2012 GM bilsalget værre end under noget år med Bush
Yossi Gestetner
Jeg
ved det godt, jeg ved det så udmærket godt. Hjælpepakken virkede og
alle overskrifterne i dag præsenterer GM som havende deres bedste år
siden dit og dat. Men her følger så rådata man ikke ser mange steder:
● GM solgte 2,595,717 enheder i United States i 2012; dette er et fald på 11% fra de næsten 3 millioner enheder i 2008.
● GM - U.S. salgstallene fra 2012 er lavere og dårligere end nogen af de 8 år under Bush.
●
I december 2008, da krisen ramte hårdt. og vi fik at vide at var brug
for at redde GM stillede ingen spørgsmål, man solgte 221983 enheder.
Hvor slemt var det så? Nuvel, i 2012 midt under ‘den store opgang’ da
“hjælpepakken virkede” som Obama reklamerne fortalte solgte GM blot
245733 enheder. Jo, det er korrekt: Forskellen på da det stod værst til
for GM versus “den bedste måned i fem år” er sølle 23750 enheder!
● Hvis du benytter tallet 23750 for et helt år, så når man stadig ikke et salg som man havde i 2008.
●
Det totale antal køretøjer solgt i USA i 2012, fra alle virksomheder
tilsammen, var 14,5 millioner enheder. Faktisk er dette bedre end de
13,3 millioner enheder solgt i 2008, men salgstallet for 2012 er
dårligere end i noget år under Bush.
● Disse data vil få dine venstreorienterede venner til at blive rasende: Samlet 2012 U.S. bilsalg (alle firmaer tilsammen) er gået 9% op fra 2008, mens GM er faldet med 11% i samme periode.
På
godt gammeldags jysk betyder dette at den virksomhed som fik mest ud af
hjælpepakken til bilindustrien er overordnet set gået den modsatte
retning. Mens industrien som et hele under Obama havde et bedre år end under Bush (2012 vs. 2008), så er GM’s bedste år under Obama værre end det værste år under Bush.
Måske
vil flere mennesker nu lægge mærke til at ‘hjælpepakken’ handlede om at
redde fagforeninger med overbetalte kontraktoverenskomster, de som står
for GM finanserne, og ikke selve virksomheden, fra at falde. (Læs denne
på synopsis: http://synopsis-olsen.blogspot.dk/2012/10/bilindustrien-og-obamas-hjlp.html
Ekstra info:
Hver Chevy Volt, GM’s store satsning på en hybrid bil har helt op til
250000 dollars bundet i halen i statsstøtte per enhed, samlet 3
milliarder dollars, ifølge en analyse af James Hohman fra Mackinac
Center for Public Policy.
Er han på vej ind eller ud af et eklatant statsstøttet flop?
Salgstallene
for den kraftigt statssubsidierede bil lever slet ikke op til
forventningerne og produktionen har været indstillet i ugevis for ikke
at få opbygget for store lagre. I juli 2012 solgte man således sølle
10666 mod forventet 60000. Læs denne om Chevy Volt på synopsis. og hvorfor den flopper med enorme tab for den amerikanske skatteborger til følge.
GM
burde langt hellere have reageret på markedets vilkår som da man
lukkede ned for produktionen af mærket De Soto i 1960, og dermed reddede
virksomheden. Se denne:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar