‘Sharia Medicin’: Egyptisk klinik behandler med kamelurin
Raymond Ibrahim
Et egyptisk TV program
viste, hvordan islamisk Sharia lovs mange opskrifter ikke kun støder
sammen med moderne tiders koncepter som ytringsfrihed og religiøs
frihed, men også med lægevidenskab og almindelig videnskab.
Den
16. september var den populære TV-mand Wael El-Irbahi gæst hos Dr.
Zaghus al-Naggar en prominent islamisk tænker og Formand for Egyptens
Komite for Videnskabelige Holdninger i Koranen, om emnet medicinsk
videnskab og Islam. Uundgåeligt dukkede ideen om at drikke kamelurin -
som en form for terapi - første gang foreslået i det 7. århundrede af
msulimernes profet Muhammad, op.
Ikke kun går Dr. Naggar ind for denne praksis, men han kom med den forbløffende meddelelse at lige
nu i Egypten specialiserer et lægecenter i Marsa Matrouh sig i at
behandle mennesker med kamelurin, altsammen efter profetens råd.
Andre
egyptiske tænkere sluttede sig til udsendelsen via satelit, herunder
Khaled Montaser (der tidligere har påvist den Islamiske verdens “kompleks med uvidenhed”)
På et punkt, samtidig med han opremsede, hvordan videnskaben og det
lægelige arbejde fungerer, mindede Montaser om at urin er der hvor alle
kroppens giftstoffer samles og udledes, og så spørger han, “skal vi
derfor drikke det af sundhedshensyn?” Naggar svarede arrogant: “Jeg er
ældre end dig og mere lært end dig: Du skal ikke belære mig; jeg vil
belære generationer af mennesker som dig.”
Den
egyptiske tænker, Sayyid al-Qemany - hvis stærke støtte til
rationalistisk tænkning og adskillelsen af religion og stat fik Egyptens
islamiske etablissement til at udnævne ham som en frafalden vantro -
sluttede sig også til showet via telefon, og afviste denne forestilling
om at drikke urin kunne helbrede mennesker.
Idet han henviser til Naggars meddelelse om at der er en klinik der specialiserer sig i at behandle mennesker kamelurin som en “katastrofe” der kun viser hvor langt ned Egypten er sunket, bad
Qemany Egyptens lægestand om at bekræfte om et sådan center faktisk
eksisterer, idet han siger at dette er et alvorligt problem der
indbefatter Egyptens borgeres sundhed.
Naggar
forsøgte at forsvare “de gavnlige virkninger” ved kamelurin ved at
argumentere med at europæiske apoteker producerer en medicin der
indeholder kvindelig urin (muligvis en henvisning til HCG). Qemany
svarede igen med at sådan medicin ikke er med baggrund i at der skal
drikkes ufiltreret urin, men er syntetiske, og udbrød, “betyder dette at
jeg skal drikke min hustrus urin?!”
En
forbløffet Qemany konkluderede og kom med et løfte. Han foreslog at
Naggar, hvis PhD er i geologi skulle lede en ekspedition til Mekka og
Medina og på en eller anden vis forsøge at ‘udvinde’ den muslimske
profets Muhammads urin og benytte det til at helbrede mennesker i stedet
for kamelurin, idet han sarkastisk tilføjede, “for helt sikkert må
profetens urin - fred og velsignelser være med ham - være bedre en
kamelurin?”
Dr. Naggar ryster blot på hovedet, og siger at sådan tale er upassende.
Faktisk
kan begge ideer - at drikke kamelurin og drikke Muhammads urin - spores
tilbage til profetens egne ord, og som følge deraf er det aspekter af
“Sharia-medicin.” Ifølge en kanonisk tradition bade Muhammad engang
nogle mænd der var for syge “om at drikke mælk og urin fra kameler, og
de kom sig og blev fede,” det vil sige at de blev helbredt (mere info om
denne praksis kan findes i moderne tiders fawa på engelsk med den
På samme vis skrev Egyptens stormufit Ali Gomaa en gang, at det at drikke Muhammads urin var at betragte som “en stor velsignelse.”
Alt
dette kaster lys over Sharia lovs totalitære natur, som behandler, ikke
kun Koranen, med de kanoniske hadiths eller traditioner og udtalelser
af Muhammad - hvorfra både urindrikkeriet forekommer - som hellige og
noget der ikke bør stilles sprøgsmål ved. Saudiarabiens højeste islamiske myndighed, indtil han døde i 1999, Sheik Bin Baz, holdt fast i at Jorden var flad og at alle videnskabelige beviser der gik imod det var en “Konspiration fra Vesten” blot fordi Koranen 18:86 hævder at Solen går ned i en mudderpøl, og dermed må Jorden være flad.
Den
større lære for ikke-muslimer er at, hvis Islams største tænkere - de
mange ulemas, muftier, sheiker og “islamiske tænker” som Naggar -
ihærdigt klynger sig til Islams lære, selv når de går direkte imod
objektvi videnskab (for ikke af nævne virkelig afklæder Islam),
så må de helt sikker klynge sig til de andre ‘ubrydelige’ læresætninger
der omhander “subjektive” emner, fra religionsfrihed til ytringsfrihed
til fjendskab, jihad og de vantros underkastelse.
På
et tidspunkt i debatten kom Qemany med denne forbindelse da han
sammenlignede mentaliteten der ville give syge mennesker kamelurin at
drikke med den mentalitet der angreb U.S. ambassaderne og dræbte
mennesker. I begge tilfælde er det blind lydighed og eller fanatisme der
er i arbejde -- og altsammen efter Muhammads ord, der gik ind for at drikke kamelurin af helbredshensyn og så meget desto mere forbud mod at forhåne profeten.
Raymond Ibrahim,
a Shillman Fellow at the DHFC, is a widely published author on Islam,
and an Associate Fellow at the Middle East Forum. Join him as he
explores the "Intersection"—the pivotal but ignored point where Islam
and Christianity meet—including by examining the latest on Christian
persecution, translating important Arabic news that never reaches the
West, and much more.
http://frontpagemag.com/2012/raymond-ibrahim/sharia-medicine-egyptian-clinic-treats-people-with-camel-urine/2/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar