torsdag den 6. oktober 2011

Spontan orden i kaos


Spontan Orden

John Stossel


Forestil dig du er vor Hersker. En entreprenør fortæller dig han ønsker at skabe noget han kalder en 'skøjtebane.' Unge som gamle skal spænde klinger på deres fødder og løbe af sted på en oval bane, lave mønstre som de nu finder er smukke og passende.


Du vil så muligvis sige, "Det skal reguleres - der skal være stoplys, fartgrænser, lyssignaler -  der skal være en baneleder til at holde øje med skøjteløberne. Man kan da ikke forvente at skøjteløbere selv kan finde ud af deres løb på banen."


Det gør de dog alligevel. De skaber helt spontant deres egen orden.

Udendørs skøjtebane - af alle steder Mexico City 

I sidste måneds Tale til Nationen sagde præsident Obama at Amerika har brug for flere passagerertog. Hvordan ved han det? I årevis har politikerne lovet at flere af os skal køre i tog, men det er ikke sket. Folk elsker deres biler. Nogle subsidierede tog koster så meget per rejsende at de ville være billigere at lade dem køre i taxi.

Politikerne store forkromede planer fejler og falder igen sammen.
   
Som en kontrast, trods besværligheder fra regeringen giver den private sektor os meget mere for færre penge - uden central planlægning. Det kaldes 'spontan orden.'
     
Lawrence Reed, fra Foundation for Economic Education, forklarer det på denne måde:
"Spontan orden er hvad der sker når man lader folk være i fred - når entreprenører .... ser folks ønsker ...og derpå indfrier disse ønsker."
"De svarer på markedets signaler, på priserne. Priserne fortæller dem hvad der er brug for og hvor presserende det er, og hvor der er brug for det. Det er helt sikkert langt bedre og mere produktivt end at stole på en håndfuld fra eliten i et eller andet bureaukrati langt borte fra virkeligheden." 

Denne holdning er ikke intuitiv. Gode ting sker, hvis man lader folk være i fred? Jovist, nogle af os er dumme - Obama og hans rådgivere er kloge. Det er intuitivt, at mene at de bør tage beslutningerne for den store gruppe.
"Nej," svarede Reed. "I et frit markedssamfund, er de stumper af information der er brug for for at få tingene sat i gang -- skabe den produktion folk ønsker -- spredt i hele økonomien. Det som bringer dem sammen er kræfterne bag efterspørgsel og tilgængelighed og priser der er afspejles ved dette."

Priserne er information.
   
Revolutionen med Den personlige computer, PC'eren, er et godt eksempel på spontan orden.

"Ingen politiker, ingen bureaukrat, ingen central planlægger, ingen akademiker satte sig bag et skrivebord før det skete, før Silicon Valley dukkede op og planlagde den," føjede Reed til. "Det skete, fordi private iværksættere svarede på markedets muligheder. Og en af de store dyder ved det er, at hvis de ikke fik lavet det rigtigt, ville de miste alt. Markedet sendte et signal om at noget skulle gøres. Når politikerne misforstår det, betaler du og jeg prisen."

En anden måde at forstå 'spontan orden' er at tænke på noget så enkelt som en blyant. Leonard Read, der grundlagde Faoundation for Economic Education, skrev et essay med titlen, "Jeg, blyanten," der indledtes med "Ikke en eneste person på jordens overflade ved, hvordan man laver en blyant."

Det lyder helt absurd -- men tænk lidt over det. En person kan ikke lave en blyant. Et stort antal mennesker deltager i at fremstille materialer der bliver til en blyant: Træet, messingen, grafitten, viskelæderet i toppen, malingen og så videre. Gå så et skridt tilbage, til de mennesker der fremstiller savene og maskineriet der benyttes til  materialerne der indgår i en blyant. Før det, mennesker i miner der skaffer jernet, til at skabe de maskiner der forarbejder materialerne i blyanten. Det hele uden central ledelse, uden at disse mennesker har en anelse om at de alle arbejder på i sidste ende at fremstille blyanter. Tusinder af mennesker, i minedrift, støberier, savværker, samlesteder, forsendelse, salgsled og afskibning -- og dog kan du købe blyanter for småpenge.
Se denne interessante vidoe om blyantfremstilling:


Det er 'spontan orden' og det kan ses i hvert eneste produkt vi køber, uanset hvor kompleks dette produkt er.
   
Det er da tankevækkende.


http://www.humanevents.com/article.php?id=41681

John StosselJohn Stossel is host of "Stossel" on the Fox Business Network. He's the author of "Give Me a Break" and of "Myth, Lies, and Downright Stupidity." To find out more about John Stossel, visit his site at >johnstossel.com.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar