Tag elevatoren når du skal cykle op ad en høj bakke
Du behøver ikke være en hardcore cyklist for at vide det er langt hårdere at cykle op ad bakke end ned. På vejen ned skal du bruge bremsen for ikke at få for megen fart på. Men på vejen op skal der trampes hårdt i pedalerne.
Eller du kan tage verdens eneste cykellift.
Billedet viser Brubakken en stejl gade i Trondheim, Norge. At cykle er et ganske almindeligt transportmiddel i byen på cirka 20000 indbyggere. En mand ved navn Jarle Wanwik var en af dem. en at køre op ad Brubakkem var for Wanwik en vanvittig kamp, derfor fandt han på en anden metode. Ifølge Atlas Obscura, opfandt han en løsning.
Den kaldte han Trampe cykelliften, den er verdens første og til dato eneste cykelelevator. Du kan se flere billeder her.
Højre fod placeres på på en lille plade der stikker ud fra hejset. Så bevæger pladen sig hele vejen op til toppen af bakken, løftende cyklisten samtidig.” Den bevæger sig med cirka 2 meter i sekunder, det lyder ikke hurtigt, men bakken er cirka 130 meter lang. Turen tager cirka et minut, men man behøver ikke vente på at komme til for der er seks plader som kan benyttes samtidigt.
Trampe, blev sat op i 1993 og fungerer som en skilift, undtagen stolen, med plade selvfølgelig til en cykel. For at bruge liften forklarer Slate, "cykles der til stationen i bunden og cyklisten placerer sin hTrampe blev renoveret i 2013 da den skulle leve op til sikkerhedsreglerne (nogle få er kommet til skade i de tyve år den havde eksisteret, og så fik den et nyt navn CycloCable, for at være mere salgbar.) I Trondheim er turen gratis, og ikke kun for cyklister ifølge Business Insider, "benytter skateboarders liften som en velkommen pause, og forældre benytter den til at få barnevognen op ad bakken.”
Bonus fakta: Hvis man bestiller noget der skal leveres på hjemadressen er der en risiko for at der kan opstå skader under transporten. Hvis man køber en cykel på den måde kan det virkelig være et problem, da en cykel er skrøbelig og ret dyr. Den hollandske cykelproducent Vanmoof kendte alt for godt til dette, de fleste cykler solgte man online, og for nogle få år siden, blev cirka 25% af deres cykler skadet under transporten. Løsningen: Som CNN fortalte, begyndte Vanmoof at pakke cyklerne i kasser med et billede af et TV på siden. Tranportvirksomhederne og deres personale begyndte at behandle kasserne mere skånsomt, og ifølge CNN “faldt antallet af skadede cykler med 80%.”
Trods cykelelevatorens brugbarhed og det håb virksomheden bag havde for at bygge flere af dem over hele verden, så forvent ikke at de dukker op rundt omkring. Der er nogle steder hvor det at cykle er ganske almindeligt, men det kan knibe de steder der har stejle bakker, skråninger mv. Og løsningen er ikke billig ifølge Slate "koster CycloCable cirka $2,800 per meter at installere” og vedligeholdelsen skal lægges oveni. Uheldigvis er det langt mere end de lokale myndigheder vil investere i at gøre det at cykle op ad bakke lettere. Således er Trampe/CycloCable et særtilfælde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar