5 måder de offentlige skoler forbereder os på fængselslivet
Statsdrevne
institutioner der skal stå for opdragelse har alle en tendens til at
give de samme resultater - kønt er det ikke.
Rhonda Robinson
Det
faldt mig ikke ind, at det to meter høje hegn var beregnet på at holde
mig inde. Indtil den dag jeg besluttede jeg ville ud.
Jeg
havde fået nok af at blive generet i skolegården og besluttede at gøre,
hvad ethvert intelligent menneske ville gøre: Gå hjem. Jeg erfarede
meget snart at det ikke var en mulighed i sjette klasse.
Idet
jeg ser tilbage er det mig ikke helt klar, hvem der var mest overrasket
over situationen - skolens myndigheder ved min beslutning om at jeg
faktisk ville gå, eller mig selv, ved den åbenbaring, at det kunne bare ikke lade sig gøre. Åbenbart var der love. Hvem vidste det?
Således blev synet af hegnet rundt om legepladsen fra gymnastikområdet aldrig helt det samme.
Forældre
stræber efter at forberede deres børn på skolen. Vi lærer dem
alfabetet, at tælle og lærer dem farverne. Er den forberedelse virkelig
nok til at de kan overleve de næste tolv år med tvungen undervisning?
Til trods for dens formål så er det eneste
du har tilbage efter du har brugt fredagsfesterne, festerne og
kæresterne, en statsdreven institution, der udspyer det samme sociale
slam som dets nevø - fængselssystemet.
Når du standser og tænker over, hvor ens de er, så kan du kun undre dig: Er
systemet beregnet til at gøre børn klar til samfundet, eller er det
beregnet på at give mentale egenskaber til fængselslivet?
Hvad lærte du af brusebadet?
Tvungne
brusebade efter gymnastik begynder sædvanligvis i 7. klasse. Det
tidspunkt i udviklingen, hvor drenge og piger ingen hæmninger eller
selverkendelse besidder -- nå nej, vent lige lidt, det er jo som -
spædbarn.
Kan
du komme på en bedre måde at få undervist i flokmentalitet, end at lade
en hel klasse af pubertetsunge stå splitternøgne og så føre dem ind i
det åbne brusebad? Sved er ikke det eneste der skylles ned i de afløb.
Der er imidlertid en god måde at forberede ungerne til de andre lektioner du vil få brug for i fængselslivet.
Lektion #5. Intimidering og vold gør dig vigtig.
At lære basisreglerne......
Skolesystemet
er en naturlig opfostringsanstalt for en parasitisk social orden, og
legepladsen er den perfekte Petriskål til at opdyrke den mørke side af
menneskelig opførsel.
Unger
lærer hurtigt enten at dominere eller holde sig ude af radaren. Begge
er ganske uhyre nyttige egenskaber - når man kommer i fængselsgården.
Forfin dine sociale færdigheder.......
Efter
du har lært de nødvendige sociale færdigheder for at komme til tops -
ja så besidder lederne “nøglen til at komme videre...”
Lektion #4 Magtfulde kliker styrer.
Det betaler sig at være en led tøs
Skoler
som fængsler er ens ved at de er kunstige miljøer. Begge institutioner
(uanset hvor vigtig grunden er) holder deres ‘indbyggere’ fangne i
mindst otte timer om dagen. For børn så er det altså hovedparten af dere
ungdom.
Her
kræves ikke en psykolog, kun en observatør for at forstå, at de
naturlige behov hos familien, sammen med det fællesskab og beskyttelse
den giver, stadig er en altoverskyggende nødvendighed - og naturen
finder en udvej. Men hvor det dog bliver besværligt.
Familier ser en smule anderledes ud.
Lektion #3: Voldeligt oprør er den eneste agent for forandring
At
gå i skole sent 60- og tidligt 70’erne var noget anderledes. Faktisk
var en af de største lektioner i min ungdom det at gøre oprør. Tro det
eller lad være, der var også en anden gang jeg gik ud af skole. Faktisk
førte jeg an i en revolution hos os i 8. klasse. På et aftalt tidspunkt
rejste hele klassen sig, og gik ud af døren og over den til lokale high
school - hvor der virkelig skete noget.
Dagens
problem? Drenges ret til at have hår udover deres ører, og for pigerne
at få lov til at gå med bukser. Jeg ved godt det lyder fuldstændig
latterligt efter dagens standarder.
Rektor
på skolen kunne gå rundt i klasseværelset og kontrollere om håret var
for langt efter hans smag. Hvis det var tilfældet blev eleven halet ud
af klassen og sat i “svedekassen” resten af dagen. Den krænkende
‘mandsperson’ skulle derpå rapportere til læreren indtil eleven vendte
tilbage til skolen med den passende hårlængde.
Pigerne
kunne på den anden side, have så langt hår som de ville, og deres
kjoler så korte som muligt -- det var kun bukser der ville give en
billet til ‘oprørsrummet.’
Forresten så virkede vores protester.
Statsinstitutioner fra skoler, postkontorer til fængsler er alle underlagt en eller anden form for vold.
Lektion #2: Kun regeringen kan beskytte dig
Lektion #1 Accept er din dom.
.
Begge
statsinstitutioner, skolen og fængsel, opererer under den falske
formodning, at de kan klare noget der er gået galt i samfundet.
Forældrenes
ansvar med at uddanne deres børn har, for flertallet at borgerne, været
abdiceret til Staten -- der med stor ivrighed har accepteret det
ansvar. Når først forældrenes ansvar er blevet taget bort, ja så falder
dette ansvar til det lavest muligt niveau, og individualiteten går tabt.
Uddannelsessystemet eksisterer derpå for at få samme system til at
fortsætte og man fejler i uddannelsen af børnene. Dette er ikke noget
nyt for nogen. Og dog fortsætter vi med at støtte det ved at sende børn -
og skattepenge.
I
mindst en stat jeg kender til, siger statens love at børn “skal gå i
skole.” Man fastslår ikke at børn skal undervises. Hvordan du fortolker
den lov afhænger af om du er forældre eller en administrator.
Uanset hvad skal du aftjene din dom uden at stille spørgsmål.
Staten
har ansvaret for at beskytte sine borgere og sørge for retfærdighed.
Den har imidlertid, igen, påtaget sig en rolle den umuligt kan opfylde,
ved at fængsle mennesker for at bryde de sociale love fremfor de
strafferetslige forbrydelser.
Pop quiz: Er dette en skole eller et fængselshegn?
Rhonda Robinson
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fpjmedia.com%2Flifestyle%2Fauthor%2Frhondarobinson%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNEFveVtUZSt0cSw6KuXRxGLe--IEg
Ingen kommentarer:
Send en kommentar