søndag den 13. oktober 2019

Kina nu ude af amerikansk containerhavn

Kina ude af amerikansk havn

Her følger et stille resultat fra Trump administrationen dog med stor betydning, og som nu bemærkes af Judicial Watch:
Ved en langtidsaftale underskrevet af Obama administrationen fik en virksomhed fra Kinas Kommunistparti kontrol over den næst mest travle container havn i the United States. I en ellers ikke omtalt sejr for Trump administrationen, er kommunisterne nu ude, efter en langtrukken national sikkerhedsgennemgang tvang en enhed af det Kina baserede COSCO Shipping Holdings Co. (Orient Overseas Container Line—OOCL) til at sælge den gode container terminal virksomhed, der behandler de største import fragter til U.S.
Det hele begyndte med en 40-årig container terminal lejeaftale mellem the Port of Long Beach i det sydlige Californien og Hong Kong. Obama administrationen underksrev med stilthed aftlaen i 2012 der giver Kina kontrol over Amerikas næststørste containerhavn i nærheden af nærliggende  Port of Los Angeles. Et af Trump administrationens første tiltag var at få kommunisterne ud af Port of Long Beach. Efter en vurdering af den nationale sikkerhed og forbunds intervention blev Long Beach terminalen, der behandler millioner af containere om året så endelig solgt til en australsk virksomhed ved navn Macquarie Infrastructure Partners. Det eliminerer endeligt Kinas årtier lange kontrakt med Obama administrationen.
‘Vagthundegruppen’ (Judicial Watch) siger det ikke, men nyhederne dukkede op i maj måned og blev på glimrende vis fortalt af skribent hos American Thinker, Chriss Street.
Her er uddrag af den gode artikel, der nok fik opmærksomhed den gang og er værd at læse eller genlæse for at få  et mere detaljeret perspektiv:
Trump Administrationens Department of Homeland Security har tvunget det statsejede Kina selskab Coco til at sælge the Port of Long Beach - årsagen bekymringer over sikkerheden.
Kinas Cosco Shipping Holdings, der købte dets 75% ejede Hong-Kong baserede Orient Overseas International (OOCL), blev tvunget til at sælge deres ejer del af Port of Long Beach Container Terminal til Macquarie Infrastructure Partners for $1.78 milliarder.
Obama administrationen fandt det helt fint at OOCL underskrev en 40-årig lejeaftale med the City of Long Beach i 2012 for kontrol over Amerikas næststørste, og mest automatiserede container havn.  The sweetheart deal var del af the "Middle Harbor Redevelopment Program" til at finansiere en udvidelse på $1.5-milliarder frem til 2020.
Men en af de første ting som Trump Administrationens Department of Homeland Security i marts 2017 gik i færd med var at nedsætte en "Komite for udenlandske investeringer i the U.S," der skulle se på den nationale sikkerhed ved at Cosco købte sig ind i en tidligere U.S. Navy havn og anlæg.
Kina styrer seks af verdens mest travle containerhavne. Den kinesiske regering har også betalt for konstruktionen og anlæg af 43 havne i 35 lande under Kinas "One Belt and One Road" (OBOR) initiativ der blev iværksat for fem år siden ved Kinas Transportministerium.
Som del af bestræbelserne for at opnå dominans har Kina beordret sine statsejede virksomheder til udelukkende at købe fra og servicere andre kinesisk statsejede virksomheder. Resultatet er at China International Marine Containers Group er blevet verdens største producent af skibscontainere og  Shanghai Zhenhua Heavy Industries er kommet op på 70% af det internationale marked for havnekraner og eksporterer nu til 300 havne i 100 lande. 
Ved Macquarie overdragelsesaftalen vil Orient Overseas International kunne lægge fortjenesten på $1.29 milliard i lommen og stadig kontrollere skibs- og jernbanedelen i containerområdet i de næste tyve år.
Jeg var ikke medredaktør på artiklen, og opdagede ikke historien før den kom, men nu kan jeg ikke modstå at nævne den, og at jeg faktisk var der på Port of Long Beach ved overdragelsen i 2012, på det tidspunkt som journalist for Investor’s Business Daily, og på første hånd oplevede jeg overdragelsen.
Her er så nogle personlige billeder fra 2012 så man kan få en fornemmesle af begivenheden.
Image credit: All photos by Monica Showalter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar