Kommentarer til alverdens store ?? 'Man ved mere, end man tænker. Man tænker mere, end man ved. Man ved mindre, end man aner.'
tirsdag den 31. august 2021
I rummet går man også i strejke
søndag den 22. august 2021
Kina indfører forbud mod at spise for meget
Kina indfører forbud mod at spise for meget
Kinas high-tech overvågningsstat vil holde øje med hvor meget folk spiser, ifølge oplægget til en lov der er blevet introduceret og sikker på at blive vedtaget som en formsag i Folkets Nationalforsamlings lovgivende råd skriver Frances Martel på Breitbart, Frances Martel er passende skeptisk over de gentagne officeille benægtelser af at fødevaremangel skulle have noget at gøre med statens indtrængen i landets borgere mest private ting.
Kinas kommunist gummistempel institution the National People's Congress (NPC), introducerede en lov tirsdag der ville give regeringen mandat til krig mod “fødevarespild” der omfatter og beordrer gæster ved bryllupper og andre offentlige begivenheder at spise mindre.
Loven kræver også regulering af online videoer der viser mennesker, især unge kvinder der grovæder - et stadig større tendens på Kinas sociale medier.
Statens nyhedsagentur Xinhua benærkede tirsdag at NPC loven om fødevarespild er på 32 sider og i detaljer regulerer, hvordan kineserne skal konsumere fødevarer. Af leverandører til større begivenheder kræves der benyttelse af ny teknologi for at overvåge gæsterne på tæt hold.
"Leverandører af catering skal indføre metoder til at begrænse madspild, såsom bedre indkøb, opbevaring og tilberedningsprocedurer, og opsætte skilte der skal minde kunderne om ikke at bestille for meget mad,” beordrer lovens tekst ifølge Xinhua. "Men opfordrer leverandører af catering services til at benytte teknologier for at analysere forbrugernes behov for bedre indkøb af fødevarer, transport og opbevaring.”
Loven skal også regulere den individuelle indtagelse af mad.
"Individuer bør servere eller spise en passende portion mad ved bryllupper, begravelser, fester og andre begivenheder, og også i hverdagen, ifølge lovforslaget. Der kræves af nyhedsmedierne at de skal fremme opmærksomheden på at forhindre madspild, forbyde at producere, sende eller sprede programmer eller lydklip om grovæderi.”
Photo credit: Chinese Tasi. CC BY-NC-ND 2.0 license.
Når man tager Kinas brug af overvågningskameraer, og ansigtsgenkendelse i betragtning, vil det at Staten således tvinger folket til at begrænse deres madforbrug ikke være vanskelig ar forudsige. Der skal holdes øje hver gang nogen sætter sig ned for at spise udenfor hjemmet (og med tiden måske også indendøre).
Kina har haft et dårligt år med mange ødelagte afgrøderør grundet oversvømmelser og sygdomme, men embedsmænd benægter ihærdigt at der er nogen fødevaremangel selvom de fører kampagne mod madspild og overspisning. Det at være afhængig af mad fra udlandet som under Mao giver ubehagelige minder, massehungersnød - som så ofte set i Kinas historie - som igen førte til massive opkøb af amerikansk korn, hvilket var en ydmygelse for landet.
For amerikanere kan det være svært at forstå den rolle mad og det at spise ude betyder for kineseren. Banketter er en iøjnefaldende måde til at demonstrere mistænkelig forbrug, og folk tænker og taler om mad meget mere end de fleste vesterlændinge. En almindelig hilsen når man mødes noget på gaden er “Har du spist?”
Martel præsenterer et antal eksempler på, hvordan embedsværket officielt benægter eksistensen af et problem, hvilket overbeviser mig om at der er et virkeligt problem.
Systemet med diktatur i Kina ser udefra stærkt ud, og appellerer til folk som Tom Friedman som værende effektivt og i stand til ‘store ting.’ Men det Friedman og mange i den amerikanske elite overser er graden af utilfredshed blandt de som ikke deler goderne ved industrialiseringen, og som samtidig betaler omkostningerne i form af trængsel, forurening og embedsmandsvælde med stor magt. Det voldsomme fokus på overvågning i Kina og statslig kontrol af borgerens opførsel demonstreret den indbyggede svaghed i et fra top til bund korrupt regeringssystem.
tirsdag den 17. august 2021
Fiaskoen i Afghanistan kunne være undgået om man lærte af historien
Fiaskoen i Afghanistan, kunne være undgået om man lærte af historien
Medmindre der sker et mirakel er Afghanistan tabt. Vore venner i landet står nu overfor at blive slagtet eller gå i slaveri på grund af vort svigt. Forkasteligt.
Selvom det afghanske samfund, efter vore standarder er korrupt fra top til bund, så er det deres kultur, ikke vores.
I Afghanistan ville vi vinde militært trods større militærstrategiske fejl. Vi skulle blot holde ud længe nok til at samfundet selv ville blive forvandlet til noget verden kunne leve med. Den katastrofe vi ser nu er helt og aldeles på grund af vore fejl.
Vor politiske lederskab kan meget vel være uddannet på de fineste skoler. Imidlertid er den helt klart ikke ‘uddannet’ ordentligt til at lede vor nation. Fordi de fleste venstreorienterede har en modvilje mod militærhistorien læren de ikke historien som den bør læres. De lærer mest om geografien, om politik, om personligheder og hvad der kan gå galt. Det er meget uheldigt, fordi historien drejer sig næsten udelukkende om krig. Venstreorienterede fokuserer næsten kun på de sjældne perioder med fred, Det er ikke brugbart i udenrigspolitik.
Ved militærhistorien kan man udenrigspolitisk drage lære af en af de væsentligste hændelser tilbage i tiden: Uden tro, tillid på til sin øverstbefalende kan en hær ikke overleve. Dette er sandt selv når hæren vinder.
Hære går i opløsning når den øverstbefalende bliver dræbt eller flygter. Det er efter slaget at de fleste af de besejrede soldater slås ned, ikke under selve slaget. Denne lektion burde være et centralt lære punkt i en interventionistisk udenrigspolitik og med til at fastholde en politisk støtte i det amerikanske folk. Trist er det, at denne vigtige forståelse, lære, så at sige er ukendt i de politiske magt korridorer.
Militærhistorien lærer os at et slag tabes på en af tre måder: Modstanden er overvældende stærk; modpartens kommandør er et militært geni; den tabende kommandør bliver dræbt eller flygter i panik fra slagmarken. Det er den sidste situation vi står med i Afghanistan, for vi har været den ægte kommandør der og vi er så flygtet fra slagmarken. Resultat: Afghanistan er tabt og slagteriet kan begynde.
Dette mønster er blevet gentaget uendelig mange gang gennem tidsaldrene. To historiske hændelser er især lærerige: Actium og Hastings.
Ved Actium, var den samlede flåde ved Antonius og Cleopatra langt, langt større end Octavian og Agrippas flåde både i antal og størrelse og ved skibenes slagkraft. Antonius stod klar til en overvældende sejr.
Antonius’ slagplan var at Cleopatra sikkert skulle sejle væk ved slagets begyndelse. Uheldigvis, ser det ud til at Antonius ikke fik informeret sine kaptajner om dette. Resultatet blev, at Cleopatra sejlede væk og Antonius’ flåde troede at også Antonius flygtede. Det gjorde han ikke. Han var stadig den aktive øverstbefalende. Det betød dog intet. Kampånden, iveren i hans flåde forduftede og Antonius’ skibe flygtede. Kun et sværd og en hugorm blev tilbage til Antonius og Cleopatra.
Slaget ved Hastings er interessant, fordi begge kommandører døde og begge hære gik i opløsning. Det viste sig at den ene kommandør, Vilhelm Erobreren kun midlertidigt var ude af spillet.
Harold Godwinson udgjorde den engelske bastion der befandt sig på et højdedrag - en i alle henseender uindtagelig stilling. Hans hær bestod af infanteri og bueskytter. Vilhelms hær var delvis infanteri, bueskytter og kavalleri. Vilhelms kavalleri var ikke brugbart under disse omstændigheder fordi hestene ikke kunne angribe op mod en bevogtet mur.
Vilhelms fodfolk blev afvist at englænderne og opløsningstendenser viste sig. Harolds folk brød gennem rækkerne og jagtede Vilhelms flygtende soldater. Vilhelms kavalleri angreb under stor forvirring og Vilhelm fik sin hest dræbt, og der gik rygter om hans forsvinden. Hans hær faldt fra hinanden og flygtede da den hørte rygter om dette. Vilhelm fik fat i en ny hest, fjernede sin hjelm og viste sit ansigt og opmuntrede sine tropper. Men Harold holdt dog stadig sin gunstige position og var ved at vinde slaget. Slaget blev kun afgjort ved at Harold blev ramt i øjet af en pil og døde. Nu uden leder, gik hans hær i opløsning. Resultatet er at vi nu taler et noget anderledes engelsk end det Harold talte.
Kongen er død, Længe Leve Kongen. Hvad har det med os at gøre og Afghanistan? Jeg mener at den aktuelle rolle for Amerika i Afghanistan var kongen eller kommandørens rolle. Folket er vant til at tænke på en konge som en enkeltperson. Det er ikke altid tilfældet. En institution kan tjene i den rolle lige så godt som en enkeltperson.
Vi har gjort det førhen. Tænk Tyskland og Japan. Tænk Sydkorea. Tænk Sydvietnam.
Ved slutningen af 2. Verdenskrig var Tyskland og Japan reduceret til ruin hobe og kaos ved deres egen barbariske ideologier. Nazismen i Tyskland, og Militarismen i Japan.
Ved begyndelsen af krigen var Sydkorea stadig ødelagt af den brutale japanske besættelse. Selvom det var en gammel civilisation var Korea pre-moderne.
Sådan var situation da the United States greb ind og sådan set blev kongen for de nationer. Genopbygning af landet og befolkningen måtte foregå i forskellige tempi og det tog adskillige generationer. Vi holdt ud og er der stadig - måske ikke længere som ‘konge,’ men måske mere som en beundret bedstefar og vi beskytter stadig.
Viet Nam var anderledes. Vi havde vundet på slagmarken - også ved fredsforhandlingsbordet. Viet Cong var blevet udslettet - den eksisterede ikke længere - og Nordvietnams hær var blevet decimeret og kunne ikke komme sig lige med det samme. Så forlod vi vort ansvar og flygtede fra skuepladsen. Så kollapsede den stat vi holdt i live straks, og brutal blodsudgydelse fulgte da den besejrede blev til besejreren. Vi burde Skamme Os. Skamme os over vore politikere der gjorde det muligt.
Læren er entydig: Hvis vi skal slås i tilbagestående samfund skal vi forpligte os til at blive i det antal generationer det nu vil vare for at ændre det samfund til en stabil, fredelig, moderne nation. Uden denne krystalklare længerevarende forpligtelse, der skal fuldt ud accepteres af den amerikanske offentlighed vil vi med garanti tabe - dog først efter en enorm omkostning i døde og penge. Jo, jeg ved det lyder som “Hvid Mands Byrde.” Og det er præcis hvad det er - og den er nødvendig. Jeg vil ændre udtrykket til “Civilisationens Byrde.”
Eller vi kunne finde en anden løsning for at undgå katastrofen. Vi kan se på historiens lære. For sikkert at forlade Afghanistan før landet var fuldt ‘civiliseret’ skulle vi have brug for nogen, eller noget, til at erstatte os der er ligeså stærk som os, og muligvis desværre en fuldstændig hensynsløs. Regionen er opbygget at stammer, en krigsherre er det der er brug for til at tage over. Han skulle være den type der som indstilling har “knus hans fjender, og lyt til deres kvinders jamren” for at benytte John Milius’ uforglemmelige frase.
Gud forbyde det! Vi er for frisindede og godhjertede til den løsning. I Afghanistan undertrykte vi aktivt en sådan udvikling selvom der var egnede kandidater til stede. I stedet påtvang vi et konstitutionelt demokrati i et land der absolut ingen kulturel base eller tradition har for et sådant system.
Det er ikke op til os at afgøre hvilken styreform en nation vælger. Lad det være demokrati, ladet det være monarki eller noget helt andet, vor interesse i resultatet er klaret hvis det samfund ikke er en trussel mod os og vore venner. Endnu bedre for vor samvittighed, kan vi så håbe på at det samfund er rimeligt humant - men det er deres valg ikke vores.
I mange, mange år fremover vil Skammen ved vor fiasko klæbe til os. Tillid til Amerika kan være trådt under fode i generationer. Vi kan nu med rimelighed forvente at katastrofen i Afghanistan vil igangsætte en lavine af flere udenrigspolitiske katastrofer. Vort lederskab har alvorligt såret the the United States på den internationale arena.
Lad os lære at denne triste historie. Lad os kun forpligte os i større hændelser hvis den amerikanske offentlighed er villig til at holde ud med forpligtelsen i lang, lang tid.
Hvis det ikke kan være anderledes - hvis der kommer en krise som vi bare må reagere på - Træd til, ryd op i kaos, og ud igen - med det samme.
https://www.americanthinker.com/articles/2021/08/bidens_afghanistan_failure.html
lørdag den 14. august 2021
Hvad vandt vi med vore krige? Ud af Afghanistan
Hvad vandt vi med vore krige?
http://www.humanevents.com/2014/01/21/what-did-our-wars-win/
mandag den 9. august 2021
Penge i fodbold - masser af penge. Var snørebåndet gået op?
Ubundne støvler giver kassen
Bonus Fact: Fra 1967 til begyndelsen af 1970 var Nigeria i en blodig borgerkrig der krævede så mange som 3 millioner menneskeliv. Men i to dage, i 1967, var kampene indstillet. De to parter blev enige om en 48 timers våbenhvile fordi Pelé var i byen for at spille en opvisningskamp, og alle ønskede at kunne se den uden at skulle tænke på krigen.
mandag den 2. august 2021
Badmintons mere dystre side - stakkels gæs?
Badmintons mere dystre side - stakkels gæs?
Badminton er en sport der for mange er et udendørs tidsfordriv om sommeren. Et net, nogle ketchere og en fjerbold og man er i gang. Som tennis, men fjerbolden (plasticbolden) flyver ikke som tennisbolden - den ‘svæver’ drejer rundt i luften.
Hvis du er en god badmintonspiller kan du smashe til bolden og få den til at flyve meget hurtigt. Og det er sådan det spillet går ud på - hurtigt så din modstander ikke kan nå den.
Det største problem ved have badminton er fjerboldene, Typisk af plastic og beskadiget bliver de let. De bliver bøjet eller får et knæk og så flyver de helt uforudsigeligt. Hvis man er konkurrence badmintonspiller er det meget, meget vigtigt at fjerbolden flyver korrekt.
Derfor er der masser af gæs rundt omkring med ‘nøgne’ venstre vinger.
Der er virkelig mange, meget seriøse badmintonspillere. Sporten har været med ved De Olympiske Lege siden 1992, og de internationale forbund har regelsat sporten siden 1950’erne. (Poul-Erik Høyer vandt guld i 1996, og Victor Axelsen i 2021)
I konkurrence badminton kan man ikke bruge de billigere plasticbolde. Man skal have ægte fjer fra en gås eller en and og det koster altså. Fjerene blive nøje udvalgt, og oftest kan kun bruges fjer fra gåsens venstre vinge.
Hvorfor? Aerodynamik. I 2013, forklarede Paisan Rangsikipho, tilknyttet til Seattle magasinet The Stranger, at “gåsen venstre vinge og dens højre vinge ikke har samme kurver. Man kan ikke se det med det blotte øje, men der er forskel i fjerenes form.” The Stranger fortsætter, “En fjerbold lavet af fjer fra venstre vinge vil dreje med uret. En bold af fjer fra højre vinge drejer anderledes - noget der sådan set til dels ødelægger spillet.” At blande fjer fra venstre og højre vinge er ikke rigtig muligt - det får fjerbolden til at krabbe rundt.
Fabrikanterne behøver dog ikke kun bruge fjer fra venstre vinge. Yondex - den førende i fabrikation af fjerbolde forklarer (pdf) at de bruger enten den ene eller den anden type fjer. “Fjerene til en fjerbold består af 16 fjer fra enten højre eller venstre vinge. (Man bemærker dog, at man “ikke bruger fjer fra både højre og venstre vinge til en fjerbold da dette påvirker den måde den flyver på.”
Men i 2016 fortalte Satoshi Yuza, en salgsleder hos Yondex til the New York Times at det “kun er fjer fra venstre vinger på gæs der benyttes i turneringer.” (Fjerene fra højre vinge er andenklasss kvalitet)
Der er ingen rigtig god forklaring på, hvorfor fjer fra venstre vinge slår de andre, men det er nu den vedtagne konvention i konkurrence badminton.
Og nej, det betyder ikke at der går en masse fjerløse gæs rundt. Ifølge
Rangsikitpho, “forsøgte dyrerettigheds aktivister at få fjernet brugen af gåsefjer, men han forklarede dem at de sådan set var et biprodukt - gæssene skulle alligevel slagtes, eller plukkes til brug i dyner og jakker. Hvis fjerene på deres venstre vinger ikke blev brugt til fjerbolde ville de blive brugt til noget andet - eller kasseret.”
Bonus fakta: Så der er sådan set intet ‘ondt’ i badminton og brug af fjer skjuler ikke en dyster (sinister) hemmelighed.
Ordet Sinister sproglige oprindelse kommer fra det latinske ord sinister der betyder “venstre” eller “ikke på venstre side.” Ifølge Etymology Online, "blev det latinske ord benyttet i den betydning at noget var ‘uheldigt, ufavorabelt’