Bryde monopoler er en regerings vigtigste ansvarsområder
I deres nye bog Petropoly
kommer Anne Korin og Gal Luft med et meget tungtvejende overbevisende
argument, gående ud på, at de mest indflydelsesrige fortalere for det
frie marked altid er gået ind for en særlig brug af regeringssystemet:
At bryde monopoler eller forhindre monopoler - således af frie markeder
og konkurrence er i spil.
Mange mennesker går ind for konkurrence på brændstofområdet, men mener at Open Fuel Standard
er der, hvor regeringen går for langt. Korin og Luft’s argumenter gør
det tydeligt at intet kunne være længere borte fra sandheden.
Mange
mener at årsagen til at andre brændstoffer ikke konkurrerer med benzin
er, at det kan de ikke - de er altfor dyre. Men det passer ikke. Etanol og metanol
kan sælges i dag for mindre pr. kilometer end benzin. Den eneste grund
til at de ikke benyttes er, fordi bilerne ikke giver garanti for at de
kan anvendes i dem. Motorerne selv kan godt benytte alternativerne. Men
der gives kun garanti på bilerne til et brændstof, uanset hvor let og omkostningslavt det er at gøre dem i stand til at køre på alle tre. Det er den eneste årsag til at der ikke er konkurrence på brændstoffer.
Det
vi har er et reelt monopol. Og da transport i den grad er med til at
være grundlaget for vor økonomi, da styrer dette monopol vor
allervigtigste økonomiske råvare- Hvad ville Nobel Pris modtageren (i
økonomi) Friedrich August Hayek mon ment der skulle gøres ved dette? Han
var som Korin og Luft udtrykker det, “En af de største økonomer og
politiske filosoffer i det 20. århundrede og verdens førende forkæmper
for det frie marked.... I 1945 udgav Hayek sin succesrige sejrende bog “Vejen Til Trældom”,
et manifest i forsvaret for markedet og fri konkurrence, hvilket
gjorde ham til de konservative partiers yndling og hos ledere over hele
verden, herunder Margaret Thatcher.”
Hayek sagde at man ikke strengt kan holde sig til regler når det drejer sig om frie markeder og han nævnte specifikt laissez-faire
som en af de regler man ikke skulle være ufleksibel over for. Hayek
mente at regeringen skulle tjene som “en modvægt mod monopolistisk
tvang,” som Luft og Korn udtrykker det. Det er præcis det vi oplever i
transportsektoren. “Biler
der blokerer for konkurrerende brændstoffer,” skriver de, “er en
barriere for udviklingen af det frie marked i brændstoffer.”
Fordi
vi ikke har nogen andre attraktive valgmuligheder for at bryde OPEC’s
monopolistiske grebom vor økonomi, da ville Hayek muligvis helhjertet
have støttet Open Fuel Standard Act.
Endnu en vigtig og indflydelsesrig frimarkeds fortaler var også en Nobel Pris i Økonomi modtager - Milton
Friedman. Han skrev, at “den første og mest presserende nødvendighed i
regeringspolitikkens område er elimineringen af de virkemidler der
direkte støtter monopoler.”
Hvad er det der i vort samfund direkte støtter monopolet med benzin? Det køretøj der kun kan køre på benzin!
Hvad kunne knække det monopol? The Open Fuel Standard.
Mange
mennesker er forståeligt nok vrede over vor regerings konstante
indblanden og manipulation med det frie marked. Men at befri markedet
fra et monopols dominans over en vigtig råvare er en af de få gode
grunde til at vor regering burde intervenere. Lad os håbe denne
forståelse rammer tilstrækkeligt med mennesker - i tide.
http://www.openfuelstandard.org/2013/01/breaking-monopolies-is-one-of.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+OpenFuelStandard+%282+-+Open+Fuel+Standard%29
Ingen kommentarer:
Send en kommentar