Government Motors problemer giver os skatteydere problemer
Warren Beatty
Februar 2012 købte General Motors (GM også kendt som Government Motors) 7%
af PSA Peugeot, Citroën, det begge har haft betragtelige tab sidste
år. Købet blev foretaget for angiveligt at opnå en synergi i
produktionen. GM blev,næststørste aktieindehaver i PSA. Dan Akerson
GM bestyrelsesformand sagde:
“Der
er enorme muligheder og synergier der kan virkeliggøres ved denne
alliance. Vi forventer hidtil uset købekraft på global skala og
kapitaludgifter i fremtidige produktprogrammer der er meget mindre end
hvis vi hver især skulle gå igang alene.”
Købet
formodes at skulle hjælpe den underskudsgivende Adam Opel A.G., GM ejet
tysk underafdeling. GM og PSA Peugeot Citroën ser ud til at opnå
besparelser på omkostninger nær ved 2 milliarder dollars om året i løbet
af fem år, hvilket delvist vil ske ved en fælles udvikling af nye
køretøjer. Vauxhall i Storbritannien er forresten det samme som Opel.
Alt dette fra Akerson i en tid hvor der er en overkapacitet
hos bilfabrikanterne over hele verden. Uudnyttede fabrikskapacitet
koster bilproducenterne penge, og de uproduktive arbejdere skal betales,
så det er ikke en god situation. “Det kan man ikke klare særlig længe.
Man vil gå konkurs,” sagde Sergio Marchionne, ordførende direktør for
Chrysler og Fiat. Faktisk er det netop hvad der skete for Chrysler og
General Motors.
Det
er altsammen meget godt, men nu er der et ægte problem med Opel.
Karl-Friedrich Stracke, Opel direktør, præsenterede profit/tabstallene
for Akerson. Stracke trådte derpå tilbage
fra sin stilling som direktør for Opel for at påtage sig “særlige
opgaver,” hvor han vil rapportere til formanden for moderselskabet GM.
Med andre ord så fyrede Akerson ham.
Men
vent! som de råber på TV, mere følger! Dave Lyon vicepræsident for
design for GM Europa blev udnævnt som ny chef for Opel. Gæt hvor længe
Lyon holdt. End ikke en dag! Lyons “afked er det seneste slag mod
Opel/vauxhall, der har måttet trækkes med ledelsesmæssige som
arbejdertumult mens Europas økonomi er i laser,” skrev Detroit Free Press.
Lyon blev eskorteret fra Opel Hovedkvarteret til en ventende bil af
GMs personalechef. Han blev erstattet af Joel Ewanick, GM’s globale
markedsføringschef.
Men
vent! Der er mere! Næste dag gik Ewancik, eller blev tvunget ud. GM
talsmanden Greg Martin sagde om Ewanick: “Han formåede ikke at leve op
til forventningerne selskabet har til en ansat.”
Alt dette fra en Dan Akerson, en mand der blev betalt 7,7 millioner dollars i løn i 2011, som sagde i USA Today interviewet, “Jeg mener folk vil sige op. ‘Hvor er jeg dog glad for vi investerede i GM.’ Her mener jeg den amerikanske skatteyder.”
I
2009 blev GM erklæret konkurs. Det blev efterfølgende bailed out af
præsident Barack Hussein Obama og hans administration. Siden dengang har
Obama og GM bestyrelsesmedlemmmer offentligt sat standarden for
virksomheder, såsom markedsandele. GM har ikke formået at leve op til
særlig mange af dem. I modsætning til hvad han fortalte GM
bestyrelsesmedlemmer i 2009 sagde Akerson at hans plan var at frigive
markedsandele. Akerson sagde, “Jeg holder af indtjening mere end af
markedsandele.” GMs nordmaerikanske markedsandel er nu 16,4%. På
verdensplan er markedsandelene cirka 11,9%.
Alt
dette grundet Obama der hjalp GM til melodien af over 50 milliarder
dollars. GM aktieprisen i 2009 var 33 dollars per aktie, den pris vi
skatteyderne betalte. I dag er prisen 19,86 dollars. Vi skatteydere har
således tabt, alene på aktiens pris 6,57 milliarder dollars. US
Saktteministeriet siger man ikke har planer om at sælge GM aktier med
tab.
Da Obama talte ved United Auto Workers konventet den 28. februar 2012, i Washington D.C. sagde han, “General Motors er tilbage i førertrøjen.” Men RTT News
nævnte i maj 2012 at GM rapporterer om en nedgang i første kvartals
nettoindkomst. Tilbage i førertrøjen, min bare....? Den måde GM har
været og bliver ledet afspejles negativt på Obama og hans
administration, og det stiller spørgsmål ved Obamas evne til at lede
Amerikas økonomi.
Tro ikke at det ikke påvirker os, skatteyderne? Tænk om igen. Vi skatteydere ejer for 500 millioner dollars aktier, eller 26,5%
af GM. Og enhver lille cent bevægelse i GM aktieprisen betyder
yderligere 5 millioner til os skatteydere. Vi er ikke kun tilskuere, vi
har en del “i klemme.”
Dr. Beatty earned a Ph.D. in quantitative management and statistics from Florida State University. He was a (very conservative) professor of quantitative management specializing in using statistics to assist/support decision making. He has been a consultant to many small businesses and is now retired. Dr. Beatty is a veteran who served in the U.S. Army for 22 years. He blogs at: rwno.limewebs.com.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar