torsdag den 22. oktober 2009

Eldrevne biler hvor langt er man kommet

Hybridbatterier: En ubekvem sandhed.

Glem alt om værdifulde metaller som guld og sølv. Milliardæren Warren Buffet investerer i litium fordi der meget snart vil være brug for ubegrænsede mængder at dette metal til brug i elektriske- og hybrid bilbatterier.

Men hold lige hestene før du optager et tillægslån i dit hus for at investere. Overvej at hele grundlaget for eventyret kan falde. Jovist, værdien på lithium vil stige når regeringerne føjer sig efter de grønne aktivisters krav oml at "opmuntre" bilproducenter til at fremstille flere el- og hybridbiler. På et tidspunkt vil den øgede pris på lithium tvinge prisen på disse køretøjer så højt op, at den almindelige forbruger ikke har råd.

Mens priserne på andre teknologier, som hjemmecomputere og mobiltelefoner er faldet eftersom produktionen er vokset med raketfart, er el/hybrid alternativet dømt til at blive offer for sin egen succes - medmindre, selvfølgelig regeringen griber ind.

En livslængdepris på et hybridbatteri til en bil er lige for tiden det tredobbelte af en motor i en benzindreven bil, omkring 8000 dollars. Råmaterialet udgør 70% af denne omkostning. Med Klimakonferencen i København til december - hvor Nobelprismodtageren Barack Obama håber at kunne overbevise verden om at den skal frigøre sig for olien - vil prisen på amerikansk lithium være steget med 100% på 60 dage. Eksperterne forudser en 600%'s forøgelse inden udgangen af 2010.

Hvor meget vil du egentligt betale for at reducere CO2 udledningerne? Det tredobbelte? Det firdobbelte? Hvis eksperterne har ret så forsæt selv....

Der er masser af grunde til IKKE at købe en elektrisk eller hybrid bil: Den manglende præstationsevne, den kortere rækkevidde, og lastevne; i store træk alt det man behøver når man køber en bil. Jo, konstruktørerne vil isætte større batterier, men det vil kun medføre en nedgang i efterspørgslen efter el-hybrid biler ved den øgede efterspørgsel efter lithium.

For eksempel den højtydende 2010 GM Volt Hybird. Dets lithium batteri koster chokerende 21000 dollars. Lad mig understrege, det er kun for batteriet, og det i dagens priser på lithium.

Det ville hjælpe noget på det om det så kunne betale sig udregnet i kørt kilometer. Det kan det ikke. En hel forsamling af benzindrevne automobiler vil kunne gøre det bedre end hybriderne, og diesel vil hele tiden besejre hybrid i brændselseffektivitet. Alligevel er "Hybridtroen" fremherskende i Vesten.

Blot fordi man kombinerer en lille eksplosionmotor med en generator og en el-motor, det kan altså ikke kaldes innovativt. De desperate bilproducenter har døbt denne kombination af en ethundredeårig gammmel teknologi som "hybrid-el-teknologien." Det er det samme som at kalde dig selv en "hybrid vegetar" fordi du undertiden spiser grønsager.

Er el-biler og hybrid-elbiler tilmed levedygtige? Nu når vi omtaler emnet, hvad med vindmøller og solpaneler? Sørgeligt at sige, men videnskabsfolk siger det gælder altså ikke. Vil de så nogensinde være duelige? Her er det guruerne for det grønne marked kommer frem og forsikrer os, at vi er på rette vej!

Det er også her regeringen sandsynligvis til træde til, og som kun regeringer kan, forvandle reglerne for markedet. Oversat: Du vil en dag komme til at betale din store andel af din selvretfærdige nabos bil, uanset om du bryder dig om det eller ej, gennem en statsstøtte til lithium. Det er lige netop det de kloge investorer som Buffet regner med.

De grønne markedsfortalerne hævder, at det en dag vil være muligt for batteriteknologien at foretage en opladning på mindre end 20 minutter og at man kan rejse helt op til 700 kilometer på en enkelt opladning! Hvornår vil det mon ske? Vær nu ikke skeptisk! Vi er på rette vej og det er det der gælder. Indtil da, så klap i og betal dine skatter og afgifter!
Har du det bedre nu?

Kendsgerninger og videnskab er sat ud af spillet i denne debat. Det burde være grund nok til ikke at spilde offentlige midller på at udvikle hybrid-elbiler. Læg dertil den uomtvivstlige kendsgerning, at des flere batterier der fremstilles, des mere vil de astronomiske omkostninger blive, og så kan man undre sig over, hvad det var der fremelskede dette vanvid?

FamilySecurityMatters.org Contributing Editor Mischa Popoff is a freelance political writer with a bachelor’s degree in history. Contact him at mischap@telus.net.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar