt United States to krige imod dem og som sluttede med sejr i 1815 og dermed slut med løsepengebetalingerne. De europæiske nationer, der handlede hver for sig eller samlet undertrykte ligeledes pirataktiviteten med den franske besejring af Algeriet i 1830 og dermed blev det sidste søm slået i de Barbariske Piraters kiste.Se også denne artikel på Synopsis om USA's kamp mod pirateriet.
I dag sejler der så igen muslimske pirater ved Afrikas kyster. Flertallet er somaliere, disse pirater har allerede angrebet mere end 60 skibe i år i nærheden af Adenbugten - næsten 5 gange så mange som sidste år. Piraterne får stadig større mod da rederne viser sig at være villige til at betale løsepenge for at få skib og besætning tilbage i god behold, næsten ligesom United States gjorde under de Barbariske Pirater. Se også denne artikel på Synopsis om løsepengebetaling, også af Danmark.
Det har kun haft meget lidt indvirkning i bestræbelserne for at få dette pirateri til at ophøre, da disse kriminelle investerer deres usmagelige indtægter i stadig mere sofistikerede våben og hurtigere både som de benytter til at indfange deres bytte. Til forskel fra Barbariets piratdage da betød løsesumbetaling, at et land fik fri passage for alle dets skibe. Men nutidens betaling opmuntrer blot til flere og flere angreb, herunder at man generobrer skibe der tidligere var frigivet efter betaling, hvis disse igen skulle sejle ind i piraternes hule.
United States, England og adskillige andre lande har sluttet sig sammen om at etablere en Kombineret Flådestyrke (CM), med base i Bahrain, der med succes har afbrudt den illegale kontrabandehandel i regionen og stået op imod nogle af piraterne. Men det stigende antal piratangreb viser, at der er behov for at der gøres meget mere. Pirateriet får priserne på transportomkostningerne til at stige for rederne. De store tab stammer ikke kun fra løsepengene, men også fra tabte indtægter ved at skib og besætning er inaktive, lasten går tabt, skibe går tabt mv.
Nogle regeringer har taget deres egne forholdsregler og givet signal om, ikke at røre ved skibe under deres flag.
Den 4. april 2008 pågreb somaliske pirater en fransk luksus yacht, dog uden passagerer, men med en 30 mands besætning i Adenbugten. Otte dage senere blev mandskabet løsladt efter der var betalt løsepenge. Men franskmændene opsporede de 12 pirater ved hjælp af fly, landsatte kommandoenheder der fangede seks og fik fat i en del af løsepengene. De seks pirater afventer nu en retssag i Paris.
Det geografiske område CMF dækker er meget stort. Derfor må skibsrederne selv tage deres forholdsregler så piraterne tænker sig om to gange inden de angriber. Branchen må og skal investere i overvågningsudstyr, forsvars og opsporings udstyr og teknologier. Små radars placeret for at dække blinde vinkler på et skibs stævn - der ofte benyttes af piratbådene for at opnå overraskelsesfordelen. Entringsmodforanstalninger der hurtigt kan flyttes kan anbringes forskellige steder på skibet for at gør entring vanskeligere. Private, meget mobile skibsenheder, hurtige martime sikkerhedsstyrker kunne affyre "varselsskud" når skibene befinder sig i disse farvande mens de flyttes rundt på de forskellige fartøjer.
Mens dette skrives er mere end et dusin skibe af forskellige nationaliteter og deres mandskab holdt som gidsler af pirater der afventer betalingen i millioner af dollars - to er netop blevet opbragt i slutningen af september. Prisen på løsepengene er steget- næsten 35 millioner dollars i sidste uge for opbringningen af et fartøj fra Ukraine. Ulig de trosdogmer som blev fremholdt af Tripoli's ambassadør i England for 222 år siden, da er grådighed hovedmotivationen for nutidens pirater. Da de ved at deres udbytte af løsepengene bedst opnås ved at sikre at såvel mandskab som passagerer udleveres i live, så sker det ikke altid. Uheldigvis har nogle af misdæderne, som ofte er høje af stoffer, ikke den nødvendige disciplin og respekt for liv.
I den komiske opera "Piraterne fra Penzance" fra 1879 begynder historien da dens helt fejrer sin 21 års fødselsdag og således også afslutningen på hans uddannelse som en ung pirat, og erfarer, gennem sin tunghøre barneplejerske, at for lang tid siden begik hun en fejl: Hans faders sidste ønske til hende var ikke at lade ham oplære som "pirat" men som "lods." Den nødvendige oplæring som den skildres i "Piraterne fra Penzance" er unødvendig for nutidens pirater, der motiveret af fattigdom og manglende uddannelser kun har kriminalitet, der hurtigt læres over natten - sammen med et skud af frygthæmmende stoffer at vende sig til.
Ligesom i komedien "Piraterne fra Penzance," har piraternes kapring af det ukrainske fartøj været noget af en komedie. Deres oprindelige krav på 35 millioner dollars blev hurtigt nedsat efter at skibets last blev efterset. Man fandt ud af, at våbene var brugte og at de 33T-72 tanks ville kræve at skibet kom i havn, piraterne indså da, at lasten kun havde lidt gensalgsværdi. Det var heller ikke så sjovt for piraterne at krigskibe fra US Navy nu har omringet dem.
Som det krævedes tilbage i de forrige århundreder for at besejre de Barbariske Pirater, kræves der såvel individuelle som kollektive bestræbelser for at tage modet fra piraterne, af de som angrebene er rettet imod, og som er fortørnet over at skulle betale løsepenge og som endegyldigt er besluttede på at gøre noget alvorligt ved det.
James G. Zumwalt, a Marine veteran of the Persian Gulf and Vietnam wars, is a contributor to The Washington Times.
Der er kun en god løsning på pirateri: A quick drop and a sudden stop. Simpelt.
SvarSletNetop, sådan var det også tilbage i tiden da USA endelig havde fået nok. Med mænd som William Banbridge, William Eaton, og skvadronøren af Byron'ske dimensioner Stephen Decatur, der blev folkehelte bankedes barbarerne på plads og der blev ro i området. Disse folkeheltes eftermæle blev med begejstring genkaldt af General Patton da han landede, 150 år senere, på Marokkos og Algeriets kyster, denne gang for at besejre en anden barbarisk og imperialistisk plage - Nazisterne.
SvarSlet