mandag den 2. august 2010

Chevy Volt: En nutidens Ford Edsel

Chevy Volt: En moderne Edsel

Rick Moran

I fredags kom vor præsident til den GM fabrik der er ansvarlig for at påtvinge offentligheden den elektriske hybrid lemon, Chevy Volt

Hvor dårlig er bilen så? lad os begynde med prisen, 41000 dollars, det er så man blive lysvågen - kun en anelse mindre end gennemsnitsindkomsten for en almindelig amerikansk familie (48000 dollars). Så er der nyheden om at den kan køre 'imponerende' 40 miles blot på batteriet - det er kun en anelse mere end gennemsnitsafstanden til arbejde for en meget stor del af de amerikanske arbejde (32 miles).

Men den helt store elendighed og nyhed er det beløb som skatteyderne har hældt ind i at få denne Edsel på markedet. (Henvisning til en af de mest eklatante fiaskoer hos Ford Motor Co. Ford Edsel som blev et flop fra begyndelsen - synopsis kommentar.)


Image by Richard Terrell

John på Powerline:


Ifølge Obama er Volt fremtidens bil. Det kunne den være, hvis vi anvender Obamacare modellen for automobilindustrien. Jeg tvivler på det vil lykkes. Edward Niedermeyer New York Times klumme-skribent og medredaktør kaldte Volt for en elektrisk citron. (The Times gav endog en sarkastisk illustration til Niedermeyer's klumme. Hvad er der dog sket med New York Times?) Niedermeyer kommer med oplysninger der er nødvendige for at forstå de analyser der er givet garanti for, men som Obama sparede publikum for.
At opgøre, hvor mange skatteyderpenge der er blevet spildt på denne hastigt udviklede Volt er ikke nogen nem opgave. Begynd med de 50 milliarder dollars i kaution (uden hvilket intet at dette havde været nødvendigt), læg dertil 240 millioner dollars i ydelser fra Energiministeriet som GM har fået sidste sommer, de 150 millioner dollars i penge fra forbundsregeingen til Volt'ens koreanske leverandør af batterier, op til 1,5 milliard dollars i skattereduktion til køberne, og til andre forbrugerinitiativer, og en væsentlig del af de 14 milliarder dollars lån som GM fik i 2008 for at "omstrukturere" sine fabrikker, og så har du en fornemmelse af, hvor meget af skatteydernes kontanter der ligger i hver eneste Volt.
Hvis du nu ikke kan modstå dette hybrid bæst så vil regeringen give dig 7.500 dollars i tilskud for at købe den. Det vil stadig gøre den cirka 3000 dollars dyrere end den gennemført elektriske Nissan Leaf, der har en rækkevidde på 100 miles - næsten 2,5 gange så langt som Volt. (Efter 40 miles træder en 4 cylindret benzinmotor i aktion og rækkevidden stiger til næsten 300 miles.)

Der er vist ingen tvivl om at der er rigtig mange grønne tosser der vil springe på denne chance for at vise hvor samvittighedsfulde de er når de køber denne fiasko. De vil få sig et køretøj med mangelfuld kraft, de vil kunne prale med at de frelser Planeten, og i al hemmelighed vil de forbande Volten rundt om middagsbordet med familien.

Hvis dette er fremtidens bil, da vil der meget snart være god plads på vore gader og motorveje.

http://www.americanthinker.com/blog/2010/08/chevy_volt_a_modern_day_edsel.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar