fredag den 8. marts 2013

Faren ved strategisk koncentration af børn


Strategisk koncentration af moderne børn


Christopher Chantrill

Tilbage i de gode gamle dage da nogle få millioner mennesker var jævnt spredt ud over planeten, da var hver ung mand en voldelig dræber. I morgengryets angreb var ideen at dræbe så mange mænd i nabolandsbyen, og få fat i nogle få kvinder. Husk kvinderne i Sabina? Det var voldtægt, plyndring og de havde det rigtig sjovt alle disse voldsmænd.  
For blot 1000 år siden var der ikke noget Vikingerne holdt mere af der i efteråret, end at drage hærgende op af floderne i det sydlige England, slå mændene ihjel, røve høsten, og sælge kvinderne og børnene i Dublin, der dengang var det helt store slavemarked i Nordvest Europa.

Nu har vi den moderne volds-drabsmand der, med særdeles god hjælp af moderne teknologi kan dræbe en hel skoleklasse, uden hjælp fra andre.

Er alt ved at blive bedre - eller værre? Ifølge Steven Pinker i The Better Angels of Our Nature, så er tingene blevet bedre, fordi den årlige dødsrate ved vold tilbage i jægersamfundets tid var 500 døde per 100000 om året. I landsbrugsalderen var det 50 døde per 100000. Og idag er den kun 5 døde per 100000 om året.

Nuvel, kunne du sige, vi er mere civiliserede i dag, og det er sandt, I dag er vi mennesker koncentreret i byer på en måde, som var ubegribeligt for 200 år siden. Men det gør os også meget mere sårbare.

Kan du huske hvem der opfandt koncentrationslejre? Nej, det var ikke nazisterne eller Sovjetrusserne. Det var briterne under Boer Krigen. De ‘koncentrerede’ kvinder og børn af  boere der gjorde oprør i lejre. De ønskede nemlig af have dem under kontrol. 



Handel synes at kræve koncentration: Tænk på Champagne markederne, Hansestædernes havne, Manchester, Pittsburgh, Wall Street, Detroit, Silicon Valley, “ide byerne.”

Industrien elsker bare koncentration: Tænk slaveplantagerne og fabrikker med masseproduktion.

De herskende klasser elsker koncentration: Tænk kollektiv-landbrug, og planlagte byer, en størrelse der passer på alle sociale programmer.  

Men hvorfor har vi dog brug for at koncentrere vor børn på en fabriksskole oprettet af regeringen? OK, vi ved at Jesuitterne gjorde det, for hvis du ‘gav dem knægten, så ville de give dig manden.’

Så Oplysningstidens “sofister, økonomer, og kalkulatorer” kunne da knap gøre mindre. Franskmændene ønskede at få børnene væk fra Jesuitterne, tyskerne ønskede at optræne soldater og filosoffer for at besejre franskmændene, og Harvard Unitarererne i Boston ønskede at få deres børn bort fra Puritanerne. 
Kæmpe offentlig skole
Det enhver herskende klasse ønsker er at få børn væk fra deres forældres indflydelse. Og hvilken bedre måde kunne der dog være end at koncentrere og homogenisere børn, end i regerings-faciliterede kustodeovervågede institutioner?

Det er da bemærkelsesværdigt at de moderne voldsskyderier begyndte cirka på det tidspunkt da de ‘bedste og de klogeste’ besluttede at det største ungdomsproblem var uddannelsen af pigerne -- skønt det er uomtvisteligt at det er drenge som mest har brug for at blive socialiseret bort fra deres ‘morgengrysangrebs’ instinkter og sådan vil det altid være.

Det er da også besynderligt at de selvsamme mennesker der argumenterer for at Planeten skal reddes ved at bevare arternes diversitet, og som ønsker en neo-pastoral kultur, hvori mennesker spiser og arbejder og bor lokalt, også er de mennesker der insisterer på koncentration af alle i regeringsskoler, regeringssundhedspleje, regeringspensioner og regerings planlagte byer.

På den ene side ønsker disse mennesker at ophæve den bemærkelsesværdige mobilisering fra de sidste 2 årtusinder, den strategiske koncentration af mennesker i byer, der i det sidste årti har flyttet 10 millioner kinesere om året fra landet ind i byerne. På den anden side så ønsker de, at mennesker skal mobiliseres til faktiske enheder i skoler, fabrikker, kontorbygninger, sociale programmer - og til hvilket formål? 
Ceauscus enorme regeringskontorbygning, Bukarest

Vi moderne konservative taler flot om frihed, og vore liberale venner taler flot om frigørelse. Men hvordan kan man kalde et folk frit, eller frigjort, når dets medlemmer bruger hele deres barndom ‘låst inde’ i regeringsskoler og derpå bruger hele deres voksenliv på kontorer stirrende ind i computerskærme? Hvad er formålet med al denne strategiske koncentration?

Generaler i hæren har altid været klar over at strategisk koncentration var noget betænkeligt. Når man koncentrerer styrkerne, kan det gå meget galt. Når man er nået til strategisk koncentration, så må man hellere komme i gang med kampen og vinde den hurtigt, før man løber tør for mad, forsyninger, eller bliver ramt af sygdom, eller opdager man er på det forkerte sted. Vi i Vesten har strategisk koncentreret os i 200 år. Med hvilket formål? Obamas krig mod Ulighed?

Der er sandsynligvis intet mere tankeløst end koncentrationen i dag af børn i regeringskolerne, ifølge en plan der allerede var gammel i 1850.

Min formodning, mit gæt, er at i løbet af de næste få år, ud fra bitter erfaring, da vil vi i stadig større grad komme til doms ved denne strategiske koncentration af børn - ‘Det er tåbeligt.’

Christopher Chantrill (mailto:chrischantrill@gmail.com) is a frequent contributor to American Thinker.  See his usgovernmentspending.com and also usgovernmentdebt.us.  At americanmanifesto.org he is blogging and writing An American Manifesto: Life After Liberalism.

http://www.americanthinker.com/2012/12/the_strategic_concentration_of_modern_children.html#ixzz2FUKUIpKn

2 kommentarer:

  1. Heldagsskolen (Video): Flertal imod heldagsskole - Forældremøde i Odense Jens Dinesen: Er det mine børn, eller er det statens børn?

    Politikere og medierne laver kampagne på kampagne for at nedrive tomme boliger i landområderne, så ingen skal være fristet til at slå sig ned her til en billig penge og uden forrækkedevidde af statens kontrollanter og agenter.

    Tilsigtet urbanisering. For det er her forvirringen hersker om herkomst og identitet. Her er folk afhængige af magthaverne for deres bare overlevelse.

    Kom i mente den ideologiske fader til den Europæiske Union Greve Nikolaus Coundehove-Kalergi, som aldrig bliver træt af at tale om "stanken fra gården".

    Her vokser bliver fællesskabet mellem Lenin, manden fra den landlige lavadel, og Trotzki, den jødiske litterat til et symbol: her forsoner sig modsætninger af karakter og ånd, fra Junker og litterat, fra det landlige og det urbane, det hedenske og det kristne til den skabende syntese af det revolutionære aristokrati.

    Et skridt fremad i det åndelige ville være nok for at kunne sætte de bedste elementer af blodadelen, der på landet har forskånet deres fysiske og moralske sundhed for de depraverende indvirkninger af bondegårdsluften, i tjeneste af den nye menneskebefrielse.

    For de er forudbestemt af deres traditionelle mod, deres antiborgerlige og antikapitalistiske mentalitet, deres ansvarsfølelse, deres foragt for materielle fordele, deres stoiske viljetræning, deres integritet, deres idealisme.


    Fra: Coudenhove-Kalergi - Praktischer Idealismus

    SvarSlet
  2. Tak for videoen. Ser ikke selv TV2 News. Ja, det er yderst skræmmende. På den anden side lader mange forældre Staten, Folkeskolen om opdragelsen af deres børn som skal have vejledning i alt det som forældre retteligen burde klare hjemme. På den måde overdrages børn mere og mere til Staten.

    Særdeles interessante oplysninger om Coudenhove-Kalergi. Havde aldrig hørt om ham.

    SvarSlet