mandag den 7. marts 2011

Holywoods forelskelse i fascismen

Hollywoods forelskelse i fascismen


Ellis Washington
Mennesker som Jer ville være døde. Jeres mødre, Jeres forfædre ville alle være blevet gasset til h..... Jeg elsker Hitler.
~ John Galliano, Hollywood mode designer
Fascisme er et regeringsystem under ledelse af en diktator der har den fulde kontrol, og med overlæg undertrykker modstand og kritik, ensretter al industri, handel mv., og betoner en totalitær nationalisme, statssocialisen og ofte racsime. Dagens klumme går i dybden med Hollywoods kærlighedsaffære med fascismen som den er afsløret i den populære filmtrilogi "The Matrix"skrevet og instrueret af de berømte Wachowski brødre.
Venstrefløjen og deres nyttige propagandaidioter har monopol over modeverdenen, popmusikken, kunsten, Boradway og Hollywood, den sidstnævnte som i over 100 år har ført Platons aforisme til det nihilistisk ekstreme - "Giv mig musikken (æstetikken) i en nation og så er jeg ligeglad med, hvem der skaber dens love, jeg vil kontrollere dets befolkning."


I løbet af 1930- og 40-erne blev bohemevenstrefløjen typisk holdt i snor af høringerne i Husets Komite mod Uamerikanske Aktiviteter høringer der efterforskede filmindustrien i Hollywood, og som førte til at hundredevis af skuespillere kom på den sorte liste, sammen med skribenter og instruktører. Tidligt i 1950'erne skræmte, udstillede og dømte høringerne i senator Joe McCarthys permanente senatskomite, højtplacerede radikale venstrefløsjorienterede, socialister, progressive, kommunister og kommunistsympatisører i forbundsregeringen, særligt i Udenrigs- og Skatteministerierne.


Beklageligvis førte et pres fra venstrefløjen, og politisk misundelse og fejghed fra højrefløjen, til at McCarthy kom under censur gennem Senatet i 1954 og det varede ved lige til hans død som amerikansk helt i 1957. Ikke desto mindre har hans indsats og arv sejret 40 år senere ved frigivelse af krypterede sovjettelegrammer der kollektivt kaldes Venona Project, i 1995. Disse dokumenter ikke kun retfærdiggør McCarthy's antikommunist høringer, men afslørede at Sovjet spiontjeneste var aktiv i United States i løbet af 1940- 50-erne og var langt mere omfattende end de fleste lærde og Kongressen kunne begribe dengang.

Med senator Joe McCarthy borte havde fascisterne, de progressive og den radikale venstrefløj ingen til at holde øje med dem og afbalancere deres bestræbelser mod at bringe det amerikanske samfund ud i anarki og sociale revolutioner og kontrarevolutioner som i 60-' og 70'erne som en skamløs forløber for at ødelægge Amerikas jødisk-kristne traditioner og etablere en europæisk lignende statssocialisme.


I kapitel 10 i Johan Goldberg's "Venstreorienteret Fascisme" giver forfatteren en fremragende historisk analyse af Holywoods kærlighedsaffære med fascistiske temaer i film, både fra den ideologiske venstrefløj som højrefløj. Fra venstresiden er de fascistiske temaer åbenbare i sådanne Hollywood propaganda film som: "American Beauty," "Forrest Gump," "Regarding Henry," "Døde Poeters Klub," og "V for Vendetta." På højresiden er de fascistiske temaer tydelige i film som: "Dirty Harry," "Braveheart," "Den Sidste Samurai," "Gladiator," og "300."


Filmen "The Matrix" er en allegori for fascismen (med nogle overtoner fra Platon, Marx og Nazismen) og fremstiller en post-apokalyptisk fremtid, hvor virkeligheden som den opfattes af de fleste mennesker, er som en eksistentiel simuleret virkelighed skabt og kontrolleret af legioner af 'intelligente' maskiner for at forsone og undertrykke den menneskelige befolkning, med mængder af nyfødte babyer der indhøstes som afgrøde. Varmen fra deres kroppe og elektriske aktivitet benyttes i åndelig henseende som en energikilde for at opretholde deres maskiners herrers handlinger, og som den overlevende menneskehed forbliver velsignet uvidende om. Denne side af historien minder mig om allegorien med Platons Hule og brain-in-a vat teorien. (at tanker og handlinger kan styres udefra).


Neo (Keanu Reeves), som sine kolleger, lever i et borgerligt 'bur', et dronelignende liv lænket til sin computer i den lille firkant. Ved et lykketræf benytter han sin computer til at hacke sig udenfor Matrix og får et afgørende møde med Morpheus (Laurence Fishburne) der tror at Neo er "den udvalgte ene", en mand der er proferet om af Oraklet for at afslutte krigen gennem sin ubegrænsede kontrol over Matrix. 


Morpheus tilbyder at befri Neo's sind fra de parasitiske og manipulerende kræfter der bogstaveligt talt lever af ham i bytte for "sandheden." Neo-hedenskaben og Rousseaus gudeliggørelse af vor primitive natur er åbenbar da Neo tilslutter sig et hedensk hemmeligt selskab Zion, de frakoblede menneskers underjordiske tilflugtssted i den virkelige verden der befinder sig i Dionysisk hæder dybt ned i Moder Jords skød, fuldstændig opsat på at føre krig mod the Matrix og indføre en ny humanistisk utopia.


Idet det er et ekko af marxistiske temaer repræsenter Neo sit autentiske parti og klasseidentitet, men det definerer også hans status; det Nietzsche kalder et Nyt Menneske, et Overmenneske, (Superman) hvis vilje til magt er naturstridigt og tillader ham at flyve og lave om på fysikens love for at standse  Sentinellerne (robotter med mange fangarme der stræber mennesker efter livet) Goldberg påpeger at nazitemaet i The Matrix i stedet for at "suge blodet ud af jøder," da er fjenden det som New Agerne i det 19. og 20. århundrede kaldte Maskinen eller "das System."


De parasitiske marionetstyrere i Matrix kaldes "agenter." De ser måske menneskelige ud, men er robotter som af Goldberg beskrives som "farveløse, glædesløse hvide mænd i sorte jakkesæt; de afviser atutenticiteten af menneskeligt liv til gengæld for kold logik og mekanistiske prioriteter.... Der synes kun at være få af dem, men de er overalt, kan iføre sig menneskelig skikkelse og løbe overalt. Kort sagt de er tegneserie versioner af alt det nazisterne sagde om jøderne."


Det seneste Academy Awards (Oscarudeling) viste Hollywood i sin mest perverse og dekadente form da legioner at talentløse, arrogante skuespillere, grimt talende kvinder og rædselsfulde ligegyldige film angreb seernes følsomhed. Hele forestilling minder mig om en lignelse af Jesus, "Hvis den blinde fører en blind, falder de begge i grøften."


Hvis jeg fik valget da ville jeg ikke bytte et eneste bind af de store klassiske værker om æstetik eller litteratur for al Hollywoods frembringer helt tilbage til D.W. Griffiths klassiker fra 1915, "En Nation Fødes," den dyreste film dengang og den første film skabt i Hollywood. Denne propagandarædsel genoplivede Ku Klux Klan og førte til fornyede udbrud af racebetinget terror mod sorte over hele Amerika.

Det er den djævelske arv fra Hollywood der fortsætter med uformindsket kraft lige til i dag.

Så længe Hollywood besidder et monopol på film, kultur og æstetik, da vil det amerikanske samfund forblive ofre for den hvirvelstrøm der vælder ud fra dette cinematiske Babelstårn.


http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=271041


Ellis Washington is former editor of the Michigan Law Review and law clerk at The Rutherford Institute. He hosts a radio program Thursdays at 10 a.m. Eastern on 1620 AM in Atlanta. It can be heard online at the Radio Sandy Springs website. Washington is a regular co-host of the popular radio show, Joshua's Trial heard Saturdays on WDTKam.com. Visit his website, the Ellis Washington Report. Washington is a graduate of John Marshall Law School and a lecturer and freelance writer on constitutional law, legal history and critical race theory. His latest book is "The Nuremberg Trials: Last Tragedy of the Holocaust."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar