fredag den 7. december 2012

Skolen forberedelse til et liv i fængsel??

5 måder de offentlige skoler forbereder os på fængselslivet                                        

Statsdrevne institutioner der skal stå for opdragelse har alle en tendens til at give de samme resultater - kønt er det ikke.                   
       
Rhonda Robinson

Det faldt mig ikke ind, at det to meter høje hegn var beregnet på at holde mig inde. Indtil den dag jeg besluttede jeg ville ud.

Jeg havde fået nok af at blive generet i skolegården og besluttede at gøre, hvad ethvert intelligent menneske ville gøre: Gå hjem. Jeg erfarede meget snart at det ikke var en mulighed i sjette klasse.

Idet jeg ser tilbage er det mig ikke helt klar, hvem der var mest overrasket over situationen - skolens myndigheder ved min beslutning om at jeg faktisk ville gå, eller mig selv, ved den åbenbaring, at det kunne bare ikke lade sig gøre. Åbenbart var der love. Hvem vidste det?

Således blev synet af hegnet rundt om legepladsen fra gymnastikområdet aldrig helt det samme.

Forældre stræber efter at forberede deres børn på skolen. Vi lærer dem alfabetet, at tælle og lærer dem farverne. Er den forberedelse virkelig nok til at de kan overleve de næste tolv år med tvungen undervisning?

Til trods for dens formål så er det eneste du har tilbage efter du har brugt fredagsfesterne, festerne og kæresterne, en statsdreven institution, der udspyer det samme sociale slam som dets nevø - fængselssystemet.

Når du standser og tænker over, hvor ens de er, så kan du kun undre dig: Er systemet beregnet til at gøre børn klar til samfundet, eller er det beregnet på at give mentale egenskaber til fængselslivet?

Hvad lærte du af  brusebadet?

 

Tvungne brusebade efter gymnastik begynder sædvanligvis i 7. klasse. Det tidspunkt i udviklingen, hvor drenge og piger ingen hæmninger eller selverkendelse besidder -- nå nej, vent lige lidt, det er jo som - spædbarn.

Kan du komme på en bedre måde at få undervist i flokmentalitet, end at lade en hel klasse af pubertetsunge stå splitternøgne og så føre dem ind i det åbne brusebad? Sved er ikke det eneste der skylles ned i de afløb.

Der er imidlertid en god måde at forberede ungerne til de andre lektioner du vil få brug for i fængselslivet.

Lektion #5. Intimidering og vold gør dig vigtig.


At lære basisreglerne......

Skolesystemet er en naturlig opfostringsanstalt for en parasitisk social orden, og legepladsen er den perfekte Petriskål til at opdyrke den mørke side af menneskelig opførsel.

Unger lærer hurtigt enten at dominere eller holde sig ude af radaren. Begge er ganske uhyre nyttige egenskaber  - når man kommer i fængselsgården. 

 
Forfin dine sociale færdigheder.......

Efter du har lært de nødvendige sociale færdigheder for at komme til tops - ja så besidder lederne “nøglen til at komme videre...”

Lektion #4 Magtfulde kliker styrer.

Det betaler sig at være en led tøs

Skoler som fængsler er ens ved at de er kunstige miljøer. Begge institutioner (uanset hvor vigtig grunden er) holder deres ‘indbyggere’ fangne i mindst otte timer om dagen. For børn så er det altså hovedparten af dere ungdom.

Her kræves ikke en psykolog, kun en observatør for at forstå, at de naturlige behov hos familien, sammen med det fællesskab og beskyttelse den giver, stadig er en altoverskyggende nødvendighed - og naturen finder en udvej. Men hvor det dog bliver besværligt. 


Familier ser en smule anderledes ud.

Lektion  #3: Voldeligt oprør er den eneste agent for forandring


At gå i skole sent 60- og tidligt 70’erne var noget anderledes. Faktisk var en af de største lektioner i min ungdom det at gøre oprør. Tro det eller lad være, der var også en anden gang jeg gik ud af skole. Faktisk førte jeg an i en revolution hos os i 8. klasse. På et aftalt tidspunkt rejste hele klassen sig, og gik ud af døren og over den til lokale high school - hvor der virkelig skete noget.

Dagens problem? Drenges ret til at have hår udover deres ører, og for pigerne at få lov til at gå med bukser. Jeg ved godt det lyder fuldstændig latterligt efter dagens standarder.

Rektor på skolen kunne gå rundt i klasseværelset og kontrollere om håret var for langt efter hans smag. Hvis det var tilfældet blev eleven halet ud af klassen og sat i “svedekassen” resten af dagen. Den krænkende ‘mandsperson’ skulle derpå rapportere til læreren indtil eleven vendte tilbage til skolen med den passende hårlængde.

Pigerne kunne på den anden side, have så langt hår som de ville, og deres kjoler så korte som muligt -- det var kun bukser der ville give en billet til ‘oprørsrummet.’
Forresten så virkede vores protester. 


Statsinstitutioner fra skoler, postkontorer til fængsler er alle underlagt en eller anden form for vold.

Lektion #2: Kun regeringen kan beskytte dig


Lektion #1 Accept er din dom.

.

Begge statsinstitutioner, skolen og fængsel, opererer under den falske formodning, at de kan klare noget der er gået galt i samfundet.

Forældrenes ansvar med at uddanne deres børn har, for flertallet at borgerne, været abdiceret til Staten -- der med stor ivrighed har accepteret det ansvar. Når først forældrenes ansvar er blevet taget bort, ja så falder dette ansvar til det lavest muligt niveau, og individualiteten går tabt. Uddannelsessystemet eksisterer derpå for at få samme system til at fortsætte og man fejler i uddannelsen af børnene. Dette er ikke noget nyt for nogen. Og dog fortsætter vi med at støtte det ved at sende børn - og skattepenge.

I mindst en stat jeg kender til, siger statens love at børn “skal gå i skole.” Man fastslår ikke at børn skal undervises. Hvordan du fortolker den lov afhænger af om du er forældre eller en administrator.  

Uanset hvad skal du aftjene din dom uden at stille spørgsmål.

Staten har ansvaret for at beskytte sine borgere og sørge for retfærdighed. Den har imidlertid, igen, påtaget sig en rolle den umuligt kan opfylde, ved at fængsle mennesker for at bryde de sociale love fremfor de strafferetslige forbrydelser.

Pop quiz: Er dette en skole eller et fængselshegn?


Rhonda Robinson
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fpjmedia.com%2Flifestyle%2Fauthor%2Frhondarobinson%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEFveVtUZSt0cSw6KuXRxGLe--IEg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar