Israel’s Hr. Sparsommelighed
Dov Yosef var en af statens fædre, men hans upopulære økonomiske kur gjorde ham til en udstødt
I sidste uge satte en privat forhandler af
historiske dokumenter en samling notesbøger til salg online. De
indeholder værdifulde og tidligere usete fragmenter af Israels tidlige
historie: Noter fra et kabinetsmøde i 1964, hvori David Ben-Gurion
overraskende gav meddelelse om at han trak sig som Israels
premierminister, samlinger fra Uafhængighedskrigen, og skarpe
reflektioner om landets noget tornebesatte forhold med forskellige
amerikanske administrationer.
At disse ‘juveler’ endte på eBay fremfor i et eller andet officielt arkiv fortæller dig alt det du har
brug
for at vide om deres forfatter, Dov Yosef, den mest tilsvinede, og
sandsynligvis den mest uerstattelige af Den Jødiske Stats grundlæggende
‘fædre.’
Født
som Bernard Joseph i Montreal, Canada i 1899, var Yosef alt det som
hans Zionist tilhængere ikke var. Mens Ben-Gurion og andre, pakkede og
flyttede i kibbutz for at leve af og for landet, gik Yosef på McGill
University. De skrev lidenskabeligt om socialismen og om at smide
borgerskabets lænker; han fik en doktorgrad i jura.
Da
1. Verdenskrig brød ud, tog Yosef pause fra studierne og sluttede sig
til de amerikanske frivillige i British Army’s Jødiske Regiment, og
kæmpede for at befri Palæstina for Osmannernes styre.
Med
tiden slog han sig ned i Jerusalem, og opnåede ry som en af de
skrappeste advokater i byen. Som sådan var han respekteret og nødvendig,
men aldrig beundret. Det var en mønster der skulle følge ham hele hans
liv.
Da
krigen brød ud i 1948 og Jerusalem blev belejret blev Yosef udnævnt til
byens Generalguvernør. Det var ikke nogen hæderværdig stilling. Med
forsyninger der var meget små, og sulten der blev værre og værre måtte
han finde på et system for rationering af mad, benzin og andre
nødvendigheder.
Det
var lige en opgave for Yosef. Som den gennemførte advokat han var, var
han samtidig omhyggelig, holdt fokus og elskede at dykke ned i at få en
myriade af minutiøse detaljer til at blive til et stort, indviklet, dog
fungerende system. Ingen af hans ‘undersåtter var alt for glade for
Yosefs restriktioner, men han overvandt dette og nægtede at forlade sin
post efter hans datter var blevet dræbt mens hun afværgede egyptiske
styrker i Negev.
Fredstiden
gav kun løfter om en smule lempelse. Med tusinder af nye indvandrede
der oversvømmede den spæde nye nation var Israels økonomi spændt til
bristepunktet og nær kollaps.
Ben
Gurion der troede på centralt planlagte økonomiske tiltag ønskede et
styre der ville holde på så meget af Israels overskud på udlandshandel
som muligt og efterfølgende give hver borger det som skulle til for
livets opretholdelse. Han udpegede Yosef som sin Minister for Rationering og Forsyninger og betroede ham opgaven at sætte nationen på diæt.
Yosef’s plan, kendt som Tzena,
eller sparsommelighed fik debut i maj 1949. I bund og grund var der et
tal - 1600, antallet af kalorier som Yosef, efter at have rådført sig
med en hoben eksperter mente hver israeler havde brug for dagligt. Med
dette mål i tanke blev der iværksat en omhyggelig infrastruktur:
Borgerne blev tildelt en lokal købmandsbutik som deres eneste
akkrediterede forsyner af rationerne og man fik et lille hæfte med
kuponer, uden hvilke intet køb var tilladt. Dette betød at Yousef nu
bestemte hvad enhver kunne, og ikke kunne spise; i sommeren 1949 var for
eksempel hans daglige måltidsration 6 gram nudler, 14 gram ris, 3 gram
kokosmel, nogle skiver brød og en håndfuld korn. (det
lyder som meget lidt, artiklen nævner 0,2 ounces nudler, 0.50 ounces
ris og 0,25 ounce kokosmel. -så regn selv efter, fed blev man ikke af
den ration - synopsis-olsen) og en håndfuld havre.
Indbyggere i Tel Aviv i kø foran deres tildelte butik.
For
at imødegå Yosefs noget magre menu udviklede ressourcerige israelere
snart et indviklet undergrundsmarked, hvor luksus som fersk kød, eller
et dusin æg kunne købes for en høj pris. Hele hans handlingsprogram var i
fare for at falde. Yosef greb ind ved at indføre tiltag til at
gennemtvinge hans edikter, kaldet Stab til Bekæmpelse af Det Sorte Marked.
Hundreder
af ‘sparsommeligheds’ inspektører blev udsendt til markedspladser,
købmandsbutikker og andre steder for at sikre at ingen konsumerede mere
end deres andel. I foråret 1950 gav Ben Gurion, Yosef flere bemyndigelser
ved at gå med til at rationere ikke kun livsnødvendigheder, men også
tøj, sko, gryder, pander, møbler og mange andre varer.
Yosef var allerede upopulær, men blev nu foragtet. Det var nemt for
israelerne at foragte ham: Lille og korpulent, med en fremtrædende næse,
buskede øjenbryn og en kraftig moustache, lignede han så absolut ikke
det israelske ideal med den solbrændte og muskuløse sabra.
For
hans vælgere var han altid - Angloen - udlændingen, den gnavne firkant,
hvis barske regler sugede livet ud af den berømte israelske
improvisationskultur.
Snart
kom der vittigheder om Dov Yosef, selvom munterheden ofte var intet
mere end slet skjulte bitre udfald. En populær joke gik for eksempel på
at Yosef var kommet hjem til frokost en dag blot for at finde en skål af
noget koldt og hvidt på bordet. Uden at tøve løfter han skeen til
munden og tilfreds med smagen fortsætter han med at slubre skålens
indhold i sig. “Hvad er dette?” spørger Yosef sin hustru mens han
indtager det sidste; hun svarer at det er yogurt, det eneste hun kunne
få i butikken den morgen. “Yogurt!” udbryder ministeren, “det er jo
lækkert! Jeg skal sørge for det allerede i morgen bliver forbudt.”
Tzena
holdt ved i cirka fire år. På højdepunket, mellem 1949 og 1951 mere end
fordobledes Israels befolkningstal, hvor mange af de nyligt ankomne
immigranter levede i yderste fattigdom i blikskure eller i telte. Yosef
sparsommelighedstiltag var nærmest livsvigtige for at kunne give dem
alle føde.
Yosef blev belønnet for alle sine bestræbelser med nogle få flere kabinetsposter, de fleste af dem uden stor betydning, men offentlighedens billede af ham blev ved med at forfølge ham. Yosef blev udelukket af sit parti og udelukket fra politik. Han tilbragte de sidste 15 år af sit liv på at se sine mere populære samtidige gå på pension i pantheonet af tidlige Zionist ‘helgener’ som blev studeret af lærde og husket på mønter og pengesedler.
Yosef blev belønnet for alle sine bestræbelser med nogle få flere kabinetsposter, de fleste af dem uden stor betydning, men offentlighedens billede af ham blev ved med at forfølge ham. Yosef blev udelukket af sit parti og udelukket fra politik. Han tilbragte de sidste 15 år af sit liv på at se sine mere populære samtidige gå på pension i pantheonet af tidlige Zionist ‘helgener’ som blev studeret af lærde og husket på mønter og pengesedler.
I dag 33 efter hans død forbliver han helt uretmæssigt i mørket.
Det
er yderst sandsynligt at Yosef ikke selv ville have godkendt at bruge
150000 dollars på at erhverve hans notesbøger, men vi lever ikke længere
i Tzena dagene. Enhver med nogle få shekels til overs og en passion for
jødisk historie kunne næppe gør noget bedre, end at sikre at Yousefs
journaler kan være tilgængelige for forskere og at hans eftermæle
bevares.
***
Like this article? Sign up for our Daily Digest to get Tablet Magazine’s new content in your inbox each morning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar