onsdag den 14. oktober 2009

Fremtiden i Rummet

Fremtiden i Rummet

Årsdagene for Sputnik og SpaceShipOne peger hen til den private sektors opdagelse af Rummet.

Rand Simberg

52 og 5. Det var de respektive årsdage her forleden for Sputnik, og vinderen af X-Prize. Begge begivenheder rystede rumpolitikens verden og den teknologiske verden på hver deres måde.

Det første igangsætte med et brag et omkostningskrævende rumkapløb i en eksistensiel krig mellem frihed og totalitarisme, og næsten et dusin år senere kulminerede det i, at amerikanske astronatuer gik rundt på Månen i juli 1969. Vi lever nu med denne arv, med et gigantisk og pralende dyrt rumprogram i en tid med galoperende underskud samtidig med at vi står på randen af et teknisk og budgetmæssigt kollaps.

Sputnik 1, 1957

Det andet igangsatte endnu er kapløb, men et der indeholder mange flere løfter for at vor nation virkelig skal blive ægte rumfartsrejsende.

For fem år siden da SpaceShipOne forlod atmosfæren og nåede op i 100 kilometers højde for anden gang på to uger da forandredes tankegangen hos mange vedrørende politik og investeringer. I løbet af natten skiftede den private mulighed for rumrejse fra noget de mange professionelle i den statslige rumfartsindustri smilte af, eller kluklo over, og endda gav anledning til rullen med øjnene til noget man nu burde overveje langt mere seriøst og man skulle nu forholde sig til at enkeltindivider nu kunne foretage egne rumrejser for egne midler og med deres eget formål. Det lagde grunden til den stigende enighed i Washington (trods modstand og ihærdige kampe fra nogle af lovgiverne i Kongressen) at NASA skal undlade at beskæftige sig med rumtransport af personnel gennem affyringen af raketter fra jorden og overgå til at blive en god kunde hos den private sektor.


SpaceShipOne

Det igangsatte også en ny værdsættelse og interesse fra investeringssamfundet for de nye markedsmuligheder i rumfart og muligheden af nye medspillere der kan forvandle og give processen mere dynamik. Dette betyder at investeringer vil begynde at flyde, ikke kun til Virgin Galactic Company som var den direkte anledning, men også til XCOR, Armadillo Aerospace, Masten Space Systems, og andre spillere i det nye suborbitale spil.

Udover det så førte det til en nyopdagen værdsættelse af værdien at uddele priser hos NASA, skønt potentialet var blevet hæmmet af en modvillig Kongres. Var X-Prize ikke blevet en succes er det usandsynligt at Centennial Challenges programmet der blev stiftet et år tidligere (på 100 års dagen for brødrede Wrights første flyvning) ville have fået den fremdrift der er tilfældet. Der er tillokkende pengefonde til mange forskellige gøremål i nyttige flyve- og rumfartsteknologiske demonstrationer og forsøg.

For de der fokuserer på at man kun komme ud i rummet ved vertikale affyringer og landinger har Lunar Landing Challenge vist sig at være en spore for begge grupperingers entusiasme og investeringslyst. Der vil være adskillige firmaer der konkurrerer i denne måned om første og andenpriserne, herunder det tidligere nævnte Armadillo óg Masten og de nye Unreasonable Rocket og Bon Nova.

Den oprindelige X-Prize havde kun en seriøs konkurrent, men forskelligheden i tilgangen til opgaven der blev udstillet med LCC vil give en solid niche for teknologier der vil gøre det muligt at få rumtransport der er til at betale, ikke kun fra jorden til Rummet, men også adgang til andre planeter. Det kan tillige opnås for en brøkdel af de omkostninger der benyttes i et typisk NASA projekt.

Udover det vil det give et selvforstærkende forretningsgrundlag for nogle, om ikke alle for alle disse nye tiltag der vil gøre det muligt for dem at kunne tilbyde prisbillig transport til både regerings- som private formål og kunder. Bare det at de er kommet frem har skabt et revolutionerende nyt marked for rumvidenskab, der er til at betale, og som vil kunne give synergi hos udviklerne, en synergi der er nødvendig for at udvikle industrien i profitabel retning. Det vil også demonstrere sin værdi for skatteyderne ved at kunne give mere videnskab for færre penge. Når der er opnået mere erfaring i at rejse i det nære rum da vil mulighederne åbne sig op gradvist, man vil flyve højere og hurtigere man vil opnår erfaringer til udviklingen af nye rejsemidler indtil det at rejse i det nære rum vil ende med, at man kan rejse længere ud, altsammen til priser der kan betales, med alt det vil kunne indbefatte for vor fremtid i rummet.

Det er den vej som vi gik bort fra i vor panik over Sputnik, for mere end 50 år siden, men nu er vi endelig helt og fuldt tilbage på sporet. Med den fortsatte fejlagtige fokusering på "sådan har vi altid gjort" og den medfølgende omkostningsfyldte regerings rumpolitik, og mens private foretagender afventer en beslutning fra Obama administrationen i lyset af Augustine rapporten der udkommer i denne måned, så ser det ud til på denne dag med dobbelt årsdage, at en ny tilgang der ikke kan standses er igangsat.

Hvis du vil imponeres så se denne video af en tur med SpaceShipOne. (synopsis-link)

1 kommentar:

  1. Tak for flyveturen. Fantastisk, og så tager han billeder med sit digitalkamera og iført solbriller. Cool.

    SvarSlet