søndag den 28. oktober 2012

GM og statssubsidierne

Government Motors problemer giver os skatteydere problemer

Warren Beatty

Februar 2012 købte General Motors (GM også kendt som Government Motors) 7% af  PSA Peugeot, Citroën, det begge har haft betragtelige tab sidste år. Købet blev foretaget for angiveligt at opnå en synergi i produktionen. GM blev,næststørste aktieindehaver i PSA. Dan Akerson GM bestyrelsesformand sagde:

“Der er enorme muligheder og synergier der kan virkeliggøres ved denne alliance. Vi forventer hidtil uset købekraft på global skala og kapitaludgifter i fremtidige produktprogrammer der er meget mindre end hvis vi hver især skulle gå igang alene.”

Købet formodes at skulle hjælpe den underskudsgivende Adam Opel A.G., GM ejet tysk underafdeling. GM og PSA Peugeot Citroën ser ud til at opnå besparelser på omkostninger nær ved 2 milliarder dollars om året i løbet af fem år, hvilket delvist vil ske ved en fælles udvikling af nye køretøjer. Vauxhall i Storbritannien er forresten det samme som Opel.

Alt dette fra Akerson i en tid hvor der er en overkapacitet hos bilfabrikanterne over hele verden. Uudnyttede fabrikskapacitet koster bilproducenterne penge, og de uproduktive arbejdere skal betales, så det er ikke en god situation. “Det kan man ikke klare særlig længe. Man vil gå konkurs,” sagde Sergio Marchionne, ordførende direktør for Chrysler og Fiat. Faktisk er det netop hvad der skete for Chrysler og General Motors.

Det er altsammen meget godt, men nu er der et ægte problem med Opel. Karl-Friedrich Stracke, Opel direktør, præsenterede profit/tabstallene for Akerson. Stracke trådte derpå tilbage fra sin stilling som direktør for Opel for at påtage sig “særlige opgaver,” hvor han vil rapportere til formanden for moderselskabet GM. Med andre ord så fyrede Akerson ham.

Men vent! som de råber på TV, mere følger! Dave Lyon vicepræsident for design for GM Europa blev udnævnt som ny chef for Opel. Gæt hvor længe Lyon holdt. End ikke en dag! Lyons “afked er det seneste slag mod Opel/vauxhall, der har måttet trækkes med ledelsesmæssige som arbejdertumult mens Europas økonomi er i laser,” skrev Detroit Free Press.  Lyon blev eskorteret fra Opel Hovedkvarteret til en ventende bil af GMs personalechef. Han blev erstattet af Joel Ewanick, GM’s globale markedsføringschef.

Men vent! Der er mere! Næste dag gik Ewancik, eller blev tvunget ud. GM talsmanden Greg Martin sagde om Ewanick: “Han formåede ikke at leve op til forventningerne selskabet har til en ansat.”

Alt dette fra en Dan Akerson, en mand der blev betalt 7,7 millioner dollars i løn i 2011, som sagde i USA Today interviewet, “Jeg mener folk vil sige op. ‘Hvor er jeg dog glad for vi investerede i GM.’ Her mener jeg den amerikanske skatteyder.”

I 2009 blev GM erklæret konkurs. Det blev efterfølgende bailed out af præsident Barack Hussein Obama og hans administration. Siden dengang har Obama og GM bestyrelsesmedlemmmer offentligt sat standarden for virksomheder, såsom markedsandele. GM har ikke formået at leve op til særlig mange af dem. I modsætning til hvad han fortalte GM bestyrelsesmedlemmer i 2009 sagde Akerson at hans plan var at frigive markedsandele. Akerson sagde, “Jeg holder af indtjening mere end af markedsandele.” GMs nordmaerikanske markedsandel er nu 16,4%. På verdensplan er markedsandelene cirka 11,9%.

Alt dette grundet Obama der hjalp GM til melodien af over 50 milliarder dollars. GM aktieprisen i 2009 var 33 dollars per aktie, den pris vi skatteyderne betalte. I dag er prisen 19,86 dollars. Vi skatteydere har således tabt, alene på aktiens pris 6,57 milliarder dollars. US Saktteministeriet siger man ikke har planer om at sælge GM aktier med tab.

Da Obama talte ved United Auto Workers konventet den 28. februar 2012, i Washington D.C. sagde han, “General Motors er tilbage i førertrøjen.” Men RTT News nævnte i maj 2012 at GM rapporterer om en nedgang i første kvartals nettoindkomst. Tilbage i førertrøjen, min bare....? Den måde GM har været og bliver ledet afspejles negativt på Obama og hans administration, og det stiller spørgsmål ved Obamas evne til at lede Amerikas økonomi.

Tro ikke at det ikke påvirker os, skatteyderne? Tænk om igen. Vi skatteydere ejer for 500 millioner dollars aktier, eller 26,5% af GM. Og enhver lille cent bevægelse i GM aktieprisen betyder yderligere 5 millioner til os skatteydere. Vi er ikke kun tilskuere, vi har en del “i klemme.”

Dr. Beatty earned a Ph.D. in quantitative management and statistics from Florida State University.  He was a (very conservative) professor of quantitative management specializing in using statistics to assist/support decision making. He has been a consultant to many small businesses and is now retired.  Dr. Beatty is a veteran who served in the U.S. Army for 22 years.  He blogs at: rwno.limewebs.com.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar