Grand Central's multimillion dollars hemmeligheder
Grand
Central Terminal, i New York City, betjener 700,000 besøgende om dagen.
Den er også hjemsted for en række hemmeligheder, som er synlige for
enhver der går gennem den store banegård.
NEW
YORK--Hvis du ønsker at vide hvad der er det seneste teknologilegetøj
så lad være at gå til Best Buy eller Apple butikken. Gå derimod til
‘Tabt og Fundet’ afdelingen på Grand Central Terminal
En
togterminal der betjener 700000 mennesker om dagen og har flere end
2000 tabte/glemte genstande om måneden, ja da vil de med de nyeste
mobiltelefoner, laptops eller andet isenkram nødvendigvis miste nogle af
dem når de befinder sig på Grand Central. Der er en rimelig god chance
for at de mennesker bliver genforenet med deres ejendele.
“Vi begynder at se teknologien lige så snart den når ud af butikkerne,” sagde assistent på Grand Centrals Tabt og Fundet
afdeling, Chris Stoll. “I går fik vi tre iPhones, og vi har haft
IPads.” Stoll føjede til, “Jeg har lavet sjov med kunderne om at jeg vil
begynde at foretage investeringer på baggrund af, hvad der bliver
indleveret her.”
Som led i mit Road Trip 2010
projekt fik jeg lejlighed til i sidste uge at se nogle af Grand
Centrals mange skjulte hemmeligheder, og lærte også en masse om
terminalens mange etager og deres historie. Dette er en bygning der blev
åbnet i 1913, og gennemrestaureret i 1998 og som hjalp med til at
skjule præsident Franklin Delano Roosevelts poliosygdom for det
amerikanske folk, der har for 20 millioner dollars værdifulde juveler
som alle kan se, og som til denne dag giver top-secret assistance til
enhver siddende amerikansk præsident der besøger New York.
Men mere om det lidt senere.
80% tilbageleveringsrate
Da de
fleste aldrig har nogen grund til at besøge de ansatte ved Tabt og
Fundet, så aner de muligvis ikke at Grand Central er hjemsted for det
som kan være verdens mest effektive system for at genforene tabte/glemte
genstande med de rette ejermænd.
Ifølge
Daniel Brucker, en mellemleder på kontoret for offentlig kontakt ved
Metro-North Railroad, der i dag betjener Grand Central, da kommer
repræsentanter fra tabt og fundet afdelinger fra hele verden til New
York for at studere, hvordan vi her klarer opgaven. De fleste sådanne
afdelinger hævder de har en returrate på cirka 30%, dog sagde Brucker at
ved Grand Central bliver hele 80% af genstandene returneret til de
rette ejere.
Når
man går rundt i afdelingen er det et slaraffenland af mobiltelefoner,
paraplyer, rygsække, laptops, og så det uundgåelige: Legetøjstog.
Omtrent alle disse genstande sorteres i kategorier og opbevares i kasser med f.eks. “Mobiltelefoner fra juni måned.”
Brucker
forklarede, at når en genstand er fundet eller indleveret stiller
personalet i Tabt og Fundet, eller i terminalen eller på togene, hurtigt
en række spørgsmål for at få afklaret - hvor, på hvilket tog, hvilken
vogn, og endog hvilket sæde genstanden blev fundet eller om den var i
bagagenettet. De ønsker også at vide hvad mærke det er, hvilken slags
paraply det er.
Hvis
det er fundet i et tog eller i terminalen vil man først lægge det i en
aflåst æske, og derpå lade politiet bevidne at den er låst før den
bringes til Tabt og Fundet.
Et
mekaniseret garderobestativ der indeholder dusinvis af fundne jakker er
lagret i Tabt og Fundet. Hemmeligheden bag afdelingen succes er dog det
innovative katalogiseringssystem og den omhyggelighed hvormed de
ansatte forsøger at finde ejerne til tingene. Assistenter kigger poser
og tasker igennem for om mulig af få info den vej. Også tøj gennemses
for at se om der er kvitteringer mv. der kan hjælp med til at
identificere ejeren.
Det
er ikke kun mobiltelefoner og jakker der dukker op. Der er kunstige
lemmer, Basset hunde, Ray Charles legetøj og så selvfølgelig en masse
krim-krams. Brucker sagde at 100% af laptops kommer retur til ejerne.
Faktisk
lægger de ansatte enorme mængder afslørende detaljer vedrørende de
tabte genstande på en database, offentligheden kan så gå online, og
opgive detaljer om genstande de har mistet og hvis der er sammenfald
bliver de indbudt til at komme og give det endelige bevis på - såsom
hvad der var inde i den Fendi pose.
For
Stolle var det mest overraskende muligvis rygsækken der indeholdt 250
VIP biletter til en Dave Matthews Band koncert. Rygsækken viste sig at
tilhøreen lokal DJ der skulle sende biletterne til vinderne i en
konkurrence, men som havde mistet den. Stoll fik ikke en billet som
dusør.
Og
mens næsten alle skal give detaljer som bevis på deres ejerskab, husker
Brucker en gang da det ikke var nødvendigt. En ældre kvinde kom ind for
at lede efter sine kunstige tænder, og da hun fandt dem proppede hun
dem i munden og sagde, “Jo, de passer.” Så var det afgjort.
Den Hemmelige perron
Da
FDR blev præsident i 1930’erne havde Det Hvide Hus et enkelt krav til
ejerne af Grand Central: Bevar hemmeligheden om Roosevelts polio.
De
havde en plan og den omfattede bygningen af en hemmelig fuldt
funktionsdygtig togstation dybt nede under Grand Central. Derfor blev
den bygget. Brucker tog mig derned for at besigtige den - gennem døre
jeg ikke har lov til at afbillede, af grunde der snart vil stå klart -
og han forklarede, hvad der foregik, og stadig foregår, under den
travleste togterminal i USA.
FDR
var fra New York staten og vendte ofte tilbage til New York City. På
grund af at hans fysiske kondition ikke blev forstået af offentligheden
som måske ville synes det var upassende at deres øverstkommanderende
ankom i en kørestol, skulle præsidenten ankomme til New York i et
særtog.
Men
i stedet for at ankomme på en normal perron og i en normal togvogn
ankom FDR i et særvogn der indeholdt hans 1932 armerede Pierce-Arrow
Limousine.
På
det tidspunkt toget kørte ind i de hemmelige tunneler skulle
præsidenten være i limousinen, og når perronen var nået skulle bilen
køres ud gennem særlige brede døre og ind i en særlig bred og stor
elevator. Derpå køres op til festsalen i Waldorf Astoria Hotel der
ligger oven på perronen.
Den hemmelige togvogn var armeret og have skudsikre vinduer, der på den tid blot var flere lag glas, sagde Brucker.
I
tilgift var der en række åbninger øverst på togvognen der skulle virke
som skydeskår. og man havde en unik hjulstilling der tillod sidekørsel
for at forhindre at FDR røg ud af sin kørestol ved en pludselig
bevægelse af vognen.
I dag står togvognen på et spor på den hemmelige togstation. FDR Museet ønsker
den tilbage, men at flytte den fra tunnelerne under Grand Central ville
være en astronomisk kostbar opgave, ved at den sandsynligvis skal
skilles ad, stykke for stykke. Så indtil museet punger ud, står den
tilbage i New York City.
Du
kunne tro at denne historie ville betyde at Grand Central tillod
publikum at komme ned og se FDR’s togvogn, men det er ikke tilfældet på
grund af et mere nutidigt ansvar for præsidenten.
Det
er faktisk sådan at når hvilken som helst siddende præsident ankommer
til New York City da gøres en perron og en særvogn klar i tilfælde af at
chefen får brug for hurtig flugtassistance, sagde Brucker. Det betyder
at under et præsidentbesøg da er alle mulige indgange til perronen
bevogtet af forbunds- og lokalt politi, og enhver uautoriseret der
forsøger at komme ned på stationen vil blive anholdt indtil præsidenten
forlader byen.
Det
er derfor, fortalte Brucker at for nogle år siden da formanden for
Metro-North Railroad forsøgte at komme ned på den hemmelige station blev
han standset af sikkerhedspersonalet. Han sagde gravalvorligt og sandt.
“Dette er min togstation.” Hvortil den lige så gravalvorlige betjent
svarede, “Ikke i dag.”
Andre hemmeligheder
Udover den hemmelige togstation og den utrolige Tabt og Funder er Grand Central en skattekiste af andre små skønheder.
En
af dem er faktisk en ægte juvel. Da jeg kom tog Brucker mig ind i den
berømte og ikoniske hovedsal og spurgte mig om jeg kunne få øje på den
juvel til 20 millioner dollars der var synlig for enhver i det enorme
rum. Det kunne jeg ikke og senere forklarede han den er placeret øverst
på hovedinformationsdisken i midten af salen, at den er smuk, og faktisk
viser uret den er placeret i den helt præcise atomtid da det er
synkroniseret med U.S. Naval Observatory. Ellers synes det ikke være
værd at lægge mærke til.
Det
viser sig at urets fire facetter er fremstillet af utroligt værdifuldt
opal, og man har vurderet det til cirka 20 millioner dollars.
En
anden lidt kendt kendsgerning er det lille hul højt oppe i salens loft.
Kun meget få lægger mærke til det, det er den eneste tilbageværende
bevis på at sent i 1950’erne for at reklamere for NASA da fik man
placeret en Redstone Raket i terminalen, på det tidspunkt da russerne så
ud til at vinde rumkapløbet.
Desværre viste raketten sig en smule for høj til hallen og man måtte lave et hul på sekstommer for at den kunne stå oprejst.
Den forkerte afgangstid
Måske
den allermest snedige hemmelighed af alle er med baggrund i
menneskehedens sind. Brucker forklarede at hvert eneste togplan på Grand
Central, og faktisk, alt der viser tog der afgår fra terminalen er et
minut forsinket. Det er ingen fejl. Faktisk er tidsskemaerne ude af takt
fordi det forekommer at være en god metode til at klare det kaos der
opstår når mennesker løber for at nå et tog der er ved at køre.
Fremfor
alle spurter og falder, eller taber ting, løber ind i søjler, da giver
minutafvigelsen konduktørererne lejlighed til at sige til de løbende, -
tag den med ro, løb ikke. Der er stadig et minut tilbage.
Og i togenes verden er et minut altså rigtig lang tid.
http://news.cnet.com/8301-13772_3-20010203-52/grand-centrals-multimillion-dollar-secrets/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar