mandag den 7. august 2017

Trump effekten: 4000 nye jobs i bilindustrien Jobs tilbage til USA

Trump effekten:Japanske bilproducenter føjer 4000 nye jobs til  ny samlefabrik





Mens de tektoniske plader skubbes rundt i den globale bilindustri bliver der føjet nye arbejdspladser til under præsident Trump i USA.


Han blev valgt på et løfte om at få lavet om på afindustrialiseringen af Amerika og budskabet i dag fra Toyota og Mazda om at at de sammen bygger en samlefabrik til $1.6-milliar på amerikanske jor viser han leverer hvad han har lovet.


Jonathan Soble skriver fra Tokyo for the New York Times:
Toyota sagde fredag at man køber 5% andel af Mazda, en anden japansk bilproducent og at virksomhederne sammen vil bygge en ny samlefabrik i United States og investere nye midler i nye teknologier.
Hvor fabrikken skal ligge er ikke belsuttet, men Toyota og Mazda nævnte at de håbede at de første biler ville rulle ud af samlebåndet i 2021. Fabrikken forventes at koste 1,6 milliard dollars og beskæftige 4000 arbejdere.
Toyota Motor Corp. president Akio Toyoda, left, and Mazda Motor Corp. president Masamichi Kogai, right, pose for media.  Eugene Hoshiko/AP.
Præsident Trump får kreditten - og det må selv the Times erkende: :
Akio Toyoda, bestyrelsesformand for Toyota, sagde i januar måned at bilproducenten ville investere 10 milliarder dollars i USA i løbet af de næste fem år. Selvom planerne for investeringen kom før valget af præsident Trump anså man i brede kredse meddelelsen som et svar til Mr. Trumps løfte om at fremme amerikansk fabrikation og et modsvar til lande som Japan der har stort handelsoverskud med United States.
Præsident Trump gør sig ikke den ulejlighed at rose sig selv for dette, hvilket kan ses i hans tweet:
Toyota & Mazda to build a new $1.6B plant here in the U.S.A. and create 4K new American jobs. A great investment in American manufacturing!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 4, 2017
Man overdriver ikke ved at hævde at verdens bilindustri går en usikker fremtid i møde. Sobles artikel fremlægger på fin vis de udfordringer branchen står overfor med at konsolidere sig, noget især den opdelte japanske bilindustri kæmper med. Man skal tage i betragtning at de to japanske bilfabrikker arbejder ud fra den formodning at en fortsat adgang til det amerikanske marked skal sikres ved at sørge for at produktionen passer til tidens krav.


Det skal understreges at japanske bilfabrikker i United States, såkaldte “transfabrikker” gør tilbage til 1982 med Hondas samlefabrik i Marysville, Ohio, der har været en sand succes og er blevet udvidet adskillige gange, hvilket igen har været inspiration for andre “transfabrikker.” .


Men den nyeste udvikling synes helt klart at være et resultat af præsident Trumps retorik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar